Welk webanalyticspakket gebruik jij?

Welk webanalyticspakket gebruik jij?
, OTTO

Een jaar geleden werd op dit weblog de vraag gesteld welk webanalyticspakket de lezers gebruiken. In voorbereiding op een online webinar over webanalytics is toen een poll gehouden waaruit bleek dat Google Anaytics veruit het meest gebruikt werd.

Nu een jaar later opnieuw een inventarisatie van welke webanalyticspakketten populair zijn in Nederland (bij grotere websites) en hoe de markt zich heeft ontwikkeld?

In de laatste week heb ik bij meer dan honderd verschillende websites in de broncode gezocht naar het gebruikte webstatistiekenpakket. Vanuit de Verenigde Staten zijn er tal van pakketten bekend. Denk aan onder meer Omniture, Webtrends, HBX, Coremetrics, Indextools en natuurlijk Google Analytics. Tel daarbij nog de Nederlandse pakketten Moniforce, Sitestat/Nedstat en Onestat en er is een breed scala aan mogelijkheden voorhanden! Niet eenvoudig om daar een goede, afgewogen keuze uit te maken. Maar dat is een ander verhaal.

Alle bovenstaande pakketten ben ik tegengekomen in mijn speurtocht. Verschillende websites maken gebruik van IndexTools, Moniforce, Webtrends, Coremetrics, DMFacts, en nog enkele andere tools (inclusief eigengebouwde). De top vijf zag er als volgt uit:

1) Google Analytics: 40%
2) Sitestat/Nedstat: 20%
3) HBX: 15%
4) Onestat: 10%
5) Omniture: 7%

Daarbij moet worden opgemerkt dat het mogelijk is dat er op een website meer dan één tool wordt aangetroffen. In bijna tien procent van de gevallen werden twee web analytics-pakketten naast elkaar gebruikt. Dit was meestal het geval tussen Google Analytics en SiteStat; en GA en HBX. Er zijn zelfs drie tools aangetroffen op een website.

Wat wil dit nu zeggen?
Google Analytics is veruit de winnaar van mijn onderzoekje. In maar liefst veertig procent van de onderzochte broncode werd het voormalige Urchin-tool aangetroffen. Twee jaar geleden publiceerde Anders Floor de resultaten van een onderzoek waaruit bleek dat Nedstat veruit het populairste webstatistiekenpakket was. De komst van Google Analytics heeft Nedstat naar de tweede plaats verdrongen zoals ook al bleek uit het onderzoek vorig jaar.

Sitestat lijkt nog volop interesse te genieten bij verzekeraars en aanbieders van adsl (denk aan Xs4all, Orange en KPN-dochters). De inspanningen van Adversitement zie je terug in de toename van het gebruik van HBX. Onestat is constant met ongeveer 10%.

Opmerkelijk vind ik het feit dat veel bedrijven kiezen voor bekende pakketten. Google Analytics krijgt genoeg aandacht op internet. Nedstat en Onestat hebben van oudsher bekendheid opgebouwd. En HBX wordt actief onder de aandacht gebracht door Adversitement. Pas op de vijfde positie is er een pakket te vinden, wat niet uit Nederland komt, relatief weinig aandacht krijgt op het internet en niet actief in Nederland aanwezig is.

Als laatste opmerkelijke punt lijkt het er op dat de keuze voor het webanalyticspakket mede wordt bepaald door de concurrentie. In bijvoorbeeld de reissector hebben GA en HBX een sterke positie. Nedstat is zeer populair bij verzekeraars en aanbieders van ADSL. En relatief veel banken gebruiken Omniture.

Dit is geen wetenschappelijk onderzoek en het bovenstaande is dan ook niet iets wat getoetst is met betrouwbaarheidsintervallen etcetera. Het is mijn gevoel na het zien van meer dan 100 broncodes.

Periodiek wil ik grotere Nederlandse websites op specifieke kenmerken onderzoeken. Naar mijn mening is dit waardevol omdat dit prikkelt tot nadenken, een goede zelfreflectie is en stof is voor discussie! Hebben jullie suggesties voor nieuwe onderzoeken? En wat vinden jullie van dit onderzoek en de uitkomsten ervan?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 36 reacties op dit artikel

  • Interessant onderzoek Bart, waarvoor dank!

