Ophef over rol publieke omroep bij maken cd

30 september 2007, 08:38

Radio 2 heeft mogelijk 40.000 euro geïnvesteerd in de vervaardiging van de cd ‘The Look of Love’ van Trijntje Oosterhuis. Een verontwaardigde meerderheid in de Tweede kamer eist opheldering van minister Ronald Plasterk.

SP, CDA, PvdA en VVD in de Tweede Kamer zet grote vraagtekens bij de mogelijke rol van de radiozenden bij het maken en promoten van de cd van Trijntje Oosterhuis. In ruil voor de financiering zou radio 2 een percentage van de opbrengst uit de verkoop van platenmaatschappij EMI hebben gekregen.

Hoogst merkwaardig, noemt SP’er Jasper van Dijk deze rol, omdat de zender de cd flink heeft gedraaid. Hij laakt het mogelijk bevoordelen van een artiest boven andere artiesten. ‘‘De publieke omroep moet niet op de stoel van ondernemer gaan zitten. Zij behoort niet publiek geld in een cd’tje te steken en er geld aan te verdienen, ten koste van bandjes die zich dit niet kunnen veroorloven.’’ Van Dijk heeft schriftelijke vragen gesteld aan minister Ronald Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Hoe lang zal het nog duren voordat ook de publieke omroep gewoon zal moeten ondernemen en geld verdienen? Hoe lang nog voordat ook bij de publieke omroep de scheiding tussen redactie en commercie zal verdwijnen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!