
Gisteren was ik op uitnodiging van de Postbank aanwezig bij de opening van de vijftiende editie van Lowlands, het jaarlijkse popfestival in Biddinghuizen. Ik heb daar de openingsact bijgewoond van de Blue Man Group en kon dankzij Erwin Blom backstage een kijkje nemen bij VPRO’s 3VOOR12. Volgens kenners moet het al raar lopen wil Lowlands dit jaar geen topeditie beleven. Absolute topper van de openingsdag waren de Editors.
Evenals vorig jaar is Lowlands met 55.000 bezoekers helemaal uitverkocht. En samen met de uitgebreide media-aandacht op radio, tv, krant en internet, is het festival daarmee interessant voor adverteerders (pdf). Adverteerders beginnen steeds beter te begrijpen dat je bij eventsponsoring niet alleen doeken moet ophangen naast het podium, maar dat je de interactie moet aangaan met de bezoekers op een manier die past bij je merk en het event. Naast hoofdsponsors als Essent en Grolsch, zag je gisteren dan ook sponsors als Postbank die naast de openingsact van de Blue Man Group overal op het terrein aanwezig zijn met pinautomaten. Ook adverteerders als Bacardi, Ben & Jerry’s, Douwe Egberts en Wrangler zijn dit jaar op subtiele manier aanwezig tijdens Lowlands 2007.
Maar als ik één ding zou moeten noemen dat me opviel tijdens de openingsdag van Lowlands 2007, dan is het wel het gebruik van de mobiele telefoon. Overal waar je kijkt zie je mensen bellen, sms-en, filmen, fotograferen en zelfs twitteren. Er is zelfs een plek op Lowlands waar je je mobiel kunt opladen. Ook de organisatie van Lowlands is inmiddels ingesprongen op het gebruik van mobiele telefoon en biedt evenals vorig jaar een Mobile Festival Guide, een programmaboekje (inclusief plattegrond) dat is te downloaden naar je mobiele telefoon.
Met name de toenemende mogelijkheden om met je mobiele telefoon verslag te doen en hoogwaardig beeldmateriaal te maken en deze direct door te sturen naar internet, kan de komende jaren wel eens grote gevolgen hebben voor de verslaggeving van festivals als Lowlands. Zo is het op dit moment voor normale bezoekers niet toegestaan een normale camera mee het terrein op te nemen. Maar hoe voorkom je dat bezoekers mobiele telefoons gebruiken met 5 miljoen megapixelcamera met telelens? We zullen de komende dagen Flickr, YouTube, de diverse weblogs en Twitter eens volgen (al dan niet via een Lowlands 2007 Mashup) om te zien welke kant het opgaat met mobiele verslaggeving!