Moderne marketingtechnieken rijp voor het museum

Moderne marketingtechnieken rijp voor het museum
, ING Groep
@evr

Gisteren bij Marketingland een prachtig voorbeeld gezien over openheid/transparantie en de inzet van social media. The Indianapolis Museum of Art (IMA) blijkt recent een nieuwe website te hebben gelanceerd met de nodige moderne marketingtools waar menig bedrijf jaloers op kan zijn.

Zo biedt de site een executive dashboard waarin allerlei kengetallen van het museum in beeld zijn gebracht. Van het percentage members dat een bezoek heeft gebracht, de gemiddelde duur van een websitebezoek tot het aantal verbruikte kilowatt aan elektriciteit per dag en uitnutting van het budget. Geen oersaaie excelsheetjes, nee keurige overzichtelijke dashboards per onderwerp van Educatie, Public Affairs tot HR aan toe. De cijferfetisjisten gaan kwijlen bij het gegeven dat het museum inmiddels 31.820 planten heeft gepoot. Dat alles is nog niet realtime, maar ook daar wordt aan gewerkt.

Maar het museum gaat verder….

475 vriendjes op MySpace, een eigen YouTube channel, bloggende medewerkers, Podcast, tagclouds mbt de collectie mede gevuld door bezoekers, foto’s op Flickr en Google Maps, video interviews met medewerkers, zo’n beetje alles wat mogelijk is wordt uit de kast gehaald en ingezet.

Kortom helemaal niets stoffigs aan dit museum dat op prachtige wijze moderne marketingmiddelen inzet om (potentiële) bezoekers, donateurs, sponsors etc. te laten zien wat het museum te bieden heeft. Zoals gezegd daar kan menig bedrijf nog wat van leren. Brengt mij meteen op idee om eens een (realtime) stats pagina voor Marketingfacts te maken met daarom heen ook een aantal basics op gebied van Webanalytics. Binnenkort maar eens kijken wat HBX op dit vlak te bieden heeft.


Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Leuk mijn artikel zo op Marketingfacts te zien staan :-) Een wat uitgebreidere versie evt. op mijn site.

    Vond het inderdaad ook indrukwekkend te zien hoe dit museum zo open (en modern) communiceert. Gezien de huidige tijdsgeest en de ontwikkelingen op sociaal gebied verwacht ik toch dat dit een voorbode is van een bredere trend.

    geplaatst op
  • Heel grappig dat ik vanochtend op Marketingfacts dit artikel tegenkom, met een voor mij zeer herkenbaar begeleidend beeld.

    Ik heb gisteren namens Lost Boys een presentatie gehouden op de Digitaal Erfgoedconferentie 2007 in Rotterdam.

    Mijn presentatie (“Zoek de gebruiker, of beter… wordt gevonden!”) maakte deel uit van één van de parallelsessies op de conferentie, die ik samen deed met Natasha Stroeker (IOO/ Taskforce Archieven) en Frank Huysmans (SCP)

    De kernboodschap van de presentatie is, dat in het huidige online/digitale landschap, erfgoed instellingen zich ‘opener’ zouden moeten opstellen. Zij beheren waardevolle collecties en content, en door dit aanbod transparanter en vrijer aan te bieden ontstaat veel meer bereik. Betere vindbaarheid en doorzoekbaarheid, verrijking, nieuwe contexten en daardoor uiteindelijk nieuwe geïnteresseerde gebruikers/klanten. Klanten die voorheen waarschijnlijk nooit bereikt zouden zijn.

    De hele presentatie is te vinden op:
    SlideShare

    In feite is de strekking van het hele verhaal op Marketingland bijna gelijk aan dat van mijn presentatie. De auteur Henri van den Hoof stond niet op de deelnemerslijst van de conferentie. "Kindered spirits" zullen we maar zeggen ;-)

    geplaatst op
  • @Roel: Erg leuk je presentatie te zien en sluit goed aan bij de conclusie van mijn artikel. We liggen dus inderdaad absoluut op één lijn. Inderdaad wel erg toevallig qua timing, maar het is wel duidelijk dat het IMA een (voor ons als marketeers) opvallend open manier van communicatie gebruikt. E.e.a. roept wel de vraag op of ik misschien ook maar eens een presentatie op een conferentie moet gaan geven? lol ;-)

    geplaatst op
  • Het IMA is inderdaad een interessant voorbeeld. Er gebeuren trouwens meer spannende dingen in de museale wereld op dit moment. Specifiek geïnteresseerden kunnen ook hier terecht. Daar stond ook eerder een vermelding naar het IMA. Binnenkort is ook weer Museums and the Web, waar al deze ontwikkelingen besproken worden.

