• Mobile
    wordt gesponsord door

Verslaggeving Lowlands in toekomst via mobiele telefoon?

Verslaggeving Lowlands in toekomst via mobiele telefoon?

Lowlands 2007

Gisteren was ik op uitnodiging van de Postbank aanwezig bij de opening van de vijftiende editie van Lowlands, het jaarlijkse popfestival in Biddinghuizen. Ik heb daar de openingsact bijgewoond van de Blue Man Group en kon dankzij Erwin Blom backstage een kijkje nemen bij VPRO’s 3VOOR12. Volgens kenners moet het al raar lopen wil Lowlands dit jaar geen topeditie beleven. Absolute topper van de openingsdag waren de Editors.

Evenals vorig jaar is Lowlands met 55.000 bezoekers helemaal uitverkocht. En samen met de uitgebreide media-aandacht op radio, tv, krant en internet, is het festival daarmee interessant voor adverteerders (pdf). Adverteerders beginnen steeds beter te begrijpen dat je bij eventsponsoring niet alleen doeken moet ophangen naast het podium, maar dat je de interactie moet aangaan met de bezoekers op een manier die past bij je merk en het event. Naast hoofdsponsors als Essent en Grolsch, zag je gisteren dan ook sponsors als Postbank die naast de openingsact van de Blue Man Group overal op het terrein aanwezig zijn met pinautomaten. Ook adverteerders als Bacardi, Ben & Jerry’s, Douwe Egberts en Wrangler zijn dit jaar op subtiele manier aanwezig tijdens Lowlands 2007.

Maar als ik één ding zou moeten noemen dat me opviel tijdens de openingsdag van Lowlands 2007, dan is het wel het gebruik van de mobiele telefoon. Overal waar je kijkt zie je mensen bellen, sms-en, filmen, fotograferen en zelfs twitteren. Er is zelfs een plek op Lowlands waar je je mobiel kunt opladen. Ook de organisatie van Lowlands is inmiddels ingesprongen op het gebruik van mobiele telefoon en biedt evenals vorig jaar een Mobile Festival Guide, een programmaboekje (inclusief plattegrond) dat is te downloaden naar je mobiele telefoon.

Met name de toenemende mogelijkheden om met je mobiele telefoon verslag te doen en hoogwaardig beeldmateriaal te maken en deze direct door te sturen naar internet, kan de komende jaren wel eens grote gevolgen hebben voor de verslaggeving van festivals als Lowlands. Zo is het op dit moment voor normale bezoekers niet toegestaan een normale camera mee het terrein op te nemen. Maar hoe voorkom je dat bezoekers mobiele telefoons gebruiken met 5 miljoen megapixelcamera met telelens? We zullen de komende dagen Flickr, YouTube, de diverse weblogs en Twitter eens volgen (al dan niet via een Lowlands 2007 Mashup) om te zien welke kant het opgaat met mobiele verslaggeving!


Delen



Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Erwin Blom merkt op dat verslaggeving al via mobiel gebeurt (via videotelefoons over umts). Wat ik echter bedoel is dat verslaggeving in toenemende mate wordt gedaan door de bezoekers zelf. Of de organisatie en de traditionele media dat nu leuk vindt of niet, het gebeurt. En zeg eens eerlijk, wat is er leuker dan het festival volgen via de camera van je eigen vrienden?

    geplaatst op
  • ReinierBruijne laat me weten dat VPRO dit enkele jaren geleden tijdens Lowlands 2005 ook al heeft gedaan met bezoekers zelf.

    geplaatst op
  • Ach, het kan altijd leuker Marco. Een Tjechisch festival waar ik in juli was had op de site staan: camera's, video camera's en mobile phones with camera's are sticktly forbidden. Photographing is allowed.

    Persoonlijk zie ik het probleem niet zo van al die camera's, behalve de irritante fotograven die zich een weg overal doorheen ellebogen, maar goed.

    Ik ben trouwens benieuwd hoe de eerder genoemde festival sponsoren zich dit jaar presenteren. Je zegt subtiel aanwezig: hoe moet ik dat zien? Sampling (werkt altijd uitmuntend voor productintroducties op deze festivals)? Of hebben ze meer creatieve en voor de bezoekers leuke acties bedacht dit jaar?

    geplaatst op
  • Hier een reactie vanaf lowlands zelf: mobieltje opladen kan al jaren alleen was dat altijd via sponsor Hi. Een camera mag je wel mee hebben zolang je de lenzen maar niet er af kan halen.

