Koppel nu Analytics met Adwords voor het te laat is *update
*update van een jaar oude post, zie toelichting onderaan
Via diverse kanalen hebben we berichten gekregen over een vage mail die Google gestuurd zou hebben over de koppeling tussen Google Analytics en Google AdWords. De mail zelf had geen onderwerp en afzender en veroorzaakt daarom nogal wat onrust. Maar het is wel degelijk een mail van Google zelf die niet helemaal op de juiste manier is overgekomen. Waar het in de mail eigenlijk om gaat is het volgende:
Als je een Analytics account hebt die gekoppeld is met je AdWords account kun je in Analytics gedetailleerde informatie over AdWords zien. Alle data die in de standaard rapportage van AdWords voorhanden is wordt 1 op 1 overgezet naar Analytics. Wanneer de koppeling goed is gegaan zou de extra tab “klikken” boven enkele schermen moeten staan:
Het punt waarop Google iedereen nu wil attenderen is dat wanneer deze koppeling gemaakt is bij elk nieuw profiel dit vinkje aangezet moet worden:
Deze kan alleen aangezet worden vanaf de Analytics interface in Adwords. Wanneer je met je account in zou loggen op Analytics zelf verschijnt het vinkje niet. Ook wanneer je een nieuw profiel vanuit Analytics aanmaakt zal standaard dit vinkje niet aanstaan. Deze moet dus weer vanuit de Analytics interface in AdWords aangezet worden.
Als je die niet doet heb je binnen een week geen inzage meer in AdWords bezoekers in Analytics
Het is belangrijk om te koppelen dus. Het voordeel dat door deze wijziging ontstaat is dat je profielen kunt aanmaken waarin deze gegevens niet gedeeld worden. Dit kan alleen bepaald worden door de AdWords beheerder die hiermee zelf kan bepalen wie wel en niet inzage in de data krijgt.
Google geeft aan dat de uitrol van deze methode per half februari gaat gebeuren. Over het algemeen staan de instellingen van de reeds gekoppelde accounts goed, maar ik zou het voor de zekerheid even controleren bij alle profielen. Mensen die hun accounts nog niet gekoppeld hebben moeten dit dus binnen een week doen omdat ze anders hun data gaan verliezen.
Meer informatie over het koppelen:
http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/answer.py?hl=nl&answer=55507
Update toelichting
Het eerste bericht van Google was een jaar geleden (net als deze post), maar toen is er niets mee gedaan. Nu gaat het toch definitief een vervolg vinden, dus daarom deze update.
Die is al een stuk minder vaag dan ik hem kreeg. Ik zat tegen de broncode aan te kijken waaruit ik tussen de html elementen de stukken tekst moest halen.
Andre,
Ligt aan je outlook. Op een imap krijg je hem brak, in een pop3 prima!
Bedankt voor de tip!
Gelijk maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een adwords accountje aan te maken.
Dat stond namelijk nog op de planning.
Hi Andre,
Dank, dacht dat het aan mij lag….
Ah, dank voor de tip; kreeg deze mail ook!
Bedankt voor de tip; ff alles gecheckt en daar waar nodig geupdate!
Wel raar dat de andere mails van Google altijd gewoon goed gaan in Outlook en juist deze niet…
Inderdaad, gaat het eens ergens over, is ie moeilijk leesbaar.
Handig dat deze functie ook in 1 keer voor al je accounts kan worden doorgevoerd…. niet dus…
Te kansloze actie voor een te korte termijn. maar goed, we gaan wel even vinken…
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je de extra tab KLIKKEN te zien krijgt binnen ANALYTICS?
Ik heb braaf het vinkje gezet, maar ik zie de extra stap niet verschijnen.
@Charles: Als je bij “Traffic Sources” -> “Adwords” -> “AdWords Campaigns” kijkt zou hij er al direct moeten staan.
Thanks voor de uitleg, ik heb ook alles even gekoppeld!
@Andre moest even uitloggen schijnbaar voordat ik deze zag, vreemd. Maar bedankt!
Als we dit soort mails krijgen van de Postbank of de Rabobank is het phising, maar nu is het gewoon van Google?
Ik bedoel dus eigenlijk dat dit toch heel vreemd klinkt allemaal? Hoe is te zien dat dit echt van Google afkomt?
(en niet iemand is die lollig bezig is geweest? Ik heb zelfs Adwords en Analytics maar niks hierover gehoord).
Diverse mensen van Google zelf hebben het al bevestigd 😉
Net ook even alle vinkjes gecheckt. Wel goed dat er zo scherp wordt opgelet 🙂
Precies een jaar geleden kwamen ze al met dit bericht, maar nu wordt het dan ook daadwerkelijk uitgevoerd. Leek me een goede zaak dit weer even onder de aandacht te brengen 🙂
Inderdaad goed idee om de accounts te controleren!
Tnx voor de reminder
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!