Mobile Monday Dusseldorf (verslag)

26 februari 2008, 20:06

Dan is het maandag, dan rijd je naar Dusseldorf, dan sta je in de file, dan heb je matige verwachtingen, want in je achterhoofd zit Momo Amsterdam en dan maken de Duitsers alle verwachtingen waar.

Het Finse MoMo-concept is ook in Duitsland massaal omarmd, om de maand vinden er in Munchen, Frankfurt en Dusseldorf Mobile Mondays plaats. Gisteren in Dusseldorf deden afgevaardigden van M:Metrics, GroupM, Vodafone, Nokia en BMW hun verhaal over mobile marketing en advertising. Eens te meer werd duidelijk dat onze oosterburen indrukwekkend goed bezig zijn.

Klaus Menhorn van M:Metrics zette de resultaten van een Europees onderzoek onder mobiele gebruikers uiteen. De uitkomsten (pdf) waren over het algemeen vrij optimistisch. In zijn conclusies zaten vooral open deuren: number of mobile unique users + mobile content consumpion is growing. Stefan Meyer-Spickenagel van GroupM, de overkoepelende organisatie van onder andere MediaEdge:cia en Mindshare, gaf in zijn presentatie (pdf) aan dat mobile en online eigenlijk slechts weinig raakvlakken hebben. Display advertising en search zijn volgens Meyer-Spickenagel de enige overeenkomstige advertentiemogelijkheden. Echter worden de overige mogelijkheden van de mobiele telefoon op dit moment nog weinig tot niet benut voor marketingdoeleinden. Figuur 1 geeft dit duidelijk weer:

{title}

René Bellack van Vodafone vatte in zijn presentatie (ppt) duidelijk samen wat de huidige status van mobile advertising is en waar we naartoe gaan: mobile targeting, click2videocall, ringtone ads, mobileTVSpots of mobile application ads. Ook besteedde hij specifiek aandacht aan de problemen die marketeers in besluitvormingsprocessen tegenkomen. Figuur 2 laat zien welke problemen dit zijn:

{title}

Tae-Won Song van Nokia Interactive vertelde uitgebreid over de plannen (pdf) van Nokia Interactive met betrekking tot mobile marketing. Nokia wil adverteerders, uitgevers en technology partners zo goed mogelijk ondersteunen op het gebied van mobile marketing development.

Voor de Nederlandse delegatie was het optreden van Marc Milau, Global Director Marketing Innovations BMW Group, het hoogtepunt van de avond. Milau liet met een dertiental cases (pdf) zien hoe ontzettend ver BMW was met mobile marketing. Tal van campagnes passeerden de revue, van mobile tagging-campagnes met semacodes en gerichte MMS-campagnes tot applicaties als mobile games en een car finder. Zo stuurde hij toen de eerste sneeuw naar beneden dwarrelden 600 BMW klanten een MMS voor winterbanden. 20% daarvan kochten winterbanden. Hij vertelde ook dat bmw.mobi 30 miljoen views het afgelopen jaar had gehad, zonder ooit de .mobi gecommuniceerd te hebben, traffic kwam van search en mensen die het probeerden. Als klap op de vuurpijl integreerde Milau alle cases in de BMW sales funnel. Deze is terug te zien in figuur 3.

{title}

Inmiddels was het laat, bij de borrel kregen we broodjes en gratis drank. Volgende keer hebben we er weer 200 kilometer voor over.

Triple IT | Speaker | Mobile | Repudo | Slidejockey | BNR | Innovation | Speedskating | Rainer Maria Rilke | Einaudi

Categorie
Tags

8 Reacties

    Mark de Kock

    @benvandenburg. En natuurlijk heb jij die jongens van BMW overgehaald om vooral snel met MoMo contact op te nemen en ons te verwennen met de laatste stand van zaken ergens na de zomer!? toch? 🙂


    26 februari 2008 om 20:25
    ben

    Ja, kaartjes uitgewisseld met Marc Milau en ik denk inderdaad een goede spreker voor MoMo Amsterdam


    26 februari 2008 om 20:45
    ErwinVanLun

    Ik was in Sydney en daar hebben ze volgens mij ook MoMo.


    26 februari 2008 om 22:20
    media

    Dank voor het verslag Ben, zeker het BMW-verhaal is inderdaad de moeite waard om eens goed in te duiken. Zou top zijn als we die naar MoMo Amsterdam kunnen halen.

    Hoe was trouwens de setting in Dusseldorf? Vergelijkbaar met Amsterdam? Aantal mensen? Volle bak?

    Hoop zelf begin volgende maand MoMo Shanghai te kunnen bijwonen; eens kijken hoe ver ze in China zijn!


    27 februari 2008 om 05:51
    ben

    Setting was op zijn Duits: strak. Aankomen bij een restaurant met zaaltje, borrel, met 100 man in een theatersetting, 5 goede presentaties, 2 vragen van het publiek na afloop en weer een borrel (met broodjes). En we hadden honger, dus die broodjes waren zalig, met kaas, ham, salami en worst. Alleen de salami was al snel op en toen kwam er een run op de broodjes met salami.


    27 februari 2008 om 06:46
    Raimo

    @ben

    Super om te horen dat je een goede sessie hebt gehad bij MoMo Düsseldorf. Voor de MoMo in mei over Mobile Advertising/marketing lijkt mij BMW dan een mooie kandidaat om te spreken. We horen de details wel..

    broodjes salami…hmm goed idee 😉


    27 februari 2008 om 11:39
    RoyDuf

    @ben, bedankt voor het verslag…vooral BMW cases zijn goed bruikbaar…volgende keer:

    ich bin dadei 😉


    27 februari 2008 om 17:20
    Lien

    ik ben een belgische studente Handelswetenschappen. Ik had graag voor mijn thesis wat meer informatie gehad over het bedrijf BMW en het gebruik van mobiele technologieën. Vooral het gebruik van semacodes is van belang voor mijn onderzoek. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen. Ik moet onderzoeken of mensen openstaan voor deze nieuwe communicatietechnologieen en aangezien we in Belgie nog nergens staan op dit gebied moet ik werken aan de hand van case study’s waavoor BMW ideaal lijkt.


    5 maart 2008 om 12:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!