Microsoft begint met adCenter accreditatie onder de naam adExcellence
Zoals Google het GAP (Google Advertising Professional) programma heeft voor hun advertentiesysteem AdWords is Microsoft begonnen met een eigen accreditatie voor hun eigen systeem adCenter. Het programma heet adExcellence en is bedoeld als signaal voor de markt om aan te geven dat er een gedegen training doorlopen is.
Het programma is niet geheel nieuw, er zijn al 215 accreditaties (zoeken werkt alleen in Internet Explorer) uitgegeven in Amerika. Op dit moment wordt er een pilot gedaan in de UK, hieruit is ook de eerste Nederlandse accreditatie ontstaan. De verwachting is dat het programma in korte tijd in meer Europese landen beschikbaar zal komen.
Na het volgen van al het trainingsmateriaal moet er een examen gedaan worden. Dit bestaat uit het beantwoorden van 100 multiple choice vragen binnen een uur. Wanneer het examen gehaald wordt is het een jaar geldig, daarna moet het examen opnieuw afgelegd worden.
De voordelen van de training + accreditatie volgens Microsoft:
- Het beschikbaar hebben van alle trainingen en bronnen om het beste uit adCenter naar boven te halen.
- Een vermelding in de Membership Directory.
- Het mogen voeren van het adCenter expert logo.
In mijn ogen een goede zet van Microsoft om deze accreditatie op te zetten. Hierdoor onderwerpen ze hun partners aan enkele voorwaarden en ontstaat er geen wildgroei aan ongekwalificeerde adCenter specialisten. Natuurlijk zijn er nog steeds geen garanties maar er is tenminste controle aanwezig.