Even slikken voor webradio in de VS

Even slikken voor webradio in de VS
, Opmax BV

In de VS werd op 1 mei door de Copyright Royalty Board bekend gemaakt dat voor een webcaster de kosten per muziek-stream in de komende 3 jaar met minimaal 237,5% stijgen ten opzichte van 2006. Dit zal voor veel online radiostations uit de VS betekenen dat ze moeten investeren in het aanboren van nieuwe inkomstenbronnen, of om simpelweg hun activiteiten te beëindigen.

Ik verwacht echter dat veel webradio stations zich niet aan de regels zullen houden en niet meer alle nummers gaan opgeven bij de auteursrechtenorganisatie. De muziekbranche is één grote piratenwereld geworden, waar niemand zich meer schaamt om niet te betalen voor het gebruiken óf hebben van muziek.

Is het een stap in de richting om muziek weer rendabel te maken of krijgt de muziek industrie steeds meer tegenstanders waardoor straks het hek van de dam is en er geen cent meer wordt betaald?


Delen

0
0


Er zijn 38 reacties op dit artikel

  • Tegenstanders? De muziekwereld (lees de grote multinationals) heeft jarenlang niet meer geluisterd naar hun luisteraars. Via door pluggers gedomineerde radiostations en Idols competities lukt het niet meer om mensen te overtuigen dat ze vooral band X moeten kopen (want daarin is al zoveel marketing geinvesteerd). Een paar dagen geleden stond hier al een referentie naar 'Markets are converstations', een van de primaire stellingen van the cluetrain manifesto. Artiesten en fans die met elkaar in gesprek gaan over de muziek, je ziet het op MySpace, Last.fm, Sellaband, Habbo, etc etc. Nieuwe of juist hele oude verdienmodellen worden (weer) actueel. Ik snap dat de Vivendi's van deze wereld bang zijn dat hun shareholder value afneemt en dat ze daarom krampachtig vasthouden aan het bestrijden van 'piraterij', maar wellicht is het toch ook eens goed om te kijken naar het 'waarom' van piraterij.

    Het is niet uitlegbaar dat de collecties van iTunes verschillen per land omdat er een paar negentiende eeuwse wetten aan ten grondslag ligt. De platenmaatschappij vindt dat we dan allemaal maar naar de platenwinkel moeten (die zijn er steeds minder en de resterende zijn allemaal van Breukhoven) om een plastic schijfje te kopen dat we dan via onze PC weer moeten rippen, na verwijdering van de kopieerbeveiliging, om hem op onze iPod te zetten. Dat wil ik niet (noot aan de redactie: deze zin graag in fontsize 72)

    Hello MusicINDUSTRY, het is 2007, tijd om de stoom machine te verruilen voor een breedbandaansluiting.

    geplaatst op
  • De gevestigde orde prijst zichzelf steeds beter de markt uit...

    geplaatst op
  • Allereerst weer een mogelijkheid om LastFM te pluggen omdat je hier wel muziek hoort die je wilt horen (boehoe..... waarom moest je nou dicht Pandora). Ten tweede blijven muziekzaken zoals Concerto/Get Records etc. waar de muziekafficonado's hun muziek halen wel bestaan... juist die zaken waar ze alleen de mainstream muziek hebben (lees van Leest / FRS) steeds meer naar de achtergrond. Kijk alleen al naar de hoeveelheid muziek vs DVD & games in die winkels! De muziekindustrie luistert niet en blijft niet luisteren. Je hebt verschillende fases waarin een branche zich kan bevinden. Je kan zien in welke fase men is aan de hand van welke afdeling binnen het bedrijf de leiding heeft.... je raad het al: als de legal department aan de top is, heeft je branche nog maar weinig bestaansrecht (omdat het daar dus steeds voor moet vechten)

    geplaatst op
  • @Carl Ja. Ik wil ook graag gevestigde orde zijn. Als je je dit kunt permitteren moet je het wel goed hebben. ;)

    @Seth Popquiz: Waar wordt je rijker van? A. Naar klanten luisteren en je merk opbouwen (noem eens jou favoriete platenlabel?). B. Je zwaar bevochten monopolie uitwinnen met een lobbyen voor nog meer uitwin rechten. C. Zorgen dat niemand het zoveel kan schelen dat er kamervragen gesteld kunnen worden. Antwoord: Stop met die krokodillentranen. Jij bent zelf de lakse harry hier. Stem op een andere partij in plaats van te janken om het door jou verschafte monopolies.

    geplaatst op
  • Ik vind het grappig dat jullie meteen weer reageren richting de business modellen van muziek! Blijft inderdaad een schitterende discussie.

