Welk webanalyticspakket gebruik jij?
Een jaar geleden werd op dit weblog de vraag gesteld welk webanalyticspakket de lezers gebruiken. In voorbereiding op een online webinar over webanalytics is toen een poll gehouden waaruit bleek dat Google Anaytics veruit het meest gebruikt werd.
Nu een jaar later opnieuw een inventarisatie van welke webanalyticspakketten populair zijn in Nederland (bij grotere websites) en hoe de markt zich heeft ontwikkeld?
In de laatste week heb ik bij meer dan honderd verschillende websites in de broncode gezocht naar het gebruikte webstatistiekenpakket. Vanuit de Verenigde Staten zijn er tal van pakketten bekend. Denk aan onder meer Omniture, Webtrends, HBX, Coremetrics, Indextools en natuurlijk Google Analytics. Tel daarbij nog de Nederlandse pakketten Moniforce, Sitestat/Nedstat en Onestat en er is een breed scala aan mogelijkheden voorhanden! Niet eenvoudig om daar een goede, afgewogen keuze uit te maken. Maar dat is een ander verhaal.
Alle bovenstaande pakketten ben ik tegengekomen in mijn speurtocht. Verschillende websites maken gebruik van IndexTools, Moniforce, Webtrends, Coremetrics, DMFacts, en nog enkele andere tools (inclusief eigengebouwde). De top vijf zag er als volgt uit:
1) Google Analytics: 40%
2) Sitestat/Nedstat: 20%
3) HBX: 15%
4) Onestat: 10%
5) Omniture: 7%
Daarbij moet worden opgemerkt dat het mogelijk is dat er op een website meer dan één tool wordt aangetroffen. In bijna tien procent van de gevallen werden twee web analytics-pakketten naast elkaar gebruikt. Dit was meestal het geval tussen Google Analytics en SiteStat; en GA en HBX. Er zijn zelfs drie tools aangetroffen op een website.
Wat wil dit nu zeggen?
Google Analytics is veruit de winnaar van mijn onderzoekje. In maar liefst veertig procent van de onderzochte broncode werd het voormalige Urchin-tool aangetroffen. Twee jaar geleden publiceerde Anders Floor de resultaten van een onderzoek waaruit bleek dat Nedstat veruit het populairste webstatistiekenpakket was. De komst van Google Analytics heeft Nedstat naar de tweede plaats verdrongen zoals ook al bleek uit het onderzoek vorig jaar.
Sitestat lijkt nog volop interesse te genieten bij verzekeraars en aanbieders van adsl (denk aan Xs4all, Orange en KPN-dochters). De inspanningen van Adversitement zie je terug in de toename van het gebruik van HBX. Onestat is constant met ongeveer 10%.
Opmerkelijk vind ik het feit dat veel bedrijven kiezen voor bekende pakketten. Google Analytics krijgt genoeg aandacht op internet. Nedstat en Onestat hebben van oudsher bekendheid opgebouwd. En HBX wordt actief onder de aandacht gebracht door Adversitement. Pas op de vijfde positie is er een pakket te vinden, wat niet uit Nederland komt, relatief weinig aandacht krijgt op het internet en niet actief in Nederland aanwezig is.
Als laatste opmerkelijke punt lijkt het er op dat de keuze voor het webanalyticspakket mede wordt bepaald door de concurrentie. In bijvoorbeeld de reissector hebben GA en HBX een sterke positie. Nedstat is zeer populair bij verzekeraars en aanbieders van ADSL. En relatief veel banken gebruiken Omniture.
Dit is geen wetenschappelijk onderzoek en het bovenstaande is dan ook niet iets wat getoetst is met betrouwbaarheidsintervallen etcetera. Het is mijn gevoel na het zien van meer dan 100 broncodes.
Periodiek wil ik grotere Nederlandse websites op specifieke kenmerken onderzoeken. Naar mijn mening is dit waardevol omdat dit prikkelt tot nadenken, een goede zelfreflectie is en stof is voor discussie! Hebben jullie suggesties voor nieuwe onderzoeken? En wat vinden jullie van dit onderzoek en de uitkomsten ervan?
Interessant onderzoek Bart, waarvoor dank!
Kun je wellicht iets meer zeggen over welke websites je hebt meegenomen in je onderzoek? Op basis van STIR-cijfers of andere lijsten?
Ik gebruik al een hele tijd Clicky en vind het persoonlijk iets makkelijker werken dan Analytics of een ander product.
Over de kwaliteit kan ik niet veel zeggen, daarvoor heb ik té weinig ervaring met andere pakketten. Leuk artikel dat wel! 🙂
@Bart, hoe betrouwbaar is WASP? Net even geprobeerd maar hij vind voor marketingfacts alleen Onestat terwijl we ook HBX en MyBloglog gebruiken!?
Beste Bart,
Ten eerste complimenten voor je onderzoek. Ik heb de resultaten met interesse gelezen.
Je geeft aan dat de resultaten van je onderzoek zijn gebaseerd op het gevoel dat je kreeg bij het doorspitten van broncodes.
Terecht dat je dan ook aangeeft dat het onderzoek om die reden niet wetenschappelijk is.
Bij het uitvoeren van je toekomstige onderzoeken, waar je over spreekt in de laatste alinea, is het naar mijn idee zinvol rekening te houden het volgende:
Met name de financiële sector maakt gebruik van webanalyticspakketten die gebaseerd zijn op de zgn. protocol sniffing technologie (zoals Moniforce). Daardoor ontkomt men aan het gebruik van een ASP/tagging model, waardoor privacygevoelige gegevens binnen de organisatie blijven.
Bij protocol sniffing is het niet noodzakelijk om webpagina’s te labelen. De ‘sniffer’ kan een webpagina ook herkennen aan bijvoorbeeld de <title>.
In dat geval geeft de broncode dus geen inzicht in het webanalyticspakket dat wordt gebruikt. Ook een tool als WASP zal niet in staat zijn het gebruikte pakket boven water te krijgen.
Daarnaast kwam bij het vernemen van je onderzoeksmethode de volgende vraag in mij op:
Heb je in je onderzoek ook de beveiligde gedeelten van websites meegenomen? Zo zetten organisaties bij hun beveiligde extranetten of customer portals nog wel eens andere WA-tools in dan op het publieke gedeelte van hun websites. Ik kan me voorstellen dat je die, bij gebrek aan inloggegevens, niet in je onderzoek hebt meegenomen.
Je onderzoeksresultaten geven de trends naar mijn idee in grote lijnen goed weer.
Toch zal je voor een waarheidsgetrouw beeld van de inzet van webanayticspakketten toch echt in de telefoon moeten klimmen en hopen op medewerking van de te onderzoeken doelgroep.
Je top 5 zou er dan best wel eens anders uit kunnen zien!
ik gebruik al tijden Google Analytics. Prima pakket om de de basisdingen mee te bekijken.
Heb soms wel vraagtekens bij de betrouwbaarheid van aantallen bezoekers…
Vind het zelf erg vervelend dat verschillende pakketten, verschillende bezoekcijfers rapporteren. Ik kan het verschil niet ontdekken.
Hallo Arie,
Moniforce ben ik wel tegengekomen in de resultaten, maar voor mijn gevoel te weinig. Ik heb zelf puur en alleen in de broncodes gezocht. Beveiligde onderdelen heb ik niet mee kunnen nemen, omdat ik daar geen toegang tot heb.
Houden jullie bij Moniforce periodiek ook zulke ‘concurrentie-analyses’?
Ook mijn complimenten voor het onderzoek.. Ik merk ook bij mijn eigen klanten dat er vaak 2 pakketten worden ingezet.. Waar GA meestal als 2de pakket.
@bart
Ook ik weet niet zo goed wat ik met deze ‘cijfers’ aan moet. Het is niet wetenschappelijk, de methode is niet helder en je laat niet precies zien welke criteria je hanteert. Terechte opmerking bijv. van Moniforce. En wat is bijv. een Nederlandse website?
Daarnaast kan ik je vertellen dat het gebrek aan kantoor in NL niet betekent dat Omniture niet aanwezig is op de NL markt. Officieel valt NL met de Benelux onder de Nordic regio, maar er lopen in NL ook gewoon mensen van Omniture rond. Daarnaast zijn er implementatiepartners als GrandQ en NetStone, partijen die samenwerken op het gebied van consultancy als Conversion Company en ben ik zelf als salespartner actief.
Voor je statistieken. Omniture heeft in Nederland o.a. als klant ABN Amro, TNT, Telegraaf, KPN, Postbank, maar ook internationals die op de Nederlandse markt opereren als eBay, MSN en Thomas Cook.
Kortom, ook ik zou graag een echt onderzoek zien naar de marktaandelen. Daarbij zou het mooi zijn om niet alleen te kijken naar het aantal websites dat een pakket gebruikt, maar ook hoe groot deze websites zijn (qua traffic) zodat je ook een vergelijk tussen traffic en gebruikt pakket kan maken.
Hallo Johan,
Vandaar dus de 7% die Omniture gebruikt (zie de resultaten in het artikel)? Wat ik verbazend vind, is dat een groot pakket als Omniture een relatief klein aandeel heeft in Nederland. Hoe kan dit? Denk je dat er vanuit een wetenschappelijk onderzoek er een verdubbeling van dit percentage plaats kan vinden?
Het is moeilijk om dit wetenschappelijk en statistisch onderbouwd te krijgen. Daar heb je in totaal honderden websites voor nodig, uit verschillende branches, waarbij de populatie van voldoende omvang moet zijn (wil je statistisch verantwoorde conclusies kunnen trekken). In mijn ogen is dit een complete studie, die je mooi als afstudeerscriptie gebruikt kunt worden.
wanneer je alle sites van alle publieke omroepen meeneemt – toch een groot bereik volgens de STIR dan komt denk ik Sitestat meer naar voren.Zou wel boeiend zijn om eens een “echt” onderzoek te doen.
Hoi Bart, interessant verhaal! Ondanks dat er een aantal haken en ogen aan zit, geeft het al een aardig beeld van het marktaandeel van de verschillende partijen. Daarmee is uiteraard nog niet gezegd in hoeverre alle tools ook daadwerkelijk effectief worden ingezet 😉
Mijn suggestie voor een volgend onderzoek is het automatiseren van de controle van de broncode. Dat scheelt je namelijk aardig wat werk. Een collega van mij heeft (voor intern gebruik) een spider gemaakt die alle bekende tags automatisch uit de broncode kan halen. Als startpunt voor de zoektocht kan je dan bijv. Startpagina gebruiken (of een dochter hiervan) om alle links hierop te checken op het gebruik van één of meerdere tags.
Wellicht interessant om alvast te melden, er zijn plannen om een gedegen onderzoek te doen naar het gebruik van webanalytics in Nederland. Ik heb daarover al eerder gesproken met Daniel Markus en kom daar in december op terug.
Mooi onderzoek. Wat mij nog opvalt als ik marketeers vraag naar hun analystics pakket, is dat Google Analytics gebruikers de gegevens veel beter paraat hebben dan gebruikers van andere pakketten. Informatie die je paraat hebt, benut je beter dan informatie die je op moet zoeken. Hebben jullie soortgelijke ervaringen?
@bart & Bart Maas,
WASP heeft nogal moeite met de grote hoeveelheid cookies die onestat plaatst en gebruikt en gaat daardoor op zijn subtielst gezegd nogal stuk.
Ook gezien het feit dat ze nogal rare fratsen gebruiken, zoals het linkbuilden via de tag (zie comment van ulco), ben ik niet zo’n voorstander van Onestat.
Nog even ter volledigheid iets over de onderzoeksopzet. Er zijn meer dan 100 websites van grote bedrijven onderzocht op de code. Voorbeelden: Wehkamp, LOI, Kijkshop, ElizaWasHere, FRS, ECI, Moneyou, CZ, Postbank, Tiscali en Albert. Nieuwssites, krantensites, etcetera zijn niet meegenomen, maar alleen sites waarop het mogelijk is om rechtstreeks producten/diensten te kopen of een afspraak te maken (in het geval van bijvoorbeeld banken/hypotheekverstrekkers). Alle gevonden pakketten zijn opgeteld en dat aandeel is als 100% genomen. Zoals Arie Morren van Moniforce aangeeft kan het zijn dat een oplossing zoals Moniforce via de methode van ‘in de broncode’ zoeken een te laag aandeel krijgt. Wel onderschrijft hij in grote lijnen de trends die geschetst zijn.
Voor een wetenschappelijk onderzoek is het belangrijk om een goede afbakening aan de hand van vastgestelde criteria overeen te komen. Welke branches worden meegenomen, worden alle soorten websites en verdienmodellen meegenomen, ook hobby sites? Al deze factoren zijn van invloed op de resultaten van het onderzoek.
Hi Bart, erg leuk onderzoek. Mijn advies: begin eerst met Google Analytics en daarna (als de behoefte er is en de klant weet wat hij wil meten) eventueel een uitgebreider pakket.
Een interessant onderzoek? Fascinerend dat het zoveel aandacht krijgt. Dat is motiverend voor het onderzoek dat wij van plan zijn.
Ik heb bedenkingen bij de uitkomsten. Vooral de gekozen sites lijken me willekeurig. Hierdoor zijn de uitkomsten niet generaliseerbaar. Het zegt meer iets over de sites die Bart Maas relevant vindt.
Uit een eigen onderzoek ben ik in het voorjaar tot hele andere conclusies gekomen. We hebben onder de motorkap gekeken bij de 100 grootste adverteerders (Nielsen Onderzoek) in Nederland.
Uitkomsten:
39% Geen meting aangetroffen
25% Stir/Nedstat
12% GA
9% HBX
5% Omniture
4% Moniforce*
3% Webtrends
2% XITI
1% Instadia
*Moniforce is moeilijk meetbaar vanwege sniffing waardoor duidelijke tags ontbreken.
Zoals eerder aangegeven hangt het af van de scoop. In jouw onderzoek ben je uitgegaan van de grootste 100 adverteerders.
Ik ben uitgegaan van grote verkopende websites (stuur me een berichtje en ik geef je de lijst).
Hoe belangrijk is het webanalyticspakket bijvoorbeeld voor het Ministerie van Binnenlandse zaken, Ministerie van Defensie, Vrumona en Pon’s automobielhandel? Heb je naar de algemene site van Unilever gekeken, of naar alle product-sites (aangezien de behoefte voor een analyticspakket anders kan zijn en daardoor ook de keuze en de uitkomsten van het onderzoek)?
Ik vind ’t vreemd dat Coremetrics niet in je resultaten terugkomt, omdat Wehkamp dit al meer dan een jaar heeft draaien (en ook in de top100 van adverteerders staat).
@Daniël, Bart
Het zal weinig zin hebben om elkaars onderzoeken met elkaar te vergelijken denk ik. Hoe je het ook went of keert, beide onderzoeken zijn te beperkt om echte conclusies uit te kunnen trekken en gaan zitten hameren op verschillen heeft dan geen zin 😉
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het niet interessant is om te weten wat de markt doet. Alleen zul je denk ik “de markt” dan toch weer eerst in segmenten moeten indelen om goede vergelijkingen te maken. Persoonlijk loop ik dan al weer vast op de segmenten en op deze manier komt er dus nooit een onderzoek ;). Goed dus dat jullie dat wel gewoon doen!
Mijn vermoeden voor het hoge percentage “twee pakketten gebruikers” is dat organisaties aan het bekijken zijn of een duur pakket van partijen als Sitestat, Moniforce, Onestat nog wel echt noodzakelijk is, of dat het gratis pakket van Google eigenlijk voldoende biedt. Daarbij gaat het alleen om functionaliteit en niet ondersteuning en ik verwacht dat veel organisaties om die reden toch bij hun oorspronkelijke leverancier zullen blijven.
Maar goed het is een vermoeden, ik weet daar niets van vanuit de praktijk want wij hebben geen klanten in dat segment.
Waar ik eigenlijk naar toe wilde: misschien is het interessant om mee te nemen in het onderzoek hoeveel organisaties switchen van pakket en welke verschuivingen er dan zijn.
Op dit moment groeit de markt nog als kool, maar er komt een moment waarop die groei eruit is en partijen dus klanten van elkaar moeten gaan weghalen (of opkopen) om te groeien.
@Martijn: uit eerdere onderzoeken blijkt dat organisaties 2-3 keer van pakket switchen omdat ze niet tevreden zijn. Het ligt daarbij uiteraard aan het pakket en niet, zoals in de praktijk, aan de organisatie zelf. Grote denkfout die vaak wordt gemaakt bij webanalytics is dat je door te meten er al bent. Nee dus. Je zult eerst je doelstellingen helder moeten hebben geformuleerd. Vervolgens moet je bekijken hoe je die kunt meten, analyseren en rapporteren. En dan nog het allerbelangrijkste, wie is er voor verantwoordelijk en onderneemt aktie als niet aan de doelstellingen wordt voldaan? Webanalytics is 10% techniek en 90% organisatie en dat wordt (te) vaak vergeten!
@Marco
Idd, ook daaruit blijkt dat de markt nog relatief in de beginfase is, al komen er wel steeds meer adviesbureaus die met de techniek gaan werken en staan meer organisaties daarvoor open. Desondanks is er nog een hele markt te winnen in het daadwerkelijk toepassen van webanalytics en dan met name in het segment van de kleinbedrijven.
Heb je ook een link naar het onderzoek dat je aanhaalt over het switchen van pakketten (in Nederland?), daar wil ik graag eens over doorlezen. Bedankt alvast 😉
Wat me ook tegenstaat is het feit dat webanalytics alleen als belangrijk gezien wordt bij sites die verkopen realiseren. Ook contentproviders hebben er ontzettend veel baat bij, het draait niet alleen om de 2% die een conversie haalt, het draait ook om de 98% die het (bewust) niet haalt.
Nog even een aanvulling: WASP is vernieuwd. Op MF ziet ie nu ook Websidestory HBX. (en onestat) Het wordt dus al beter.
anyway, FYI.
Voor DDB Amsterdam ben ik bezig met een inventarisatie van Methoden van onderzoek naar online reclame.
Ik kwam jouw artikel tegen en dit komt overeen met waar ik mee bezig ben.
Over dit onderwerp heb ik al met enkele specialisten op dit gebied gesproken.
Graag zou ik op korte termijn ook eens met jou van gedachten wisselen.
Ik ben te bereiken:
DDB Amsterdam 020 40654 1 6 OF KIM.DENOUDEN@NL.DDB.COM
Alvast bedankt, groetjes Kim den Ouden
Lieve mensen thanks for het uitwisselen van jullie kennis. Er word een rijtje met tools genoemd waar ik het bestaan niet eens van af wist. Ja schande sorry maar kleine stapjes maken een grote…
Ik vind google analytics nog steeds het beste en handigste product.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!