H&M laat kansen liggen

21 december 2007, 09:17

H&M laat kansen liggenGeen nieuws voor Marketingfacts lezers, maar bedrijven doen nog veel te weinig met social networks. Vandaag via Viralblog kwam ik op een heel oud (17 januari) artikel in NRC Next. Op zich niets nieuws, maar niet alleen laat H&M hier zien op marketinggebied niets van sociale netwerken te begrijpen, ze laten ook op recruitment gebied enorme kansen liggen. Ik heb hier ook op recruitment matters al over geschreven, maar ik denk dat marketing misschien wel het stokje moet oppakken om ook HR/recruitment de waarde te laten inzien.

Want het is niet zo dat H&M geen mensen zoekt, tenminste, volgens hun website. Tientallen banen door het hele land heen van shopmanager tot verkoopmedewerker en hulpverkoper. En dan zit je met een H&M Hyve van 150.000 fans van je merk en zeg je het volgende in het eerder genoemde NRC Next artikel:

Een woordvoerster van H & M zegt dat haar bedrijf er inderdaad „niet zoveel mee doet”. Redenen: het bedrijf is er niet op ingericht, denkt dat het veel tijd kost en dat het de discussie op de site niet kan sturen. De woordvoerster: „Op je eigen site heb je alles in de hand. Bij zo’n site niet.” Ook aan de enquêtes denkt H & M weinig te hebben. „Wij hebben al onze eigen klantenpanels.”

Goed, de marketing implicaties zijn ons allemaal wel duidelijk. De hoeveelheid gratis marktinformatie die je eruit kan halen zal naar alle waarschijnlijkheid elk klantenpanel by far overstijgen. De tijd die je daar dus in stopt kan je voortaan in je Hyve stoppen dus dat argument lijkt ook geen stand te houden.

Maar de recruitment implicatie is natuurlijk gigantisch. Als je tegen deze 150.000 vrouwen en meisjes zegt dat je personeelskorting hebt, dat je medewerkers zoekt, dan is de kans natuurlijk groot dat je daar veel sollicitanten uit gaat halen. En zoals ik al zei: het is niet zo dat H&M geen personeelsgebrek heeft. Misschien minder dan een aantal andere merken, maar toch.

Hetzelfde geldt uiteraard voor veel andere organisaties met aardig grote hyves, maar aangezien de H&M Hyve het grootst is, is het natuurlijk het makkelijkste voorbeeld. En dan hebben we het inderdaad nog niet eens gehad over de merken panels en het feit dat je daarop kan targetten in Hyves. Want hoewel de HEMA hyve ‘slechts’ 2.366 leden heeft, is het wel een merk dat veel genoemd wordt in het merkenpanel. Ook voor HEMA geldt in dit geval: getarget adverteren voor een baan bij HEMA onder je fans zal zeker meer resultaat geven.

Dove lijkt hier trouwens wel iets mee te doen. Want ook al telt de Dove hyve maar 490 leden, is er een Tijd voor echte meiden hyve met 2.500 leden die begint met: Hello beauties! Welkom op de Hyves voor echte meiden!! Wij zijn Jessica en Debora en wij werken voor het merk Dove.

Iemand enig idee of dit Employee Generated is of dat Dove hier echt beleid op voert?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

7 Reacties

    Amy Zeegelaar

    H&M laat hier inderdaad een grote kans liggen! Over de recruitement matters die je noemde, zijn er al best practises bekend? Bedrijven die sociale netwerken als middel voor arbeidscommunicatie gebruiken? Hoe staat het met deze ontwikkeling? Wat is hier al over bekend? Iemand?


    21 december 2007 om 10:35
    Amy Zeegelaar

    @Bas: Ik heb je andere bericht “social networking en recruitement” inmiddels ook gevonden, erg interessant allemaal! Een beetje jammer dat de steekproef niet heleaal representatief is, maar de informatie is voor mij goed bruikbaar, bedankt! Ik doe zelf ook onderzoek naar het zogenaamde “Recruitement 2.0”. Het fenomeen is nog vrij nieuw onder bedrijven en er is dus nog weinig te vinden over de effectiviteit. Social advertising (Getronics) is daarentegen al veel verder. Misschien dat de theorieën hierover ook bruikbaar zijn voor “social recruitement”, aangezien bedrijven middels beide manieren iets van de gebruiker vraagt, waar het bedrijf zelf profijt van trekt…

    Ik hoor graag reactie!


    21 december 2007 om 11:05
    chi666

    @Amy: Weet niet precies welk artikel over social networking en recruitment je het nu hebt, ik heb er de afgelopen jaren namelijk velen gepublcieerd 🙂

    Maar neem even contact met me op dan op bas [at] vandehaterd.nl. Ik ben erg benieuwd naar je onderzoek en misschien kan ik je verder helpen. Het is een beetje mijn kindje, ik loop er al 4 of 5 jaar over te roepen (dit jaar is het eindelijk opgepakt).


    21 december 2007 om 11:12
    Peter Werkman

    Het is overduidelijk dat H&M hier een grote kans laat liggen met zo’n gigantische community. Zeker als het gaat om recruitment.

    Volgens mij is het een kwestie van wel de lusten maar niet de lasten. De angst voor het laatste weerhoudt veel bedrijven ervan om actief deel te nemen in sociale netwerken. Zodra je je gezicht actief laat zien binnen een community wordt er immers ook (terecht) van je verlangd dat je reageert op de negatieve berichten over je product of bedrijf.

    Daarnaast vereist actieve deelname in een sociaal netwerk mankracht en dan belanden weer op het vraagstuk van al die organisaties die zich erg web 2.0 vinden maar hun marcom afdeling traditioneel hebben ingericht. Sjakie de content manager mag het ernaast doen als hij tijd over heeft. Dezelfde reden waarom veel goedbedoelde corporate weblogs sneuvelen.


    21 december 2007 om 14:54
    hanrusman

    Toch vraag ik me af tot in hoeverre hyves voor kleine bedrijven ook rendabel is. Er kan behoorlijk wat tijd in gaan zitten. En je hebt minder gegevens in je eigen database. Bijkomend nadeel is dan ook dat je minder gespecificeerd kan mailen bijvoorbeeld.

    Maar wellicht dat initiatieven als open sociaal hier verandering in gaan brengen.


    21 december 2007 om 14:58
    chi666

    @Han: je kijkt wel erg traditioneel naar sociale netwerken. Alsof het databases zijn, alsof het CRM systemen zijn. Dat is doorgaans de doodsteek voor sociale netwerken. Je moet er ook heel anders naar kijken en mee omgaan. Mailen in Hyves? Doe ik eigenlijk nooit, zeker niet massaal.

    Het grote voordeel is overigens dat mensen zelf hun profiel bijhouden en dus je up to date gegevens hebt, ook als mensen verhuizen of mail adres veranderingen hebt.


    21 december 2007 om 15:22
    hanrusman

    Bas, dat is niet precies wat ik er mee willen zeggen. Ik bedoel meer dat als je de interactiviteit met de gebruikers op je eigen website kan laten geschieden, dan kan je nog veel meer gegevens van die gebruikers achter halen. Probleem is inderdaad, dat kost ontwikkelkosten, en die data zal niet zo up-to-date zijn als die van hyves. Voor de duidelijkheid ik heb het nu niet zozeer over medewekers werven, maar wel over kleinere webshops bijvoorbeeld.

    En over mail, ik bedoel dus een persoonlijke nieuwsbrief bijvoorbeeld. Ik vind het wel een interessante discussie, zijn sociale netwerken voor kleine bedrijven rendabel?


    21 december 2007 om 15:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!