Fusion 2007 (nabeschouwing)

Fusion 2007 (nabeschouwing)

Donderdag 15 November was ik aanwezig bij Fusion 2007 in de beurs van Berlage te Amsterdam. Een evenement dat georganiseerd wordt door Adformatie, Adforesult, creatie, communicatie en tijdschrift voor Marketing. Tijdens het evenement heb ik een live verslag gemaakt. Tussendoor heb ik via Twitter regelmatig berichten verstuurt over de presentaties.

Het nadeel van zo’n live verslag is dat je probeert zoveel mogelijk vast te leggen en dat er weinig ruimte is tussen de presentaties om alles uit te werken en te structureren. Verder staan sinds maandag 19 November ook pas de meeste presentaties online. Nu de meeste presentaties online staat is het eenvoudiger om de leukste presentaties te delen in deze nabeschouwing.

De opkomst voor dit evenement was goed. 450 mensen uit de branche die graag op de hoogte worden gebracht over de ontwikkelingen. De behoefte is er om snel in een dag de hoogtepunten voorgeschoteld te krijgen. Dagelijks op de hoogte blijven van de ontwikkelingen kost veel tijd en aandacht.

De wake-up call was nou niet echt iets waar ik wakker van werd. Michiel Frackers zorgde voor een vrolijke noot en een losse presentatie van 3 punten die hem op dit moment opvallen, ze gaan allemaal over Globelize (Global en Localize samen).

De presentatie van Tex Gunning begint ons al een beetje wakker te schudden. Waarbij de wereld van de consument van vandaag wordt getoond; sociaal, economie en milieu. Bedrijven moeten minder doen en meer zijn; zorgen voor betekenis, er bij horen en leiderschap.

Daarna worden we allemaal echt wakker geschud met het verhaal van Dick van Motman, over de ontwikkelingen in China. De wil en gretigheid van de jonge Chinezen is niet te vergelijken met de ontspannen ik-wil-alleen-doen-waar-ik-zin-in-heb houding van de jonge Nederlander.
Het is goed om te zien welke kansen we in China kunnen vinden maar ook welke kansen Europa krijgt door de ontwikkelingen in China.

Deze presentatie staat nog niet online. Op het moment dat deze online komt zal ik deze hier nog toevoegen.

Na de pauze kies ik voor de parallelsessie over de 10 beste en slechtste interactieve marketingcases. De filmpjes, sites en banners die we te zien krijgen geven goed weer wat je als bureau wel of niet kunt doen. Het hoeft niet duur te zijn maar je moet er wel voor zorgen dat je authentiek communiceert.

  1. Push Tv commercials on TV
  2. Power to the internet commercials: the public decides
  3. Consumer & co-created content truly rules
  4. The public rewards originality, authencity, and creativity
  5. But if you play with virals, you can get infected
  6. Loading is loosing
  7. Loading is loosing, unless it’s worth waiting
  8. Let the fusion begin: experiment
  9. Fusion: TV meets the web
  10. Fusion: campaigns cross channels
  11. The internet is out there
  12. It’s really out there
  13. Online advertising 2.0
  14. Reward the audience
  15. Reward the audience: be kickass
  16. Reward the audience: be useful
  17. Reward and be engaging
  18. So bad, it’s good…

Zie voor de uitwerking van deze punten met goede en slechte voorbeelden in de onderstaande presentatie. De leukste filmpjes kun je ook zien in de viral friday.

Aansluitend gaan we verder met de presentatie waarin de burendag van de DE centraal stond. Het was interessant om te horen hoe de burendag was georganiseerd en wat ze wilden bereiken ‘Meer kletsen is meer koffie drinken’. Daaraan gekoppeld het sociale aspect om de buurt weer dichter bij elkaar te brengen is volgens mij erg sterk. Ook de verschillen in de campagnes en promotie in 2006 en 2007 zijn interessant.

Jammer vond ik wel dat de boodschap van het Lemz (bureau) te commercieel was. Er werden alleen maar sfeerbeelden getoond van campagnes van hun klanten. Niet duidelijk wat dit precies te maken had met het merk. Verder had DE ook nog enkele andere interessante voorbeelden zoals de carrousel op het station. Deze had ik ook nog wel meer toegelicht willen zien en wat dit voor het merk DE (Sara Lee) betekent.
Deze presentatie komt niet online, jammer.

Zie voor de andere presentaties fusion2007.nl/presentaties/. Zoals bijvoorbeeld de presentatie van Jeremy Mason Behavioural targeting: loont het de moeite?

Al met al een interessant evenement waarbij slim gebruik gemaakt werd van SMS.
Jammer dat ze aan de andere kant weinig hebben gedaan met nieuwe internet mogelijkheden om meer interactie rondom het evenement te krijgen. Dit lijkt mij ook een uitstekende kans om mensen op de hoogte te brengen en kennis te maken met nieuwe middelen als Twitter, backchannel, online netwerk. Iets wat bij Picnic 07 bijvoorbeeld uitstekend was georganiseerd.

Heb je al veel te maken met internet, interactiviteit dan zal dit evenement weinig nieuws hebben gebracht.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Erno, bedankt voor deze volledige beschrijving. Hoop je binnenkort live te ontmoeten, bij Fusion lukte dit helaas niet.

    Het klopt wat je schrijft: "Heb je al veel te maken met internet, interactiviteit dan zal dit evenement weinig nieuws hebben gebracht". Says it all.

    geplaatst op
  • @erno: dank voor je verslag.

    Kun je een paar kansen opnoemen die we in Europa hebben door Chinese ontwikkelingen?

    geplaatst op
  • Het zit voornamelijk in het aanpassingsvermogen van de Europeanen:
    Tip van Van Motman: "Why Europe will run the 21st century door Mark Leonard. Het boek legt uit dat Europe nog steeds heel veel kansen heeft met ons aanpassingsvermogen. Ideeen komen uit Europa en worden in China geproduceerd."
    Overigens heb ik zelf wel twijfels bij deze uitspraak. Zoals we in de presentatie Shift Happens kunnen zien:
    "25% of the population in China with the highest IQ is greater than the total population of North America" in India is dit 28%.

    geplaatst op
  • @Ewout marketing3 volgende week? :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.