• Mobile
    wordt gesponsord door

Viral Friday: Dude!

Viral Friday: Dude!
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Tips en ideeën kun je sturen naar viralfriday@marketingfacts.nl.

De nummer 1 positie in de Viral Friday Top 10 van deze week is voor Bud Light met Dude. Tussen 1999 en 2002 gebruikte Anheuser-Busch het zeer catchy "Whassup!?" in hun spotjes. Het zorgde voor een ware hype op internet met tientallen spoofs en remakes! Zal het Bud Light opnieuw lukken met Dude? Op plek 2, iPod Touch. Matthijs schreef er eerder deze week op Marketingfacts al over: Apple gaat een zelfgemaakt reclamefilmpje voor de iPod Touch, dat door een student op YouTube is gezet, op TV uitzenden. Het reclamebureau van Apple, TBWA/Chiat/Day, was erg onder de indruk van de creatie van de 18 jarige student. De viral van Hema maakt de top 3 deze week compleet. Gisteren schreef Erik van Roekel over de zeer creatieve animatie van de HEMA! De viral is lovend ontvangen: onhollands goed!, prachtig prachtig, hilarisch. De viral heeft al snel zijn weg naar andere bekende populaire weblogs gevonden zoals VKmag, Retecool, Dutchcowboys en IN10.

Benieuwd naar de complete top 10 van deze week? Kijk dan snel verder! Uiteraard zijn we zeer benieuwd naar jullie reacties. Veel plezier.

Meer


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Dude, waarom Hema niet op 1 eigenlijk?

    geplaatst op
  • Ja inderdaad, die is écht bijzonder

    geplaatst op
  • Antwoord @Roel (deel I):

    Dude, goede vraag! Ik zal de keuze van de top 3 kort formuleren. Bij de keuze van de de top 3, heb ik o.a. gekeken naar de volgende factoren (1) het aantal views (in YouTube, Break etc), (2) nationale en internationale blog/media aandacht rondom de viral (=buzz), (3) social media aandacht (= sites als Digg, NuJij, eKudos, StumleUpon, del.icio.us) en (4) originaliteit.

    Voor wat betreft Dude. Deze is in zeer korte tijd erg vaak bekeken. 1,4 miljoen YouTube views binnen 2 dagen en half miljoen views in 8 dagen op Break.com! Op vele andere populaire video sharing sites en video sites is de Bud Light video ook te vinden, o.a. MegaVideo, TimeKiller, CollegeSlackers. Wat betreft de blog/media aandacht valt het iets tegen met >30 blog reacties, Qua social ratings doet Dude het beter zo'n >500 stemmen op Digg en 2x te vinden op StumbleUpon (1, 2) . De Break video krijgt een waardering van 3 sterren op StumbleUpon. En de Youtube versie 5 sterren. Op YouTube zelf krijgt de video 4 sterren. De originaliteit van de Hema viral is beter.

    Dan de iPod Touch video. Deze werd aanvankelijk 2100 keer bekeken, na de blogaandacht was dat snel gestegen naar 644,101 views, maar overtreft niet Dude qua aantal views. De blog/media aandacht rondom de video is internationaal overweldigend! Russische-, Braziliaanse-, Nederlandse-, Duitse-, Zweedse, Apple- blogs. Maar ook van Wired en Der Spiegel. Het totale aantal blogs dat video hebben geplaatst is >500 volgens Technorati. Op Digg zijn er maar liefst 2 newsitems (1, 2) aan gewijd en massaal omhoog gestemd. Op StumbleUpon was er zelf geen rating gegeven. De originaliteit is hoog, vooral te bedenken dat deze video is gemaakt door een 18 jarige en zelfs dat de user-generated video het reclamebureau van Apple doet verbazen!

    geplaatst op
  • Antwoord @Roel (deel II):

    Tenslotte 'onze' Hema viral. Aangezien dit geen (openbare) video is, kan ik niet aan de hand van views de viraliteit inschatten. Ik heb wel een oproep gedaan in de Hema posting, met de vraag hoe vaak de animatie is bekeken, helaas heb ik hier geen reactie op gehad. Dus heb ik zelf een inschatting gemaakt op basis van het aantal blogpostings. Op het moment dat ik de Viral Friday Top 10 aan het samenstellen was, hadden zo'n 40 voornamelijk Nederlandse blogs de virale actie van de Hema opgenomen, daaronder bevonden zich 6 autoritaire blogs te weten: VKmag, Retecool, Marketingfacts, Dutchcowboys, Molblog en IN10. De overige blogs hadden een technorati waardering van <20. Ik heb op meerdere tijdstippen de viraliteit van de Hema viral gecheckt in Technorati in Google BlogSearch, maar vond deze niet spectaculair genoeg. Aangezien de animatie zeer universeel is, heb ik ook gekeken gekeken naar internationale aandacht. Maar dat bleef bij één Zweedse blog. Had Geenstijl & BoingBoing de Hema viral genoemd dan had ik 'm zeker op 1 gezet! Kijkend naar de social ratings en reacties in blogs. Bij eKudos werd hij flink omhoog gestemd. Maar bij het grotere NuJij, komt het aantal stemmen op slechts 6, ondanks dat hij 3x! is geplaatst/aangeboden. Ook op Digg was de viral geplaatst, maar na 6 uur stond de teller nog op 2. Op Stumbleupon bleven de reacties ook nog beperkt. De reacties op o.a. Retecool, Molblog, Dutchcowboys zijn zonder meer lovend: "briljant, fantastisch, geweldig, aardig gedaan, erg leuk en creatief, zeker één van de beste NL virals van dit jaar, slim gemaakt". Uit de lovende reacties blijkt dat de Hema (dankzij CCCP/Flashfabriek) geprezen wordt voor haar originaliteit. Uit gegevens van del.icio.us is op te maken dat de Hema viral afgelopen woensdag (31 oktober) is gelanceerd.

    Een dag na plaatsing krijgt de Hema viral (voorzichtig) uptake van internationale blogs zoals Core 77, Get Elastic, E-conomy en ViralBlog.

    Ik hoop dat met bovenstaande uitleg je vraag zo beantwoord is. Fijn weekend toegewenst.

    geplaatst op
  • Paul, bedankt voor je uitvoerige uitleg. Er gaat een hele studie aan vooraf zeg! Van de HEMA ben ik extra gecharmeerd aangezien het lekker Hollands is en puur voor web gemaakt.

    geplaatst op
  • @Roel: Graag gedaan. Ik vind het ook erg mooi gedaan, maar probeer het wel in context te zien. Inmiddels heeft de HEMA een link van het weblog Neatorama (Technorati Authority: 5,238) zal Boing Boing (Technorati Authority: 23,827) snel volgen ...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.