Online communities: zelf bouwen of samenwerken?

19 december 2007, 12:23

Gijsbregt Brouwer stelde recentelijk al de vraag of je, als je wilt starten met een online community, deze nu zelf moet ontwikkelen of dat je je aansluit bij bestaande communities. Een lastige vraag omdat beide voor- en nadelen hebben. Ook Eduard de Wilde stelde vandaag weer deze vraag.

Afgelopen week organiseerde Forrester Research een teleconferentie over dit onderwerp met als titel ‘Your Social Network Strategy: Join or Build?

Ook Forrester komt tot de conclusie dat het lastig is om hier een éénduidig antwoord op te geven. Een informele Twitterpoll resulteerde in 28 responses waarvan 9 voor aansluiten bij bestaande communities, 4 voor zelf ontwikkelen en 9 voor starten van beide. Even los van de vraag of je als bedrijf uberhaupt moet starten met een online community, komt Forrester met een aardig model om een keuze te maken. Daarbij neemt het de doelstelling om een online community te beginnen als uitgangspunt.

  1. Listening: Learn or glean insight => join or build
  2. Talking: Inform your community => join
  3. Energizing: word-of-mouth => join
  4. Support: peer-to-peer => join
  5. Embracing: collaborate on next generation => build

Wanneer zou je zelf een online community moeten bouwen?

  • To glean insight from customers
  • Currently have a large and active customer base
  • Have customers requesting a higher-quality experience
  • A fragmented community that needs consolidation
  • Want to create an elite club and keep secrets secret

Wanneer zou je je moeten aansluiten bij een bestaande online community?

  • Your community is already there.
  • You need to energize your base of customers.
  • Talking to customers and prospects is a priority.
  • Gather intelligence from the community.
  • You have a limited budget.
  • Customers don’t trust or desire your brand.

In sommige gevallen is een mix van beide een goede keuze:

  • Private communities rally existing customers and support key objectives.
  • Evangelize and reach new communities to extend reach.
  • Synergize and play to the strength of each tool.
Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    MacSeth

    Ik heb ideeen voor een worldwide community. Alleen dan op een manier die totaal anders is dan de communities van tegenwoordig.

    Ik denk dat het concept wat ik in mijn hoofd heb een enorm draagvlak zal hebben.

    Echter… het is belangrijk dat je dit ook aan de man brengt. Wil je dat een beetje snel doen dan zul je toch gebruik moeten maken van bestaande netwerken.

    Ik ga dus voor “beiden”


    19 december 2007 om 12:53
    chi666

    Zelf hanteer ik een aantal regels als ik mijn klanten hierover adviseer.

    Als er al veel communities zijn, zoals b.v. op marketing gebied, aansluiten. Als je een hele specifieke niche in wilt of er is nog (bijna) geen platform kan je het zelf creeëren. Afhankelijk van je doelstellingen binnen of half buiten de organisatie.

    Ook ben ik nu bezig met een plan voor private communities, die moet je wel zelf maken in het concept zoals ik het in gedachten heb. Maar altijd wel semi open, want niemand zit te wachten op wéér een profiel.


    19 december 2007 om 13:12
    JMS

    Ik ben op dit moment met een concept bezig en vond daarom dit artikel heel interessant. Zelf bouwen of samenwerken? Mijn antwoord is zelf bouwen en de goede dingen uit bestaande communities pakken. Als je zelf bouwt ben je zelf volledig in control, het opstarten zal wel moeizamer zijn omdat je vanuit het niets de community moet gaan opbouwen.

    Afhankelijk van je doelgroep kun je ook werken met iets als het idee van OpenID, 1 inlog voor meerdere communities.


    19 december 2007 om 13:48
    Suzan Fluitman

    Belangrijker nog dan te bepalen wat de doelstelling van het bedrijf is voor de community, is om te bedenken wat je als bedrijf de bezoeker kan bieden en of dit voldoende is. Als je de bezoeker voldoende reden geeft is het succes van een community gegarandeerd. Dit is een vraag die iedere marketeer of recruiter zichzelf zou moeten stellen. En daar moet niet te makkelijk over gedacht worden. Als er twijfel bestaat, kies er dan voor om eerst in bestaande communities te gaan kijken/marketen of advies te vragen van mensen die online uitgeef ervaring hebben want die hebben geleerd om te denken vanuit de behoefte van de bezoeker.


    19 december 2007 om 16:38
    Patrick

    Soms zie je door de bomen het bos niet meer dat is het voordeel van een kleine community


    19 december 2007 om 19:31
    fl.

    erg bruikbare post. dankje


    21 december 2007 om 10:20
    John van Vugt

    Wanneer je zelf een beetje handig bent is er best een goede tool om echt een totaal sociaal platform zelf te bouwen in Joomla. De Plugin Jomsocial is een sociaal platform waar je vele verschillende templates aan kan hangen om een eigen look en feel aan het platform te geven. Voor users is het erg intuitief om te gebruiken.

    Mocht je problemen hebben met de implementatie dan kan je gewoon vragen stellen aan de helpdesk en doorgaands lossen ze je probleem binnen 1 week op. Jomsocial is niet Gratis maar zeker wel waar voor zijn geld.


    6 maart 2012 om 13:33
    Optiol83

    strategia opcji binarnych, binäre optionen strategien, opzioni binarie forum, opciones binarias foro, binaire opties, trader d option binaire c est quoi, binary options trading signals

    What exactly are binary options along with steps to create these?

    binary options can be a good way to hazardous investing as a result of via the internet the business sector. That entrepreneur selects the specific style of investment this acquires and additionally pinpoints perhaps the price can climb or autumn. This can be a chancy manner, if you need to by some means guess tomorrow applying different ideas, along with simply because clairvoyance can be described as rare product, you may lose a whole lot. But also get paid considerably.

    A couple techniques

    binary options its name a consequence of a brilliant manner of making an investment. That is to say binary devices are just the techniques along with zeroes, hence the choices are usually stipulated only lowers in addition to grows. Here is the principal change between these and additionally usual actively playing a stock market, where by the idea brings in simply to the increase around the price tag on some sort of asset. These kind of may be several. You’ll be able to pick currency, such as your percentage in the selling prices within the a pair of stock markets. As an example, in case the european strengthens relative to us states $, and the investor much like forecast — earns.

    An additional house could possibly be recycleables just like precious metal, silver and engine oil. You should also pick the most well-known off shares and all at once crawls. The following, the process is similar to a consistent trading the stock exchange, while using the significant difference that one could additionally generate profits with declines within promote fees.

    Everything that, when and with whom

    That binary options are generally dedicated to decided on real estate agents.

    Around just 5 %. Clients dedicate profit brings in the idea. On the web . it is a better chance for succeeding compared to Aileron. Nevertheless, as a way to get paid a few more money using these kinds of investment strategies to consider a skills involving forecasting stock exchange.


    23 september 2016 om 16:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!