Tja.. Ik had me voordat ik Eday ging bezoeken voorgenomen om een blogpost te wijden aan de “Mobiele” kant van Eday. Mobiel werd onlangs in een artikel op Read/WriteWeb genoemd als 4de Web Trend. Dus mobiel lijkt me wel een onderwerp dat thuishoort op zo een internet event. De treurige conclusie is, is dat ik naast de bekende “natuurlijk doen we ook mobiel” verder niks over mobiel heb gehoord. De ochtendsessie met de grote namen Google en Yahoo vond ik ronduit teleurstellend. Zware “productpitches” zonder mogelijkheid van interactie door vragen of een backchannel. Pure broadcasting op een internet event. Dat kan toch niet meer?
‘S middags ging ik dan vol moed naar de presentatie van Biz Stone van Twitter. Enige stukje mobiel in zijn verhaal was dat Biz ons vertelde dat Twitter oorspronkelijk een SMS-based dienst was. Wellicht dat de workshop van Brad Petersen over Local Search(LocalLauch/ClearSense) een mobiele component heeft. Ok heel kort werd mobiel aangestipt, maar daarna toch snel weer terug naar de PC en het bijpassende local search gedrag. Meest opmerkelijke uit zijn verhaal vond ik nog dat Google tegenwoordig 10$ betaald per bedrijf dat in hun database voor Local Search wordt opgenomen. Dit doen ze door te werken met “Business Referral Representatives”.
De grote verrassing van de dag was toch wel de presentatie van Rolf Skyberg van Ebay. Zijn hoofdboodschap was: Web2.0 is geen ding maar een tijd.
Verder koppelde hij de ontwikkeling van netwerken aan de pyramide van Maslow. Zo hebben netwerken eigenlijk altijd 3 generaties:
1ste generatie netwerken zijn ontstaan uit angst(safety). Denk hierbij aan ARPANET.
2de generatie netwerken zijn er om te vercommercialiseren.
3de generatie netwerken zijn er voor ons. Voor onze sociale behoeftes en om onszelf verder te ontplooien.
Eerlijk is eerlijk, nu had ik naar het verhaal van Jeroen van Glabbeek van ClubMessage kunnen gaan. Echter na zijn Bokito Marketing verhaal afgelopen voorjaar heb ik besloten om dat maar even over te slaan.
Conclusie over Eday: Erg jammer dat de nummer 4 van future webtrends eigenlijk compleet genegeerd is op één van de grootste internet events van Nederland dat zich richt op trends, ontwikkelingen en technologieën. Ik hoop dat dat volgend jaar anders is.
Gelukkig zat er een zeer vermakelijk einde aan Eday met de presentatie van Tara Hunt. Zie hieronder.
TOEVOEGING:
Sommige aanwezigen kregen een Samsung telefoon met RFID applicatie die het makkelijk moest maken om bijvoorbeeld de gebruikersdata van de RFID accesspass af te halen . Dus dan hoef je geen visitekaartjes meer te swappen. Erg leuk!
Foto van High Profile