    Kun je wellicht iets meer zeggen over welke websites je hebt meegenomen in je onderzoek? Op basis van STIR-cijfers of andere lijsten?

    geplaatst op
  • Bart, nog een aanvullende vraag, hoe zijn die percentages precies tot stand gekomen? Die vraag werd me net gesteld op Twitter.

    geplaatst op
  • Ik gebruik al een hele tijd Clicky en vind het persoonlijk iets makkelijker werken dan Analytics of een ander product.

    Over de kwaliteit kan ik niet veel zeggen, daarvoor heb ik té weinig ervaring met andere pakketten. Leuk artikel dat wel! :)

    geplaatst op
  • Leuk om weer even zo'n update te lezen! Ben inderdaad wel benieuwd naar WELKE 100 sites je hebt opgenomen in je onderzoek.

    En ook zou ik wel benieuwd zijn naar een onderscheid in functionaliteit, want pakketten als Omniture of HBX vind ik vaak lastig te vergelijken met bijvoorbeeld een Google Analytics of - weer een heel ander ding - Moniforce. Niet alleen omdat de ene een ASP-formule is en de andere om een compleet implementatietraject vraagt, maar ook omdat ze verschillende mogelijkheden bieden.

    Maar zoals je zelf al zegt is het maken van een keuze uit het aanbod zolangzamerhand een vak apart en ook een heel ander type onderzoek/artikel.

    Overigens zal het rijtje er binnenkort wel anders uitzien, gezien de recente overname van Visual Sciences (HBX/Websidestory) door Omniture (dat o.a. gebruikt wordt door TLS/OV Chipkaart).

    geplaatst op
  • Ik heb grotere websites meegenomen uit onder meer de volgende categorieën: reizen, gsm/ringtones, banken/leningen/hypotheken/verzekeringen, boeken/muziek/games, kleding, onderwijs, electra/tv/adsl, retail, kleding en elektronica. Zoals aangegeven is dit geen officieel marktonderzoek. Maar dit zou natuurlijk wel mogelijk zijn! Ik denk dat dit een mooie afstudeerscriptie op kan leveren bij bijvoorbeeld IAB, Adversitement, Ilse, Traffic4U/Checkit. Op die manier krijg je een compleet beeld, en statistisch verantwoorde conclusies.

    Volgend jaar zal het beeld weer drastisch anders zijn. Microsoft gaat met hun webanalyticspakket Gatineau nu de fase van private beta in.

    Andere conclusie: zelfs hier begint de invloed van Google behoorlijk hoog te worden!

    geplaatst op
  • Hoi andere Bart,

    wellicht kan deze plugin voor firefox je van dienst zijn: WASP.
    http://wasp.immeria.net/

    Een plugin die supersnel herkent welk analytics pakket er op een website draait.

    geplaatst op
  • @Bart, hoe betrouwbaar is WASP? Net even geprobeerd maar hij vind voor marketingfacts alleen Onestat terwijl we ook HBX en MyBloglog gebruiken!?

    geplaatst op
  • Hoi Marco, dat is altijd lastig. Zoals met zoveel van dit soort dingen: beta. De volledig lijst is hier te zien: http://wasp.immeria.net/solutions.htm
    HBX zou dus ontdekt moeten worden. Ik had zelf al eens vastgesteld dat het met Wordpress weblogs niet goed werkt, meestal helemaal niet zelfs.
    Het is wel ontwikkeld door iemand die lid is van de WAA, Stéphane Hamel namelijk. Die zou dus wel kennis moeten hebben van het bestaan hiervan. Hij heeft een blog, dus reageren kan altijd.

    geplaatst op
  • Beste Bart,

    Ten eerste complimenten voor je onderzoek. Ik heb de resultaten met interesse gelezen.
    Je geeft aan dat de resultaten van je onderzoek zijn gebaseerd op het gevoel dat je kreeg bij het doorspitten van broncodes.
    Terecht dat je dan ook aangeeft dat het onderzoek om die reden niet wetenschappelijk is.

