ZoMoto toont verwachtte reistijd in sidebar

5 november 2007, 13:17

Wie op de sidebar van Windows Vista een gadget plaatst van ZoMoto, ziet direct de werkelijke reistijd, aangepast op de huidige files, van de gekozen route. Wie bijvoorbeeld elke dag vanuit het werk de kinderen moet ophalen, ziet direct hoe lang het rijden zal zijn. Het gadget is ook eenvoudig te plaatsen in iGoogle en Live.com. Door in te loggen zijn verschillende routes in te voeren die vervolgens verschijnen in het gadget. Een mooi voorbeeld van de lange termijn ontwikkeling van merken…

Wat mij betreft is dit voor ZoMoto pas het begin. Zo zien we nu nog met schattingen van filetijden, straks worden er direct allerlei alternatieven real-time berekend en wordt er ook geanticipeerd op een file die nog moet ontstaan. Een ongeluk met een geschaarde vrachtwagen bijvoorbeeld zal tot een snelgroeiende file leiden. Als wij over twintig minuten vertrekken, zal die file dus al veel langer zijn en de binnenwegen voller. Daarbij zal niet de reistijd worden vermeld, maar het aantal minuten dat we nog hebben voordat we moeten vertrekken. Om ons uiteindelijk zelfs te adviseren om alternatief vervoer te nemen of een afspraak te verplaatsen. En op de hele lange termijn komt onze eigen auto (of enige andere), als we die nodig hebben, zichzelf (maar dan hebben we het toch echt over 2050) voorrijden. Deze situtatie komt volgens mij wel elke dag een stapje dichterbij.

Het legt ook een basis voor de ontwikkeling van personal travel brands, een nieuw type merken dat je helpt bij A naar B te komen, onafhankelijk van vervoerstype, van aanbieders of de plek op aarde waar je je bevindt. Dit type merken weet precies wat je wilt, wat je kan en ook wat anderen in jouw omgeving doen. Personal travel brands zijn een voorbeeld van een totaal ander type merken, ik noem ze personal brands , die zich ingraven in een behoeftedomein zoals vakantie, wonen of carriere. Daarvan weten ze alles, maar ook alles van jou. Want op basis daarvan kunnen ze je adviseren. Alleen dit type merken kan werkelijk ‘relevant’ zijn op persoonlijk niveau (dit in schril contrast met hoe we vandaag de term ‘relevant’ hanteren). Dit type merken kan dan een plekje op het bureaublad, het persoonlijke venster op de wereld, winnen. Dit type merken nodigen we graag uit in onze wereld (in tegenstelling tot merken die adverteren en zich ongevraagd aandienen).

ZoMoto laat mooi zien hoe merken door een gepersonaliseerde benadering relevant kunnen zijn. Het toont geen generieke informatie, maar je bent continue ingelogd, zodat je direct overzicht hebt over jouw vervoer op moment t. En veel andere merken zullen deze benadering overnemen. Dat betekent dat (nieuwe) merken het bureaublad gaan veroveren, met slimme gepersonaliseerde gadgets die je daarbij direct toegang geven tot andere gerelateerde dienstverlening van het merk. Want uiteindelijk moet er wel geld verdiend worden. En geld verdienen doe je door waarde toe te voegen in het leven van mensen. Want als iets voldoende waarde heeft, dan wil de consument daar graag voor betalen! Nu lijkt alles nog gratis, maar voor niets gaat alleen de zon op…

Erwin van Lun
Futurist, CEO & Founder Chatbots.org, Bemer partner bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief