Heeft e-mail nog toekomst?

Heeft e-mail nog toekomst?

Edith van Gameren had gisteren in het FD een artikel waarin ze kopt dat e-mail geen toekomst heeft en dat we veel kunnen verwachten van de opvolgers. Ze baseert zich daarbij op uitspraken van vijf ervaringsdeskundigen die hun visie geven op online communiceren: Krijn Smits (The People’s Valley), Roland Hameeteman (e-office), Erik Swart (Tandberg), Bert van der Zwan (WebEx) en Arjan Radder (IBM Benelux).

Ik denk dat Krijn Smits het goed samenvat door te stellen dat e-mail gewoonweg niet voor alles even geschikt is maar zeker zal blijven. Sterker nog, hij ziet zelfs het aantal mensen dat zich op e-mailnieuwsbrieven abonneert nog altijd toenemen.

Als opvolgers/aanvullingen van/op e-mail worden genoemd: Instant Messaging (MSN), VoIP, Videoconferencing, Second Life, Weblogs, Wiki’s, Whiteboarding, Communities, Webconferencing en Twitter. Daarmee gaat van Gameren eigenlijk verder dan alleen communiceren en richt ze zich vooral op online samenwerken. Bert van der Zwan sluit dan ook af met de volgende uitspraak: “Over vijf jaar, verwacht ik, is e-mail nog maar tien tot twintig procent van onze onlinesamenwerking. Online samenwerking heeft grote voordelen op het gebied van tijd, kosten en milieu. De kwaliteit van de besluitvorming gaat er op vooruit. Het wachten is nu op het integreren van alle functionaliteiten.”


Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Second Life?

    geplaatst op
  • Dan zou ik bijv. Skype een logischer voorbeeld vinden, hoewel dat weer erg veel overlap met VoIP heeft.

    Wat me opvalt aan de genoemde 'opvolgers/aanvullingen' is het voornamelijk publieke (open) structuren zijn, terwijl ik e-mail over het algemeen als een privé en gesloten (1 op 1) toepassing beschouw.

    Mede daardoor denk ik dat 'e-mail' altijd wel zal blijven bestaan.
    En vergeet ook zeker niet de constante (door)ontwikkelingen bij de populaire online e-maildiensten zoals Gmail en Hotmail.

    geplaatst op
  • Grappig om op FD een artikel heeft over email marketing. Dat het artikel geschreven is door een freelance journalist verrast mij niet. Al ruim een jaar probeer ik van de spam van FD af te komen, maar na herhaaldelijk verzoek via email en meermalen telefonisch contact blijft FD mij spammen met aanbiedingen en andere acties. Tja als je op deze manier met email marketing omgaat, zal het inderdaad dood gaan... Gelukkig zijn er nog bedrijven die het wél snappen :)

    geplaatst op
  • Ik ben er van overtuigd dat email altijd zal blijven bestaan en zich verder ontwikkelen, vanwege zijn specifiek 1-to-1 kenmerk. In het artikel wordt gesproken van opvolgers als VoIP, Videoconferencing, Second Life, Weblogs, Wiki’s, Communities, ... Ik ben er echter van overtuigd dat deze kanalen geen rechtstreekse concurrenten voor email zijn. Email is en blijft volgens mij voor altijd een gateway tussen die nieuwe opkomende kanalen. Email vormt de verbinding tussen al die verschillende platformen, waarmee je heel snel, heel directe en persoonlijke boodschappen kan blijven sturen.

    geplaatst op
  • precies wat Mathijs zegt. Inmiddels begint de term Inbox 2.0 ook aan populariteit te winnen.

    geplaatst op
  • Uiteindelijk sturen we ook nog altijd brieven per post ;-)

    geplaatst op
  • Ik mis RSS (reader). Ook een goede tool voor dingen die nu nog veel te veel over mail worden gedaan (Bacn is daar een goed voorbeeld van).

    geplaatst op
  • Matthijs: Op Otto.nl worden lifestyle agents (RSSReaders) aangeboden aan klanten. Naast het OTTO nieuws kan je de Reader persoonlijk instellen. Een nieuwe generatie reader welke naast email marketing kan draaien.

    geplaatst op
  • Ok, hoe zal ik het vriendelijk formuleren...

    Wat een lulverhaal. En ik ben in de juiste stemming om nu te reageren.

    Over welke vorm van e-mail hebben we het hier eigenlijk? E-mail tussen personen op persoonlijk vlak, e-mail tussen personen op zakelijk vlak, e-mail tussen bedrijven/organisaties naar consumenten ontvangers toe??? Nogal wat verschillen.

    Privé e-mail tussen personen, dat geloof ik wel. Ik –met mijn 37- ben wellicht bere oud, maar ik zweer bij e-mail i.p.v. MSN of zo. SMS-en daarentegen doe ik ook veel en bellen ook. Second life krijg ik spontaan kotsneigingen van omdat ik daar in ieder geval niemand kan spreken want daar komt ook niemand namelijk. Althans, niemand die ik ken en perse via dat kanaal wil spreken. Mijn persoonlijke (ik praat alleen voor mezelf) keuze tussen MSN, SMS, e-mail of bellen wordt bepaald afhankelijk van de soort boodschap, de tijd die ik ermee kwijt wil zijn en nogal wat andere factoren. Dus alleen al om die reden is het kul te zeggen ‘e-mail is dead’

    E-mail tussen personen zakelijk (werk e-mail) kan inderdaad zeer hinderlijk zijn maar zo kan ik ook wel argumenten opnoemen dat instant messaging, MSN whatever hinderlijk kan zijn. Je kan die kanalen minder goed managen, bij ieder biepje word ik heel nerveus en niet bij ieder e-mail biepje. Dat biepje staat uit en ik controleer niet elke 10 seconden mijn mail. E-mail is bijvoorbeeld hinderlijk omdat er een enorme cc cultuur heerst en je dus (als je het niet goed managet) over kan lopen. Daarnaast zijn er lieden die snel een mailtje sturen om van het probleem af te zijn, in de volksmond genoemd: afschuivers.
    Daarentegen, in formele zin is e-mail (met zijn bewijs en eenvoudige/overzichtelijke) bewaar en terugvind/zoekmogelijkheden een prima middel! Second life ook?............