    @Bas: Postbank heeft pin automaten staan en een soort van parashute spring simulatie. Wrangler heeft een uitkijk platform en deelt kledding uit. Grolsch heeft een eigen podieum en DE heeft koffie tenten.

    geplaatst op
  • Laten we het hopen!

    geplaatst op
  • Ook al was ik thuis, het voelde toch een beetje alsof ik er toch bij was.. Met al mijn getwitter ;)

    geplaatst op
  • Grappig, gisteren liep ik met een vriend richting Groove Armada en kregen we het over hetzelfde. Binnen 3 minuten lag er een concept voor een nieuwe mobiele telefoon: de Festifone.

    * waterdichte casing die tegen een stootje kan
    * Bellen & SMS zijn de basic functies, geen games, agenda, whatever
    * Foto's/filmpjes met 1 druk op de knop naar flickr / youtube
    * Localiser service (find-a-friend binnen een straal van 50m)
    * Push to Talk, voor korte - kostenloze - communicatie
    * Een klein zonnepaneel, zodat je hem op tafel kan leggen om hem op te laden: nooit meer een lege telefoon!
    * Een betaalsysteem (zoals je dat in Japan ziet), zodat je nooit meer in de rij hoeft te staan voor munten
    * Uiteraard een mobiel schema voor het festival

    Het mooiste zou zijn als je de telefoon voor elk festival zou kunnen updaten met de juiste instellingen..

    Wbt het subtiel aanwezig zijn van merken, tja.. ik vond het eigenlijk net iets té gelikt allemaal (ik heb niet 1 prullenbak zonder signing gezien, mensen een halve munt voor een extra zakje mosterd zien afrekenen, etc), bovendien zag ik niet overal de toegevoegde brand-value van de aanwezigheid (zoals bij de parachute-attractie). Ik heb het gevoel (ook als ik naar de programmering kijk) dat Lowlands een beetje in de early/late-majority fase zit van de festival life-cycle. Volgens mij illustreren initiatieven als de magneetbar (mooi concept!) dat.

    geplaatst op
  • En uiteraard weer een leuk online overzicht van Lowlands op SKOEPS.nl

    Interessante ontwikkeling is dat organisatoren van allerlei evenementen ons steeds vaker persuitnodigingen sturen. Leuk voor skoepers en publiciteit voor het evenement.

    geplaatst op
  • Moet wel het aantal oplaadpunten sterk toenemen. De meeste fanatieke gebruikers zijn in de loop van zaterdag al door de accu heen. En dan is het twee uur in de rij staan om je toestel te laten opladen. Lastig.
    Overigens heeft meer dan de helft van het mobiel gebruik op zo'n festival toch vooral betrekking op locatie. Die van jezelf ten opzichte van je vrienden, om elkaar weer ergens te zien.
    Een handig ding om de laatste 10 meter in de mensenmassa preciezer te zien waar die vrienden nou staan zou wel handig zijn.

    Twittermeeting was leuk. Dank Jaap!

    geplaatst op
  • @Bas: Hoe de festivalsponsoren zich presenteren, zul je onder meer lezen op Adfoblog:

    * Opvallen op Lowlands 2007
    * Raakt Grolsch juiste snaar op Lowlands?

    @ Marco: Misschien moet je wat vaker naar Lowlands gaan. Je somt inderdaad een aantal zaken op die al jaren gebeuren op Lowlands (banksponsors, user generated content, mobiele opladers).

    geplaatst op
  • @Bas: de Festifone is briljant!

    @Jeroen: natuurlijk gebeuren al deze zaken al jaren maar wat ik probeerde aan te geven in dit stuk is dat de kwaliteit van de toestellen zodanige vorm gaan aannemen dat het kan wedijveren met officiele verslaggeving. Mijn vraag is, hoe lang nog?

    Lees overigens net bij Bright dat er bijna drieduizend lowlands-twitter-berichten zijn geplaatst.

    geplaatst op
  • Als betalende ;-) festivalganger kan ik zeggen dat het weer geslaagd was. Zeker de mobiele festivalgids, maar ook de ouderwetse papieren dagelijkse lowlandskrant was zeer populair.
    Laten we er geen Lowlands forum van maken, maar de Editors als topper van de eerste dag?? Er was totaal geen interactie met t publiek. Dan de show van Kasabian die een uurtje later plaatsvond op hetzelfde podium

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.