Online communities: zelf bouwen of samenwerken?

Online communities: zelf bouwen of samenwerken?

Gijsbregt Brouwer stelde recentelijk al de vraag of je, als je wilt starten met een online community, deze nu zelf moet ontwikkelen of dat je je aansluit bij bestaande communities. Een lastige vraag omdat beide voor- en nadelen hebben. Ook Eduard de Wilde stelde vandaag weer deze vraag.

Afgelopen week organiseerde Forrester Research een teleconferentie over dit onderwerp met als titel ‘Your Social Network Strategy: Join or Build?

Ook Forrester komt tot de conclusie dat het lastig is om hier een éénduidig antwoord op te geven. Een informele Twitterpoll resulteerde in 28 responses waarvan 9 voor aansluiten bij bestaande communities, 4 voor zelf ontwikkelen en 9 voor starten van beide. Even los van de vraag of je als bedrijf uberhaupt moet starten met een online community, komt Forrester met een aardig model om een keuze te maken. Daarbij neemt het de doelstelling om een online community te beginnen als uitgangspunt.

  1. Listening: Learn or glean insight => join or build
  2. Talking: Inform your community => join
  3. Energizing: word-of-mouth => join
  4. Support: peer-to-peer => join
  5. Embracing: collaborate on next generation => build
Wanneer zou je zelf een online community moeten bouwen?
  • To glean insight from customers
  • Currently have a large and active customer base
  • Have customers requesting a higher-quality experience
  • A fragmented community that needs consolidation
  • Want to create an elite club and keep secrets secret
Wanneer zou je je moeten aansluiten bij een bestaande online community?
  • Your community is already there.
  • You need to energize your base of customers.
  • Talking to customers and prospects is a priority.
  • Gather intelligence from the community.
  • You have a limited budget.
  • Customers don’t trust or desire your brand.
In sommige gevallen is een mix van beide een goede keuze:
  • Private communities rally existing customers and support key objectives.
  • Evangelize and reach new communities to extend reach.
  • Synergize and play to the strength of each tool.

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Ik heb ideeen voor een worldwide community. Alleen dan op een manier die totaal anders is dan de communities van tegenwoordig.
    Ik denk dat het concept wat ik in mijn hoofd heb een enorm draagvlak zal hebben.
    Echter... het is belangrijk dat je dit ook aan de man brengt. Wil je dat een beetje snel doen dan zul je toch gebruik moeten maken van bestaande netwerken.
    Ik ga dus voor "beiden"

    geplaatst op
  • Zelf hanteer ik een aantal regels als ik mijn klanten hierover adviseer.

    Als er al veel communities zijn, zoals b.v. op marketing gebied, aansluiten. Als je een hele specifieke niche in wilt of er is nog (bijna) geen platform kan je het zelf creeëren. Afhankelijk van je doelstellingen binnen of half buiten de organisatie.

    Ook ben ik nu bezig met een plan voor private communities, die moet je wel zelf maken in het concept zoals ik het in gedachten heb. Maar altijd wel semi open, want niemand zit te wachten op wéér een profiel.

    geplaatst op
  • Ik ben op dit moment met een concept bezig en vond daarom dit artikel heel interessant. Zelf bouwen of samenwerken? Mijn antwoord is zelf bouwen en de goede dingen uit bestaande communities pakken. Als je zelf bouwt ben je zelf volledig in control, het opstarten zal wel moeizamer zijn omdat je vanuit het niets de community moet gaan opbouwen.

    Afhankelijk van je doelgroep kun je ook werken met iets als het idee van OpenID, 1 inlog voor meerdere communities.

    geplaatst op
  • Zeker een goed model van Forrester. We gebruiken deze bij KREM ook in ons advies aan klanten. Ik denk wel dat je op alle engagement levels de keuze kan maken om te joinen of te bouwen.

    Het is natuurlijk leuk om te stemmen over de keuze om te bouwen of joinen. Het is echter veel te case-specifiek. Zoals Bas al terecht aangeeft, is het belangrijk om eerst duidelijk te hebben waarom je social networks wilt inzetten voor je marketing strategie. Eerst moeten de doelstellingen helder zijn.

    Daarnaast liggen inderdaad voornamelijk grote kansen voor de zogenaamde niche-networks. In deze netwerken bevinden zich mensen die ergens een passie voor hebben. Die zijn veel gemakkelijker tot op het hoogste engagement level te krijgen. Binnen niche-networks is het bouwen van lange-termijn relaties een realistisch doel.

    Ik heb hier eerder over geschreven voor Management Team. Een artikel over Social Networks in Marketing Strategie: http://www.mt.nl/dg_Commercielen/1065249/Menno_Braakman_projectmanagerconsultant_KREM.html

    geplaatst op
  • Belangrijker nog dan te bepalen wat de doelstelling van het bedrijf is voor de community, is om te bedenken wat je als bedrijf de bezoeker kan bieden en of dit voldoende is. Als je de bezoeker voldoende reden geeft is het succes van een community gegarandeerd. Dit is een vraag die iedere marketeer of recruiter zichzelf zou moeten stellen. En daar moet niet te makkelijk over gedacht worden. Als er twijfel bestaat, kies er dan voor om eerst in bestaande communities te gaan kijken/marketen of advies te vragen van mensen die online uitgeef ervaring hebben want die hebben geleerd om te denken vanuit de behoefte van de bezoeker.

    geplaatst op
  • Soms zie je door de bomen het bos niet meer dat is het voordeel van een kleine community

    geplaatst op
  • erg bruikbare post. dankje

    geplaatst op
  • Wanneer je zelf een beetje handig bent is er best een goede tool om echt een totaal sociaal platform zelf te bouwen in Joomla. De Plugin Jomsocial is een sociaal platform waar je vele verschillende templates aan kan hangen om een eigen look en feel aan het platform te geven. Voor users is het erg intuitief om te gebruiken.

    Mocht je problemen hebben met de implementatie dan kan je gewoon vragen stellen aan de helpdesk en doorgaands lossen ze je probleem binnen 1 week op. Jomsocial is niet Gratis maar zeker wel waar voor zijn geld.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.