    Bij het uitvoeren van je toekomstige onderzoeken, waar je over spreekt in de laatste alinea, is het naar mijn idee zinvol rekening te houden het volgende:

    Met name de financiële sector maakt gebruik van webanalyticspakketten die gebaseerd zijn op de zgn. protocol sniffing technologie (zoals Moniforce). Daardoor ontkomt men aan het gebruik van een ASP/tagging model, waardoor privacygevoelige gegevens binnen de organisatie blijven.
    Bij protocol sniffing is het niet noodzakelijk om webpagina’s te labelen. De 'sniffer' kan een webpagina ook herkennen aan bijvoorbeeld de <title>.
    In dat geval geeft de broncode dus geen inzicht in het webanalyticspakket dat wordt gebruikt. Ook een tool als WASP zal niet in staat zijn het gebruikte pakket boven water te krijgen.

    Daarnaast kwam bij het vernemen van je onderzoeksmethode de volgende vraag in mij op:
    Heb je in je onderzoek ook de beveiligde gedeelten van websites meegenomen? Zo zetten organisaties bij hun beveiligde extranetten of customer portals nog wel eens andere WA-tools in dan op het publieke gedeelte van hun websites. Ik kan me voorstellen dat je die, bij gebrek aan inloggegevens, niet in je onderzoek hebt meegenomen.

    Je onderzoeksresultaten geven de trends naar mijn idee in grote lijnen goed weer.
    Toch zal je voor een waarheidsgetrouw beeld van de inzet van webanayticspakketten toch echt in de telefoon moeten klimmen en hopen op medewerking van de te onderzoeken doelgroep.
    Je top 5 zou er dan best wel eens anders uit kunnen zien!

    geplaatst op
  • ik gebruik al tijden Google Analytics. Prima pakket om de de basisdingen mee te bekijken.
    Heb soms wel vraagtekens bij de betrouwbaarheid van aantallen bezoekers...
    Vind het zelf erg vervelend dat verschillende pakketten, verschillende bezoekcijfers rapporteren. Ik kan het verschil niet ontdekken.

    geplaatst op
  • Hallo Arie,


    Moniforce ben ik wel tegengekomen in de resultaten, maar voor mijn gevoel te weinig. Ik heb zelf puur en alleen in de broncodes gezocht. Beveiligde onderdelen heb ik niet mee kunnen nemen, omdat ik daar geen toegang tot heb.

    Houden jullie bij Moniforce periodiek ook zulke 'concurrentie-analyses'?

    geplaatst op
  • Ook mijn complimenten voor het onderzoek.. Ik merk ook bij mijn eigen klanten dat er vaak 2 pakketten worden ingezet.. Waar GA meestal als 2de pakket.

    geplaatst op
  • @bart

    Ook ik weet niet zo goed wat ik met deze 'cijfers' aan moet. Het is niet wetenschappelijk, de methode is niet helder en je laat niet precies zien welke criteria je hanteert. Terechte opmerking bijv. van Moniforce. En wat is bijv. een Nederlandse website?

    Daarnaast kan ik je vertellen dat het gebrek aan kantoor in NL niet betekent dat Omniture niet aanwezig is op de NL markt. Officieel valt NL met de Benelux onder de Nordic regio, maar er lopen in NL ook gewoon mensen van Omniture rond. Daarnaast zijn er implementatiepartners als GrandQ en NetStone, partijen die samenwerken op het gebied van consultancy als Conversion Company en ben ik zelf als salespartner actief.

    Voor je statistieken. Omniture heeft in Nederland o.a. als klant ABN Amro, TNT, Telegraaf, KPN, Postbank, maar ook internationals die op de Nederlandse markt opereren als eBay, MSN en Thomas Cook.

    Kortom, ook ik zou graag een echt onderzoek zien naar de marktaandelen. Daarbij zou het mooi zijn om niet alleen te kijken naar het aantal websites dat een pakket gebruikt, maar ook hoe groot deze websites zijn (qua traffic) zodat je ook een vergelijk tussen traffic en gebruikt pakket kan maken.

    geplaatst op
  • Hallo Johan,


    Vandaar dus de 7% die Omniture gebruikt (zie de resultaten in het artikel)? Wat ik verbazend vind, is dat een groot pakket als Omniture een relatief klein aandeel heeft in Nederland. Hoe kan dit? Denk je dat er vanuit een wetenschappelijk onderzoek er een verdubbeling van dit percentage plaats kan vinden?

