Travel2.0: Web2.0 in de reisbranche

13 juli 2007, 02:36

Idee… forrester indeling pakken en travelbranche doorlichten/scannen op interessante voorbeelden.

1.blogging

2. Social networking & gaming

3. Search engines & mapping

4. User review portals & Comparison shopping sites

5. Video, TV & narrowcasting

6. Foto’s & tagging

7. Instant messaging, chatting & VoIP

8. Wiki

9. C2C eCommerce

10. RSS / Webfeeds

11. Betaling & facturering

12. Personalized Travel

13. Peer-To-Peer banking -> Travel, particulieren travel

14. Social & collaborative fundraising, Peer-To-Peer Paying

15.

Algemene input:

Jouw reis begint bij ilse?

http://maxmanagement.typepad.com/emarketing/2007/08/vandaag-een-aan.html

http://www.upstream.nl/comments.php?id=324_0_1_0_C

http://www.htrends.com/trends-detail-sid-22973.html

http://honeymoons.about.com/od/smarttravel/qt/travel2pointoh.htm

http://www.hospitalitynet.org/news/154000320/4027144.html

point #1 – TripAdvisor imitates Wikipedia

point #2 – Yahoo! integrates travel

point #3 – Starwood’s FourPoints.com and TheLobby.com

http://boarding.boardinglobe.com/archive/2006/07/11/building-a-blog-strategy-in-hospitality.html#more

http://www.thisnext.com/tag/travel/

1.blogging

http://mashable.com/2007/07/16/trippert/

2. Social networking & gaming

http://mashable.com/2006/06/12/tripmates-launches-more-travel-20/http://mashable.com/2006/08/08/triphub-launches-group-travel-site/

http://www.airtroductions.com/Anonymous/Splash.aspx

http://blog.adforesult.nl/site/entries/publiceer-je-eigen-reisgids/

http://www.flyertalk.com/ frequent flyer community

http://www.venividiwiki.eu/

Tripadvisor community

Zoeken wie naast je zit:

http://www.airtroductions.com/Anonymous/Login.aspx

Luchtvaart wil grip vergroten op reiziger ( http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?Context=N%7C13%7CX%7C1reizen%7CK%7C2007%2D5%2D19&KrantArtikelId=574668 )

http://clubchina.klm.com/

http://www.klmclubafrica.com/

http://www.fbgolfclub.com/

3. Search engines & mapping

http://www.molblog.nl/search/1138 verticaal zoeken.

Verticaal zoeken is het zoeken binnen het aanbod van meerdere aanbieders in hetzelfde markt- of deelsegment, zoals je prijzen van losse vliegtickets kunt vergelijken via www.kayak.com

In theorie heel mooi, maar in praktijk (zie onderzoek van The Guardian vorige week) biedt niemand goed vergelijkingsmateriaal. Skyscan kwam er goed uit, maar ze missen deals bij EasyJet en RyanAir.

En ja, als je het aanbod van meerdere touroperators en/of reisbureaus wilt kunnen vergelijken zal je eerst met metrieken op de proppen moeten komen. Zulke metrieken zouden moeten zijn gebaseerd op overeenkomstige eigenschappen van al die reizen (‘de grootste gemene delers’). Maar met het diverse karakter van al die reizen zijn die misschien moeilijk te vinden. Lijkt me een interessante opdracht voor een stagiair(e) :-

Expedia.nl

Orbitz.com

http://www.venividiwiki.eu/ Google map met video, images etc. van locaties

4. User review portals & Comparison shopping sites

Seatguru.com -> De beste seat per vliegtuig

http://www.airlinemeals.net/ catering besproken in fora

5. Video, TV & narrowcasting

http://mashable.com/2006/05/31/turnhere-local-travel-videos/

http://www.geekytraveller.com/news/2006/10/13/travelistic-user-generated-travel-videos

6. Foto’s & tagging

http://www.flickr.com/map/

7. Instant messaging, chatting & VoIP

8. Wiki

9. C2C eCommerce

10. RSS / Webfeeds

11. Betaling & facturering

12. Personalized Travel

13. Peer-To-Peer banking -> Travel, particulieren travel

14.

Handig:

Koffer opslaan en naar je reisbestemming sturen:

http://www.flylite.com:8080/iCloset/index.do

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!