    E-mail tussen bedrijven en ontvangers is verre van dood, maar staat pas aan het begin. En dan heb ik niet over nieuwsbrieven in de vorm zoals ze nu bestaan. Dat gaat wel een paar slagen verder, interactiever en gesegmenteerd (o.b.v. gedrag, doelgroep, behoefte etc) of e-mail vanuit functionele zin (serviceberichten, factureren etc). Ook SMS (bijv. als je aandelen zakken, je salaris is gestort, doorgeven meterstanden) kan ook, bellen (outbound call) ook, zelfs persoonlijk bezoeken (jiehaa old skool)..... Second life? Denk het niet.
    In ieder geval geldt ook hier weer afhankelijk van het doel, de boodschap en de wens van de ontvanger stuur je een bericht via een kanaal.

    Deze snede van de artikelschrijver:
    “In Web 2.0 doen we direct zaken met elkaar, zien we of en waar collega’s zijn, werken we online samen. Dat kan niet met e-mail, want het is niet realtime, of: je moet wachten op een antwoord, als het al komt”

    Waarom moet dit perse realtime en direct zijn? Hoeveel (grote) bedrijven en medewerkers zijn 24/7 actief.... Als ik iets bestel wil ik weten wanneer het wordt bezorgd.... moet ik dan inloggen om via een persoonlijk bericht dit te 'horen'. Nee stuur maar een SMS of e-mail, dan weet ik het ook (en prima 'bewijslast')
    En dan realtime.. Ik opereer met name bij grote bedrijven en als daar iets moet worden doorgevoerd cq geïnitieerd dient dit regelmatig over vele schijven te gaan. Daar kan je andere kanalen voor gebruiken alleen moet iedereen dan ook meteen paraat staan?? Heb ik nog nooit meegemaakt. Als ik meteen iets nodig heb, bel ik op. Als ie er niet is, mail ik omdat SMS dan wel erg brutaal is (bijvoorbeeld als iemand vrij is). Als je iets meteen nodig hebt en je e-mailt, die verklaar ik dan ook voor gek.

    Ik kan nog hele vellen volkliederen, maar dat doe ik niet. E-mail, SMS, MSN, Voip... en ok zelfs Second Life en noem alle andere kanalen maar op zijn allemaal mogelijkheden om te communiceren tussen personen onderling en tussen bedrijven en consumenten. Afhankelijk van vele redenen en even zozeer doelen bepaal je als afzenderr –bij voorkeur/eventueel in overleg met je ontvanger- welk kanaal je gebruikt.

    Oh ja.... wat moet ik eigenlijk vaak als persoonsgegeven achterlaten als ik me registreer bij social networks, twitter, facebook, msn noem maar op....... juist ja

    geplaatst op
  • Berichtje uit het veld. Waar we dagelijks email -of beter, persoonlijke interactieve communicatie- zweten en leven.

    Elk medium heeft z'n mediumspecifieke voor- en nadelen. eMail is niet beter of slechter dan. Maar, voorziet in een hele, simpele basisbehoefte; Bereikbaar zijn. Alleen al daarom is email niet meer weg te denken. Alhoewel de verschijningsvorm wellicht gaat veranderen naarmate de berichten multimedialer worden. En e-mail niet altijd stand-alone maar in combinatie met andere (social)media gebruikt gaat worden.

    In de praktijk bedenken en maken wij campagnes, via o.a. e-mail, met een hoge graad van personalisatie. En niet zelden behalen we rendementen van boven de 100%. Hetgeen in onze ogen iets zegt over de bereidheid van mensen om via e-mail bereikbaar te zijn, te communiceren en te kopen.

    Laten we wat meer praten over wat er nu mogelijk is in plaats van wat er in de toekomst staat te gebeuren. Het is alsof je continu op reis bent naar je eindbestemming, maar de mooie plekjes onderweg vergeet te waarderen

    geplaatst op
  • Als deze "wijze" even niet in zijn bol had gekeken maar simpelweg naar de ontwikkelingen bv op gebied van digitale facturatie e.d. (allemaal gerelateerd aan je emailadres) dan weet je dat email nog heel lang zal blijven.

    Iemand die overigens second life nog associeert met de toekomst en niet ziet als verleden tijd heeft weinig van een visionair.

    geplaatst op
  • Hoewel ik tijdens de hype van SL (ja,ja, Bas ik zie het ook als een hype) erg heb genoten van de vernieuwende manier van communiceren ben ik er van overtuigd dat E-mail bij lange na niet dood is.

    Bas heeft al een behoorlijke hoeveelheid aan argumenten opgenoemd waarom e-mail niet dood is. Maar, als projectmanager zie ik vooral een groot belang in de communicatie-archieffunctie. En daar kan op dit moment geen ander medium voor gebruikt worden.

    De grote ontwikkeling die in 2008 zal worden doorgevoerd is natuurlijk online samenwerking. Neem google docs en wiki's. Maar, ook hier is het altijd fijn om een e-mail alert te krijgen als er een update is geweest. Dus...nee e-mail is nog niet dood.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.