Financiële cijfers Google en Yahoo Q2 bekend gemaakt
Zowel Google als Yahoo hebben de omzet- en winstcijfers bekend gemaakt over Q2. Hieraan is goed te zien (bij Google dan) dat de online bestedingen aan deze spelers nog steeds gigantisch stijgen.
Google’s omzet ging van $2.46 miljard naar $3.87 miljard in het tweede kwartaal wat een winst opleverde van $925 miljoen. In feite een gigantische stijging van 58%, maar het is wel voor het eerst dat Google zijn jaarlijkse stijging van 60% niet gehaald heeft. De stijging is dus lichtelijk aan het afvlakken.
Yahoo’s omzet ging van $1.58 miljard naar $1.7 miljard. Ook geen geringe stijging, maar toch beduidend minder dan Google. De winst hierbij ging van $164 miljoen naar $160 miljoen, en dat moet nader toegelicht worden. Yahoo verliest qua zoekopdrachten markt aan Google en Microsoft, de omzetstijging is dan ook puur te verklaren door hogere bestedingen in ondermeer het nieuwe (succesvolle) Panama systeem.
Yahoo heeft van oorsprong een grote vaste groter groeiende community, en zolang deze blijft groeien is er niets aan de hand. Ze kunnen dan op search marktaandeel verliezen en deze op andere vlakken weer innemen. Maar zodra deze community stopt met groeien zal Yahoo in moeilijke tijden komen gezien de concurrentie. In het komende jaar zullen ze aan moeten tonen mee te kunnen doen in de markt, anders zullen ze alleen maar verder en verder weg zakken is de verwachting van enkele analysten.
Dat is zeker onwaarschijnlijk groot ja. Had wel groei verwacht natuurlijk, maar dit ligt wel boven mijn verwachtingen.