Travel2.0: Web2.0 in de reisbranche
Idee… forrester indeling pakken en travelbranche doorlichten/scannen op interessante voorbeelden.
1.blogging
2. Social networking & gaming
3. Search engines & mapping
4. User review portals & Comparison shopping sites
5. Video, TV & narrowcasting
6. Foto’s & tagging
7. Instant messaging, chatting & VoIP
8. Wiki
9. C2C eCommerce
10. RSS / Webfeeds
11. Betaling & facturering
12. Personalized Travel
13. Peer-To-Peer banking -> Travel, particulieren travel
14. Social & collaborative fundraising, Peer-To-Peer Paying
15.
Algemene input:
http://maxmanagement.typepad.com/emarketing/2007/08/vandaag-een-aan.html
http://www.upstream.nl/comments.php?id=324_0_1_0_C
http://www.htrends.com/trends-detail-sid-22973.html
http://honeymoons.about.com/od/smarttravel/qt/travel2pointoh.htm
http://www.hospitalitynet.org/news/154000320/4027144.html
point #1 – TripAdvisor imitates Wikipedia
point #2 – Yahoo! integrates travel
point #3 – Starwood’s FourPoints.com and TheLobby.com
http://boarding.boardinglobe.com/archive/2006/07/11/building-a-blog-strategy-in-hospitality.html#more
http://www.thisnext.com/tag/travel/
1.blogging
http://mashable.com/2007/07/16/trippert/
2. Social networking & gaming
http://mashable.com/2006/06/12/tripmates-launches-more-travel-20/http://mashable.com/2006/08/08/triphub-launches-group-travel-site/
http://www.airtroductions.com/Anonymous/Splash.aspx
http://blog.adforesult.nl/site/entries/publiceer-je-eigen-reisgids/
http://www.flyertalk.com/ frequent flyer community
http://www.venividiwiki.eu/
Tripadvisor community
Zoeken wie naast je zit:
http://www.airtroductions.com/Anonymous/Login.aspx
Luchtvaart wil grip vergroten op reiziger ( http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?Context=N%7C13%7CX%7C1reizen%7CK%7C2007%2D5%2D19&KrantArtikelId=574668 )
http://clubchina.klm.com/
http://www.klmclubafrica.com/
http://www.fbgolfclub.com/
3. Search engines & mapping
http://www.molblog.nl/search/1138 verticaal zoeken.
Verticaal zoeken is het zoeken binnen het aanbod van meerdere aanbieders in hetzelfde markt- of deelsegment, zoals je prijzen van losse vliegtickets kunt vergelijken via www.kayak.com
In theorie heel mooi, maar in praktijk (zie onderzoek van The Guardian vorige week) biedt niemand goed vergelijkingsmateriaal. Skyscan kwam er goed uit, maar ze missen deals bij EasyJet en RyanAir.
En ja, als je het aanbod van meerdere touroperators en/of reisbureaus wilt kunnen vergelijken zal je eerst met metrieken op de proppen moeten komen. Zulke metrieken zouden moeten zijn gebaseerd op overeenkomstige eigenschappen van al die reizen (‘de grootste gemene delers’). Maar met het diverse karakter van al die reizen zijn die misschien moeilijk te vinden. Lijkt me een interessante opdracht voor een stagiair(e) :-
Expedia.nl
Orbitz.com
http://www.venividiwiki.eu/ Google map met video, images etc. van locaties
4. User review portals & Comparison shopping sites
Seatguru.com -> De beste seat per vliegtuig
http://www.airlinemeals.net/ catering besproken in fora
5. Video, TV & narrowcasting
http://mashable.com/2006/05/31/turnhere-local-travel-videos/
http://www.geekytraveller.com/news/2006/10/13/travelistic-user-generated-travel-videos
6. Foto’s & tagging
http://www.flickr.com/map/
7. Instant messaging, chatting & VoIP
8. Wiki
9. C2C eCommerce
10. RSS / Webfeeds
11. Betaling & facturering
12. Personalized Travel
13. Peer-To-Peer banking -> Travel, particulieren travel
14.
Handig:
Koffer opslaan en naar je reisbestemming sturen:
http://www.flylite.com:8080/iCloset/index.do