
Gisteren bij Marketingland een prachtig voorbeeld gezien over openheid/transparantie en de inzet van social media. The Indianapolis Museum of Art (IMA) blijkt recent een nieuwe website te hebben gelanceerd met de nodige moderne marketingtools waar menig bedrijf jaloers op kan zijn.
Zo biedt de site een executive dashboard waarin allerlei kengetallen van het museum in beeld zijn gebracht. Van het percentage members dat een bezoek heeft gebracht, de gemiddelde duur van een websitebezoek tot het aantal verbruikte kilowatt aan elektriciteit per dag en uitnutting van het budget. Geen oersaaie excelsheetjes, nee keurige overzichtelijke dashboards per onderwerp van Educatie, Public Affairs tot HR aan toe. De cijferfetisjisten gaan kwijlen bij het gegeven dat het museum inmiddels 31.820 planten heeft gepoot. Dat alles is nog niet realtime, maar ook daar wordt aan gewerkt.
Maar het museum gaat verder….
475 vriendjes op MySpace, een eigen YouTube channel, bloggende medewerkers, Podcast, tagclouds mbt de collectie mede gevuld door bezoekers, foto’s op Flickr en Google Maps, video interviews met medewerkers, zo’n beetje alles wat mogelijk is wordt uit de kast gehaald en ingezet.
Kortom helemaal niets stoffigs aan dit museum dat op prachtige wijze moderne marketingmiddelen inzet om (potentiële) bezoekers, donateurs, sponsors etc. te laten zien wat het museum te bieden heeft. Zoals gezegd daar kan menig bedrijf nog wat van leren. Brengt mij meteen op idee om eens een (realtime) stats pagina voor Marketingfacts te maken met daarom heen ook een aantal basics op gebied van Webanalytics. Binnenkort maar eens kijken wat HBX op dit vlak te bieden heeft.