    Het is moeilijk om dit wetenschappelijk en statistisch onderbouwd te krijgen. Daar heb je in totaal honderden websites voor nodig, uit verschillende branches, waarbij de populatie van voldoende omvang moet zijn (wil je statistisch verantwoorde conclusies kunnen trekken). In mijn ogen is dit een complete studie, die je mooi als afstudeerscriptie gebruikt kunt worden.

    geplaatst op
  • wanneer je alle sites van alle publieke omroepen meeneemt - toch een groot bereik volgens de STIR dan komt denk ik Sitestat meer naar voren.Zou wel boeiend zijn om eens een "echt" onderzoek te doen.

    geplaatst op
  • Hoi Bart, interessant verhaal! Ondanks dat er een aantal haken en ogen aan zit, geeft het al een aardig beeld van het marktaandeel van de verschillende partijen. Daarmee is uiteraard nog niet gezegd in hoeverre alle tools ook daadwerkelijk effectief worden ingezet ;-)

    Mijn suggestie voor een volgend onderzoek is het automatiseren van de controle van de broncode. Dat scheelt je namelijk aardig wat werk. Een collega van mij heeft (voor intern gebruik) een spider gemaakt die alle bekende tags automatisch uit de broncode kan halen. Als startpunt voor de zoektocht kan je dan bijv. Startpagina gebruiken (of een dochter hiervan) om alle links hierop te checken op het gebruik van één of meerdere tags.

    geplaatst op
  • Voor geinteresseerden, op 22 november is er weer een cursus webanalytics in media plaza. Pakketselectie is daar absoluut een van de aandachtspunten.

    geplaatst op
  • Wellicht interessant om alvast te melden, er zijn plannen om een gedegen onderzoek te doen naar het gebruik van webanalytics in Nederland. Ik heb daarover al eerder gesproken met Daniel Markus en kom daar in december op terug.

    geplaatst op
  • Mooi onderzoek. Wat mij nog opvalt als ik marketeers vraag naar hun analystics pakket, is dat Google Analytics gebruikers de gegevens veel beter paraat hebben dan gebruikers van andere pakketten. Informatie die je paraat hebt, benut je beter dan informatie die je op moet zoeken. Hebben jullie soortgelijke ervaringen?

    geplaatst op
  • @bart & Bart Maas,

    WASP heeft nogal moeite met de grote hoeveelheid cookies die onestat plaatst en gebruikt en gaat daardoor op zijn subtielst gezegd nogal stuk.

    Ook gezien het feit dat ze nogal rare fratsen gebruiken, zoals het linkbuilden via de tag (zie comment van ulco), ben ik niet zo'n voorstander van Onestat.

    geplaatst op
  • Nu we het toch hebben over webanalytics, lees zojuist (met dank aan twittertip) dat de CEO van Webtrends aan de kant is gezet:

    (...) The CEO and three other executives at downtown Portland company WebTrends Inc. were apparently dismissed on Wednesday, Oct. 31.

    CEO Greg Drew had headed Web analytics firm WebTrends for the past four years, and was part of the management team that took the company out as a separate enterprise from San Jose-based NetIQ Corp. in March 2005. (...)

    geplaatst op
  • Nog even ter volledigheid iets over de onderzoeksopzet. Er zijn meer dan 100 websites van grote bedrijven onderzocht op de code. Voorbeelden: Wehkamp, LOI, Kijkshop, ElizaWasHere, FRS, ECI, Moneyou, CZ, Postbank, Tiscali en Albert. Nieuwssites, krantensites, etcetera zijn niet meegenomen, maar alleen sites waarop het mogelijk is om rechtstreeks producten/diensten te kopen of een afspraak te maken (in het geval van bijvoorbeeld banken/hypotheekverstrekkers). Alle gevonden pakketten zijn opgeteld en dat aandeel is als 100% genomen. Zoals Arie Morren van Moniforce aangeeft kan het zijn dat een oplossing zoals Moniforce via de methode van 'in de broncode' zoeken een te laag aandeel krijgt. Wel onderschrijft hij in grote lijnen de trends die geschetst zijn.

