Financiële cijfers Google en Yahoo Q2 bekend gemaakt

Financiële cijfers Google en Yahoo Q2 bekend gemaakt

Zowel Google als Yahoo hebben de omzet- en winstcijfers bekend gemaakt over Q2. Hieraan is goed te zien (bij Google dan) dat de online bestedingen aan deze spelers nog steeds gigantisch stijgen.

Google’s omzet ging van $2.46 miljard naar $3.87 miljard in het tweede kwartaal wat een winst opleverde van $925 miljoen. In feite een gigantische stijging van 58%, maar het is wel voor het eerst dat Google zijn jaarlijkse stijging van 60% niet gehaald heeft. De stijging is dus lichtelijk aan het afvlakken.

Yahoo’s omzet ging van $1.58 miljard naar $1.7 miljard. Ook geen geringe stijging, maar toch beduidend minder dan Google. De winst hierbij ging van $164 miljoen naar $160 miljoen, en dat moet nader toegelicht worden. Yahoo verliest qua zoekopdrachten markt aan Google en Microsoft, de omzetstijging is dan ook puur te verklaren door hogere bestedingen in ondermeer het nieuwe (succesvolle) Panama systeem.

Yahoo heeft van oorsprong een grote vaste groter groeiende community, en zolang deze blijft groeien is er niets aan de hand. Ze kunnen dan op search marktaandeel verliezen en deze op andere vlakken weer innemen. Maar zodra deze community stopt met groeien zal Yahoo in moeilijke tijden komen gezien de concurrentie. In het komende jaar zullen ze aan moeten tonen mee te kunnen doen in de markt, anders zullen ze alleen maar verder en verder weg zakken is de verwachting van enkele analysten.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Ondanks de 'slechts' 58% groei blijft de groei van Google onwaarschijnlijk groot, zeker gezien de omvang van de zoekreus. Interessant is het grote en groeiende aandeel van de omzet dat vanuit buiten de VS komt.

    Zie ook het meer uitgebreide verslag

    geplaatst op
  • Dat is zeker onwaarschijnlijk groot ja. Had wel groei verwacht natuurlijk, maar dit ligt wel boven mijn verwachtingen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.