• Mobile
    wordt gesponsord door

Mobiele feiten en trends

Mobiele feiten en trends

Mobiele telefonie volledig ingeburgerdHet is één en al mobiel dat de klok slaat deze week. Zondag gaf Mark de Bruin al een statusupdate van Location Based Services. Op maandag werd bekend dat Google Nederland is gestart met een proef voor mobiele AdSense en gisteren deed Raimo van der Klein verslag van Nokia’s persconferentie in Londen waar het een aantal nieuwe produkten en diensten presenteerde.

Maar er was deze week nog veel meer mobiel nieuws.

Dataverkeer grootste groeier mobiele operators
Zowel Emerce als Planet verwijzen naar het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper waarin de groei van de Nederlandse mobiele markt in kaart is gebracht.

De onderzoekers verwachten dat er eind 2007 naar schatting 18,4 miljoen SIM-kaarten actief zullen zijn in Nederland. De mobiele aanbieders zagen hun gezamelijke omzet over het tweede kwartaal met 7,5 procent groeien tot 1,6 miljard euro. Ruim 18 procent van de omzet is afkomstig uit data- en sms-verkeer. Deze laatste groeide in een jaar tijd met 27,2 procent tot 306 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2007. Alle vier mobiele netaanbieders zagen hun omzet toenemen, maar Vodafone (marktaandeel 27,5 procent) en T-Mobile (17,7 procent) meer dan gemiddeld. Hun marktaandelen stegen, die van KPN (46,6 procent) en Orange (7,9 procent) daalden.

Acceptatie mobiel adverteren laag
Ondanks de significante groei in mobiel dataverkeer, zijn de verwachtingen voor mobiel adverteren gematigd. Zo publiceerde Telecompaper gisteren het onderzoeksrapport Limited revenue opportunities for mobile TV and mobile advertising. Op basis van online interviews onder 631 respondenten van 18 jaar en ouder komen de onderzoekers tot de conclusie dat op dit moment de commerciele mogelijkheden voor mobiele TV en mobiel adverteren beperkt zijn.

Evenals Peter Wiegman geloof ik eerlijk gezegd ook niet dat we straks massaal tv kijken via ons mobieltje. Adverteren op mobiel zal zeker toenemen maar nog meer dan op internet zal dit gebaseerd moeten zijn op opt-in en relevantie.

Explosieve groei verwacht voor mobiel entertainment
De verwachtingen voor mobiel entertainment daarentegen zijn hoog gespannen. Eerder deze week verwees Danny Lein van MobileWeb.be (zie ook de gelijknamige weblog) op Digimedia.be naar een recent onderzoek van Informa Telecoms & Media zal de markt van Mobiel Entertainment wereldwijd meer dan verdubbelen in de komende 5 jaar met een verwachte omzet van 38 miljard dollar in 2011.

Dit sluit ook aan op de nieuwe ontwikkelingen bij Nokia op het gebied van games en muziek.

Voorlopig geen doorbraak mobiel internet?
Eind vorig jaar stelde ik de vraag of 2007 het jaar van mobiel internet zou worden. Naast mijn zakelijke betrokkenheid bij een platform als mobielbreedband.nl, ben ik de laatste tijd ook privé steeds meer bezig met mobiel internet. Zo heb ik me tijdens de vakantie in Finland nog prima vermaakt met Twitter als mobiele reisagent. En alhoewel ik wel op de hoogte was van de excessieve tarieven voor mobiel internet in het buitenland, schrok ik toch behoorlijk van de telefoonrekening. En zolang gebruikers dit soort rekeningen ontvangen van hun provider zal de definitieve doorbraak van mobiel internet (helaas) nog wel even op zich laten wachten.

Welke mobiele feiten en trends die de afgelopen periode in het nieuws zijn geweest heb ik gemist?


Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Twee onderwerpen mag je natuurlijk niet vergeten.

    1. Google dat net als op het web (met de GWT) ook op mobiele telefoons de designstandaarden probeert te stellen. Of dat nu met een middle ware/apps is of zelfs met een in opdracht gefabriceerd toestel (analyse) zal blijken. Die toezegging om minimaal 4,6 mrd dollar te willen bieden op Amerikaanse mobiele frequenties rond januari 2008 komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.

    2. OS X als mobiel besturingssysteem en een knoploze telefoon met de lancering van de iPhone.

    De argumentatie voor het niet aan kunnen slaan van 'tv kijken op de mobiel' is mij overigens ontgaan. Waarom zou dat niet via de digitale ether kunnen?

    geplaatst op
  • En wat dacht je van al het nieuws rondom mobiel betalen deze week, zie bijvoorbeeld:
    * RTL Nieuws over mobiel betalen in Rotterdam
    * Webwereld: C1000 klanten enthousiast over pinnen met mobiel
    * Computable: Strijd om mobiele betaler barst los
    * En wat achtergrond informatie

    geplaatst op
  • Veelbelovend vind ik de komende introductie van www.olllo.nl. (Via www.molblog.nl)

    geplaatst op
  • Wat dachten we van het feit dat Nokia en Windows Live platform samen gaan werken?

    Zie: http://europe.nokia.com/A4491268

    geplaatst op
  • @Erwin: die move van Google had ik dan weer gemist; thx!

    @Gerben: inderdaad, al die berichten over mobiel betalen kwamen de afgelopen periode ook voorbij. Ik beschouw mezelf als een early adaptor en heb het nog niet geprobeerd en heb ook nog niet de behoefte. Iemand?

    @Vincent: tjsa, location based datingservices zullen best een kans hebben in de toekomst maar ik zie dat nog niet als een echte trend. Jij wel? Social networks op mobiel in het algemeen hebben zeker toekomst imho.

    @Raimo: als tegenhanger van de plannen van Google? Wie gaat straks het mobiele net beheersen?

    geplaatst op
  • @Marco de twee grootste krachten in mobiel worden Nokia en Google. Second tier: Yahoo, Microsoft en Apple

    geplaatst op
  • Aardige aanvulling uit de Herald Tribune van vandaag: 'Cellphones look to gain a greater voice in an Internet world'

    geplaatst op
  • @Marco: nee, location based datingservices zijn geen echte trend, maar de ervaring leert dat bij de opkomst van nieuwe media(-vormen) juist dit type diensten een versnelling van de acceptatie en doorbraak betekent. Ik zou niet zo zeer spreken over social networks op mobiel, maar meer over de toevoeging van mobiele toepassingen/-voegingen aan of binnen social networks.

    geplaatst op
  • Relevantie!

    Acceptatie van mobiel adverteren is voornamelijk afhankelijk van relevantie. Dit zien we bij onze klanten in de UK en Duitsland. Succes van mobiel adverteren is makkelijk te meten met door-klik % en uiteindelijk het verkoop %. Als je bijvoorbeeld de verkoop van mobiele content door targeted marketing met 100% ziet verbeteren, dan is dit een goede graadmeter waar we heen moeten..

    Groeten,

    Bart

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.