Aandacht voor Nationale Rookmelderdag via weblogs
Zaterdag 6 oktober is de campagne gestart voor de Nationale Rookmelderdag. Op radio, tv en advertenties in dag- en weekbladen en kranten wordt er aandacht gevraagd voor deze actie van de Stichting Nationale Brandpreventieweek.
Ook vorig jaar vroegen de deelnemende organisaties aandacht voor rookmelders. Het eerste deel van de campagne in 2006 slaagde erin het aantal huishoudens met rookmelders met ruim 4 procent te doen stijgen. Toch heeft nog steeds eenderde van de woningen geen rookmelder. Reden genoeg voor de Brandpreventieweek om de campagne dit jaar voort te zetten. Daar worden naast de gebruikelijke media dit jaar voor de eerste keer ook blogs ingezet.
Om de aandacht van het publiek en de pers te vragen voor deze campagne, werd er een ludieke openingsbijeenkomst gehouden. In de Orangerie in Den Bosch hebben afgelopen zaterdag 6 oktober honderden vrijwilligers zich verzameld. Alle bezoekers kregen een gratis rookmelder uitgereikt. Al deze mensen hebben honderden rookmelders tegelijk laten piepen: Het Grootste Rookmelderalarm Ooit. Met deze actie willen ze ‘alarm slaan’ en de aandacht vestigen op die 2 miljoen huishoudens die nog steeds geen rookmelders hebben.
De actie draait met een spot op TV en radio waar het indringende geluid van een rookmelder is te horen. Op de actiesite rookmelders.nu is de radiospot te beluisteren en de TV-spot te bekijken. Alles om aandacht te vragen voor het belang van de rookmelder en de nationale rookmeldersdag.
Vorig jaar is het begrip Nationale Rookmelderdag voor het eerst geïntroduceerd. Afgelopen september heeft een notaris aselect 50 adressen in Nederland uitgekozen. Bij deze huizen zal 27 oktober een controle plaats vinden: hebben ze wel of hebben ze geen rookmelder? De controle wordt verricht door de consulenten van de Nederlandse Brandwonden Stichting, samen met brandweerlieden van het plaatselijke korps. Wanneer je kunt aantonen dat er tenminste een werkende rookmelder geinstalleerd is, krijgt je een Staatslot. Daarnaast maken 5 mensen kans op 250 Staatloten (hoofdprijs) of 100 Staatsloten.
Op bijna 10 blogs is nu ook aandacht voor deze campagne. Zo zijn er het afgelopen weekend een advertorials geplaatst onder andere op gezonderworden.nl, Kidsmarketing en zo, Je kids en jij en moeders.blogo.nl. Een aantal van deze bloggers heeft via eKudos, en MSN Reporter extra aandacht gevraagd voor het artikel op hun blog.
Deze advertorial werd ondersteund door de video Brandwonden Stichting slaat alarm die op YouTube staat. In deze video legt Jim Caris, café-eigenaar in Baarlo, uit hoe hij in februari ternauwernood een brand in zijn woning overleefde. Wakker geworden door het gepiep van zijn rookmelder, zag hij op de benedenverdieping zware rook en vuur. Binnen enkele minuten moest hij vluchten en kon net op tijd via een vluchtladder zijn huis uit.
Bij de actie van de Brandwonden Stichting krijgen nieuwe donateurs een gratis rookmelder, die het gegarandeerd 10 jaar lang doet. Met een batterij die je niet kunt verwijderen en die dus ook 10 jaar lang meegaat. Uniek is dat de rookmelder niet in een verpakking wordt opgestuurd, maar dat de eerste 8.000 rookmelders, in samenwerking met de bekende ‘mannetjes’ van Interpolis, in huis, aan het plafond, op de juiste plek, worden opgehangen.
Er volgt nog een tweede advertorial op deze blogs, net voor de Nationale Rookmelderdag, om nog eens extra aandacht te vragen voor deze dag.
Wat zou volgens jou de Stichting Nationale Brandpreventieweek nog kunnen doen om aandacht te krijgen voor deze actie?
Disclaimer: Erno Hannink werkt namens Blogads.nl mee aan deze blogcampagne
Mooie aktie Erno, ben benieuwd naar de resultaten straks. Mag/kun je daar straks wat meer over zeggen?
Ben zelf ook benieuwd. Overleg met de klant of we meer kunnen zeggen over de resultaten.
Gerrit-Jan dank je wel voor de tips. De brandtest is wel een belangrijke herinnering van de brandgevaarlijke dingen in en om het huis. De Chick-a-Dee is wel een bijzondere rookmelder.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!