YouTube vragen aan presidentskandidaten direct en creatief

24 juli 2007, 08:01

Vorige week schreven we al een artikel over de mogelijkheid om via YouTube vragen te stellen aan de Democratische presidentskandidaten in de V.S. Volgens de NOS waren er meer dan 2000 inzendingen, waar CNN de leukste heeft uitgepikt om voor te leggen aan de Democraten tijdens de live uitzending van gisteravond.

De filmpjes staan inmiddels online, op YouTube Debates (via: nieuweproductenbedenken). Ik heb er een paar bekeken, en het is toch wel aardig om Hillary Clinton via YouTube een vraag over de Clinton en Bush overheersing van de afgelopen twintig jaar te zien beantwoorden. Helemaal als zij een eerste en een tweede termijn blijft zitten.

Ook mooi: Barack Obama die letterlijk zegt dat hij gewoon de beste kandidaat is voor de Democraten. Dat zal je in Nederland niet zo snel aantreffen. In totaal staan er 36 vragen op YouTube. Wat mij betreft een mooi inkijkje in de Amerikaanse politiek, op deze regenachtige dinsdag.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Freek

    Ik heb vannacht het debat op CNN gezien (en zit nu knikkebollend op mn werk) en wat mij betreft is het experiment echt geslaagd. De kandidaten worden veel directer en confronterend ondervraagd, en ik denk dat het ook leidde tot minder slappen en ontwijkende antwoorden. Bijv. een vraag van een lesbisch stel over waarom zij niet gewoon mogen trouwen, of van een vrouw die borstkanker heeft en al jaren zonder medicijnen zit vanwege de onbetaalbare gezondheidszorg.

    Ook de afwisseling met minder serieuze vragen was heel prettig, zoals aan elke kandidaat de vraag ‘noem van de kandidaat links van je een positief en een negatief punt’.

    Moeten we ook doen in Nederland! Zal een stuk interessanter zijn dan de vragen van onze Wittemans, Mingelens etcetera.


    24 juli 2007 om 09:18
    mgvandenbroek

    @Freek: heb je de vraag van die sneeuwpop ook gezien, die aan de kandidaten vroeg of er, gezien de global heating, nog wel toekomst was voor zijn zoontje? Hilarisch…


    24 juli 2007 om 09:49
    Freek

    @Matthijs. Ja, de sneeuwpop was ook mooi. Hoewel dat wel wat afleidde van de inhoud.

    @Danielle, de winnaar… ’too close to call’ denk ik. Obama wist ijzersterk zijn punt te maken over general vs special interests, Clinton zette zich een paar keer overtuigend neer als ‘verstandige leider’, maar oa. Kuchinin en Edwards hadden ook overtuigende kritiek op Obama en Clinton, Kuchinin bijv. over dat de Democraten in de Senaat de oorlog in Irak mogelijk blijven maken door elk verzoek om meer geld in te willigen.


    24 juli 2007 om 11:52
    basterburg

    Die sneeuwpop was inderdaad erg goed. en mijn verwachting is dat we dit in Nederland bij de volgende verkiezing ook gaan doen. Overigens zijn de e-mailmarketing activiteiten van de diverse kandidaten erg mager. Alleen Barack Obama stuurt regelmatig emails, van Hillary Clinton en John Edward heb ik nog niets gekregen terwijl ik me toch al een paar maanden geleden heb aangemeld.


    24 juli 2007 om 14:38
    ecritures

    @Bas: vreemd ik heb wel post van Hillary


    24 juli 2007 om 18:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!