    Voor een wetenschappelijk onderzoek is het belangrijk om een goede afbakening aan de hand van vastgestelde criteria overeen te komen. Welke branches worden meegenomen, worden alle soorten websites en verdienmodellen meegenomen, ook hobby sites? Al deze factoren zijn van invloed op de resultaten van het onderzoek.

    geplaatst op
  • Hi Bart, erg leuk onderzoek. Mijn advies: begin eerst met Google Analytics en daarna (als de behoefte er is en de klant weet wat hij wil meten) eventueel een uitgebreider pakket.

    geplaatst op
  • Een interessant onderzoek? Fascinerend dat het zoveel aandacht krijgt. Dat is motiverend voor het onderzoek dat wij van plan zijn.

    Ik heb bedenkingen bij de uitkomsten. Vooral de gekozen sites lijken me willekeurig. Hierdoor zijn de uitkomsten niet generaliseerbaar. Het zegt meer iets over de sites die Bart Maas relevant vindt.

    Uit een eigen onderzoek ben ik in het voorjaar tot hele andere conclusies gekomen. We hebben onder de motorkap gekeken bij de 100 grootste adverteerders (Nielsen Onderzoek) in Nederland.

    Uitkomsten:
    39% Geen meting aangetroffen
    25% Stir/Nedstat
    12% GA
    9% HBX
    5% Omniture
    4% Moniforce*
    3% Webtrends
    2% XITI
    1% Instadia

    *Moniforce is moeilijk meetbaar vanwege sniffing waardoor duidelijke tags ontbreken.

    geplaatst op
  • Zoals eerder aangegeven hangt het af van de scoop. In jouw onderzoek ben je uitgegaan van de grootste 100 adverteerders.
    Ik ben uitgegaan van grote verkopende websites (stuur me een berichtje en ik geef je de lijst).

    Hoe belangrijk is het webanalyticspakket bijvoorbeeld voor het Ministerie van Binnenlandse zaken, Ministerie van Defensie, Vrumona en Pon's automobielhandel? Heb je naar de algemene site van Unilever gekeken, of naar alle product-sites (aangezien de behoefte voor een analyticspakket anders kan zijn en daardoor ook de keuze en de uitkomsten van het onderzoek)?

    Ik vind 't vreemd dat Coremetrics niet in je resultaten terugkomt, omdat Wehkamp dit al meer dan een jaar heeft draaien (en ook in de top100 van adverteerders staat).

    geplaatst op
  • @Daniël, Bart
    Het zal weinig zin hebben om elkaars onderzoeken met elkaar te vergelijken denk ik. Hoe je het ook went of keert, beide onderzoeken zijn te beperkt om echte conclusies uit te kunnen trekken en gaan zitten hameren op verschillen heeft dan geen zin ;)

    Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het niet interessant is om te weten wat de markt doet. Alleen zul je denk ik "de markt" dan toch weer eerst in segmenten moeten indelen om goede vergelijkingen te maken. Persoonlijk loop ik dan al weer vast op de segmenten en op deze manier komt er dus nooit een onderzoek ;). Goed dus dat jullie dat wel gewoon doen!

    Mijn vermoeden voor het hoge percentage "twee pakketten gebruikers" is dat organisaties aan het bekijken zijn of een duur pakket van partijen als Sitestat, Moniforce, Onestat nog wel echt noodzakelijk is, of dat het gratis pakket van Google eigenlijk voldoende biedt. Daarbij gaat het alleen om functionaliteit en niet ondersteuning en ik verwacht dat veel organisaties om die reden toch bij hun oorspronkelijke leverancier zullen blijven.

    Maar goed het is een vermoeden, ik weet daar niets van vanuit de praktijk want wij hebben geen klanten in dat segment.