    geplaatst op
  • Het IMA is inderdaad een interessant voorbeeld. Er gebeuren trouwens meer spannende dingen in de museale wereld op dit moment. Specifiek geïnteresseerden kunnen ook hier terecht. Daar stond ook eerder een vermelding naar het IMA. Binnenkort is ook weer Museums and the Web, waar al deze ontwikkelingen besproken worden.

    geplaatst op
  • Ik weet dat men hier niet graag de w00t! of korte reaktie ziet, maar gezien het tijdstip: juweeltje!

    geplaatst op
  • @Gilles: na 12 uur mag dat ;-) ik vind 'm ook geweldig!

    geplaatst op
  • Meer open museummarketing vindt je ook dichter bij huis, bij de Museumnacht Amsterdam. Als vertegenwoordiger van de collectieve Amsterdamse musea bieden ze nachtgeluiden aan, een platform met museumpodcasts gemaakt door musea, kunstenaars, studenten en verder iedereen die zijn verhaal wil delen. Uiteraard met rss feeds afgestemd op je eigen voorkeur. Nieuwe verhalen zijn welkom!
    De n8 heeft 1778 Hyves vriendjes en een blog door schrijvers van binnen en buiten de Amsterdamse musea.
    In de aanloop naar de afgelopen Museumnacht kon je je zelf samengestelde programma voorzien van je mooiste foto en als een gadget embedden in je Hyves profiel of blog. Op de avond zelf was de Mobiele Museumgids reuze handig. Het winnende shirt van de online n8/Freshcotton T-shirt design-contest kun je trouwens nog steeds halen bij Freshcotton.

    Ook de n8 heeft grafieken en charts ;-) maar dan als jpg en pdf.
    Het online n8 werk wordt in April gepresenteerd op de Museums and the web conference in Montreal.

    Roel, ook leuk dat je de Rijkswidget in je presentatie voorbij liet komen! Daarover binnenkort meer nieuws ;-)

    geplaatst op
  • Jelmer bedoelt natuurlijk het n8 blog.

    geplaatst op
  • @Jelmer Ook absoluut goede voorbeelden en leuk te zien dat ook culturele organisaties in Nederland zo actief zijn met sociale media. Voor mij was de aanleiding om een artikel over het IMA te schrijven toch wel de breedte waarmee zij moderne marketingmiddelen inzetten en de openheid van communicatie. Het zakelijk bedrijfsleven lijkt hier nu al wat van te kunnen leren. Overigens ik als blogger ook. Ik communiceer nl. weliswaar met enige regelmaat gedetailleerde statistieken over mijn blog, maar het helemaal openstellen van alle realtime stats is toch wel een hele stap (overigens technisch wel eenvoudig mogelijk). In de vorm van een dashboard met een beperkt aantal KPI's zoals dat van het IMA zou ik het overigens wel meteen doen, maar worstel daarvoor nog even met design en coding.

    geplaatst op
  • Daar zit een mooie stijgende lijn in Henry :-)
    Het leuke van de IMA statistieken is dat ondanks dat ze inhoudelijk niet zo heel veel over het museum zeggen en ze ook niet realtime zijn, ze "het gewone publiek" in één oogopslag het gevoel geven dat ze het museum beter hebben leren kennen. Waardoor het museum als instituut minder eng en minder elitair blijkt dan oorspronkelijk gedacht. De wijze waarop je iets vertelt is vaak minstens even belangrijk als hetgeen je te vertellen hebt. Pure statistieken zijn voor een eindgebruiker vaak weinig interessant, maar het misbruiken van de vorm waarin statistieken normaal gesproken worden gepresenteerd om bijzaken uit te beelden is juist weer erg geschikt om de lezer geïnteresseerd te houden. Dat principe hebben we gebruikt voor het museumnacht jaarverslag (zie mijn vorige reactie), IMA is een mooi voorbeeld van hoe je dat online en semi-realtime kunt doen.

    geplaatst op
  • In aanvulling hierop ben ik erg benieuwd wat jullie van deze website vinden. Het is bedoeld als ontmoetingsplaats voor informatie, kennis en social network voor de museum en marketing professionals. Ik heb het deze week live gezet. Feedback is welkom.

    De website: http://museummarketing.ning.com

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.