    Waar ik eigenlijk naar toe wilde: misschien is het interessant om mee te nemen in het onderzoek hoeveel organisaties switchen van pakket en welke verschuivingen er dan zijn.

    Op dit moment groeit de markt nog als kool, maar er komt een moment waarop die groei eruit is en partijen dus klanten van elkaar moeten gaan weghalen (of opkopen) om te groeien.

    geplaatst op
  • @Martijn: uit eerdere onderzoeken blijkt dat organisaties 2-3 keer van pakket switchen omdat ze niet tevreden zijn. Het ligt daarbij uiteraard aan het pakket en niet, zoals in de praktijk, aan de organisatie zelf. Grote denkfout die vaak wordt gemaakt bij webanalytics is dat je door te meten er al bent. Nee dus. Je zult eerst je doelstellingen helder moeten hebben geformuleerd. Vervolgens moet je bekijken hoe je die kunt meten, analyseren en rapporteren. En dan nog het allerbelangrijkste, wie is er voor verantwoordelijk en onderneemt aktie als niet aan de doelstellingen wordt voldaan? Webanalytics is 10% techniek en 90% organisatie en dat wordt (te) vaak vergeten!

    geplaatst op
  • @Marco
    Idd, ook daaruit blijkt dat de markt nog relatief in de beginfase is, al komen er wel steeds meer adviesbureaus die met de techniek gaan werken en staan meer organisaties daarvoor open. Desondanks is er nog een hele markt te winnen in het daadwerkelijk toepassen van webanalytics en dan met name in het segment van de kleinbedrijven.

    Heb je ook een link naar het onderzoek dat je aanhaalt over het switchen van pakketten (in Nederland?), daar wil ik graag eens over doorlezen. Bedankt alvast ;)

    geplaatst op
  • Wat me ook tegenstaat is het feit dat webanalytics alleen als belangrijk gezien wordt bij sites die verkopen realiseren. Ook contentproviders hebben er ontzettend veel baat bij, het draait niet alleen om de 2% die een conversie haalt, het draait ook om de 98% die het (bewust) niet haalt.

    geplaatst op
  • Ideaal vind ik de tool die onder Adobe Air draait hiermee zijn de statistieken van Google Analytics makkelijker en inzichtelijker te analyseren (zie ook mijn blog Adobe Air (beta)

    geplaatst op
  • Amaï zeg, een heel debat in Nederland over welk pakket het meest gebruikt wordt. Leuk om te lezen, dat moet ik toegeven omdat we dit soort onderzoeken ook al een paar keer hebben gedaan maar voor bepaalde sectoren zoals publishing of bv online recruiting (http://webanalytics.wordpress.com/2007/09/04/online-recruiting-and-web-analytics/).

    Het gebruik van pakketten varieert van land tot land. Webtrends komt bijvoorbeeld minder vaak voor in Nederland dan in België; Omniture zagen jullie wel al veel vroeger aankomen dan bij ons; Netstat bestaat niet echt beneden België omdat de Fransen ook hun eigen oplossingen hebben zoals Xiti bijvoorbeeld. En Moniforce? Laten we even eerlijk zijn, meestal moet je toch wel taggen en de financiële sector is heftig aan het herevalueren wat ze eigenlijk voor bepaalde pakketten willen betalen dus het zal zeker niet bij pakket sniffing blijven.

    En Google? Ja, gratis he en een heel sterk product maar…
    Maar integratie met externe data in een BI optiek blijft momenteel uitgesloten en er is ook een consequentie gebonden aan het maximum aantal profielen, die je kan opzetten: geen roll-ups voor internationale online spelers dus. Jammer: het opsommen van unieke bezoekers kan niet dus voor bedrijven die een beetje willen segmenteren en een paar verschillende domein namen hebben. Google laat alleen officieel 50 profielen toe.
    En laten we niet vergeten wat Eric Peterson ervan zei: companies using free tools are less committed to processes.

    En als we het hebben over internationale spelers die meer dan een domein naam hebben, vinden ze het meestal toch wel interessant op economische vlak om hun pakketen te homogeniseren tenminste op Europees niveau om op lange termijn toch wel data te gaan integreren. Alleen maar kijken naar Nederland blijft in mijn ogen vrij beperkt maar daar zit VisualSciences en Adversitment inderdaad wel goed geplaatst om HBX te laten evolueren naar… VisualSciences …of zou het SiteCatalyst worden met VS als pure analyse tool?

    Ach, het blijft boeiend en WebTrends is nog steeds niet dood hoor, Marketing Lab² is een mooi product en die nieuwe directie van WebTrends is ook een interessante keuze (http://webanalytics.wordpress.com/2007/11/04/rejuvenating-webtrends/). Ik heb onlangst ook zitten spelen met IndexTools. That’s what I call value for money, amaï!

    Wat in mijn ogen wel duidelijk wordt is dat klanten meer en meer om inzicht vragen, return on investment, om hun online communicatie bij te sturen. Die pakketen zullen misschien niet goedkoper worden maar de druk om prestaties te leveren wordt wel groter. En meestal, als klanten switchen, moet je toch wel zitten kijken bij de implementatie hoor, niet het product. Nu kan de implementatie wel komen van de vendor of een van zijn lokale partners… Wat je in de presentaties van de vendors ziet is wel degelijk mogelijk hoor maar je moet er toch wel even bijblijven voordat je het onder de knie krijgt.

    Web Analytics blijft moeilijk (it’s hard) en alleen sectoren die het echt nodig hebben (lees die marktaandelen aan het verliezen zijn) zullen serieus in deze branche investeren. Voor bedrijven die in acquisitie fase van klanten zitten is het vaak niet echt de moeite waard. Die doen gewoon aan rapportering, best case scenario of die pleuren de hele boel gewoon buiten zodra ze in cost cutting fase zitten. Om soms inderdaad met een Google te herbeginnen wanneer het weer heet wordt in hun sector… of niet. Dat hangt meestal van mensen af.
    10% technology, 20% people, 70% process (http://webanalytics.wordpress.com/2007/06/11/web-analytics-four-gurus-for-you-4g4u-waa-5min-video-preview/).

    Oh ja en Stephan Hamel heeft ook nog 2 dagen geleden een nieuwe versie van zijn WASP gepublished. OneStat, OneStat, OneStat, OneStat, ... & HBX zitten inderdaad op MarketingFacts.nl

    Mij excuses voor mijn gebrekkig Nederlands, ik blijf Franstallig maar moest het eventjes kwijt.
    Groetjes uit Brussel,
    Aurelie Pols
    http://www.webanalytics.be

    geplaatst op
  • Nog even een aanvulling: WASP is vernieuwd. Op MF ziet ie nu ook Websidestory HBX. (en onestat) Het wordt dus al beter.
    anyway, FYI.

    geplaatst op
  • Volgens mij is dit een goed onderwerp om te onderzoeken. Voor mijn hypotheek website maak ik ook gebruik van de bekende google tools. Wel zou ik op dit onderzoek willen aanmerken dat je een groep tools buiten beschouwing moet laten.

    Ik heb in het verleden zeer lang gebruik gemaakt van de log bestanden van de server. Eerst rauw en later zijn en uitgebreide software applicaties gekomen om deze log bestanden visueel te kunnen analyseren. Ik kan mij voorstellen dat er nog een hele groep webmasters is die van deze methoden gebruik maakt om de websites te analyseren.

    geplaatst op
  • Voor DDB Amsterdam ben ik bezig met een inventarisatie van Methoden van onderzoek naar online reclame.
    Ik kwam jouw artikel tegen en dit komt overeen met waar ik mee bezig ben.
    Over dit onderwerp heb ik al met enkele specialisten op dit gebied gesproken.
    Graag zou ik op korte termijn ook eens met jou van gedachten wisselen.
    Ik ben te bereiken:
    DDB Amsterdam 020 40654 1 6 OF .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    Alvast bedankt, groetjes Kim den Ouden

    geplaatst op
  • Lieve mensen thanks for het uitwisselen van jullie kennis. Er word een rijtje met tools genoemd waar ik het bestaan niet eens van af wist. Ja schande sorry maar kleine stapjes maken een grote...

    geplaatst op
  • Ik vind google analytics nog steeds het beste en handigste product.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.