    Wat mij betreft is het gewoon tijd voor het model waarbij de artiest direct levert aan de consument en dat alle bedrijven er tussenin een nieuwe business zoeken. Alle partijen die tussen de consument en de artiest zitten bepalen/controleren alles en bij de huidige modellen zijn zij de ENIGE met een win-situatie (de consument en de artiest zijn de dupe).

    Ik ben bezig met een overzichtje te maken waarbij de verschillen tussen Muziek 1.0 en Muziek 2.0 (oftewel de veranderingen in de muziek industrie door de komst van internet) getoond worden. Ik hoop dit in de komende 2 weken te publiceren op MF! Ik zal daarbij ook mijn visie geven op de komende 10 jaar voor de muziek industrie.

    geplaatst op
  • @Maurice: Die tussenpersonen hoeven echt niet persé te verdwijnen, hoor:

    Oud: Platenindustrie werkt voor de artiesten (doet financiering, marketing, plugging, ...).

    Nieuw: Tussenhandel werkt voor de consument (vindt / selecteert wat die consument wil, ondersteunt de verspreiding van origineel en geremixt materiaal, brengt de consumenten met de muzikanten en elkaar in contact, ...).

    geplaatst op
  • @Maurice Michael Lewis beschrijft het
    Marillion effect
    . Gedumpt door EMI gered door sellaband avant la lettre. Concentreer je nou niet alleen op die business modellen. Die hebben een bepaalde geldigheid in de vrije markt. De entertainment industrie (vanwege propragandistische waarde) heeft een symbiotisch verbond met protectionistische regeringen. Vraag je eens af waarom dat is? De introductie van de grammofoon, de radio, de audio cassette, iTunes (ok napster) hebben het landschap al ingrijpend gewijzigd. Telkens heeft men met succes kunnen lobbyen voor bescherming. MPAA achter pirate bay sluiting Check onze vriend Lawrence Lessig. Kortom het ligt niet 123 aan luie en trage labels, zolang er meer geld zit in traineren dan innoveren zullen ze dat doen. Logisch!

    geplaatst op
  • @bram
    Ik snap je niet helemaal, maar janken doe ik niet en ik stem al jaren niet meer uit eigen belang, er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken dan de muziekindustrie. Het is gewoon grappig om te zien hoe veel emotie dit onderwerp losmaakt ;-)

    geplaatst op
  • @Carl: gedachte is prima, echter: zie jij het al gebeuren dat labels die controle gaan opgeven? Enige label die ik een beetje steun vanwege hun loyaliteit jegens artiesten is Nettwerk. De rol die jij beschrijft zal imho vervuld worden door communities en technologie, niet door dienstverleners. Bovendien, labels willen per sale betaald krijgen, niet per uur.

    @Bram: ik sluit me aan bij Seth, ik snap geen bal van je verhaal. Kun je het even opnieuw proberen? Thx!

    @Seth: Schitterend he muziek :D Een-en-al emotie!!!

    geplaatst op
  • @Seth

    Het is niet uitlegbaar dat de collecties van iTunes verschillen per land omdat er een paar negentiende eeuwse wetten aan ten grondslag ligt
    Is juist erg uitlegbaar: Die wetten zijn er omdat jij te lui bent ze te veranderen. Argument ad hominem van mij is dan dat je dan ook op de blaren moet zitten. Wat snap je daar niet aan? Zijn die gamedagen al niet lang afgelopen trouwens?

    geplaatst op
  • Mijn mening is dat men bereid is om te betalen voor muziek, alleen wil niemand meer betalen op de manier hoe nu alles geregeld is. De consument gunt de artiest zijn centjes, maar weet dat hij bij elke aankoop meer de label sponsert dan de artiest. Het is net als de dienstverlening in het MKB: een gunbusiness. Artiesten zouden dus ook direct moeten verkopen aan de consument en de consument mag zelf bepalen hoeveel hij betaalt per liedje.
    Een Amerikaanse artiest had dit toegepast en wat blijkt, er werd gemiddeld $1,30 per nummer betaalt, meer dan iTunes vraagt! En dan gaat ook nog eens de volle 100% naar de artiest toe ipv dat 90-95% naar Steve Jobs & het Label gaat.

    geplaatst op
  • @Maurice Nee hoor de consument interesseert het geen reet wie wat verdient aan een liedje. Wat een kul argument: 1,30 is gemiddeld voor Jonathan Coulton. Niet voor de hele branche... leer denken. De teloorgang van de muziek industrie heeft 100 oorzaken. Een hoop sociologische, sommige techonlogische, sommige economische, maar idelologische? (<Zet DJ stem aan> En dan... vandaag met stip op plek 78: "De door sommige activistische luisteraars gepercipieerde oneerlijkheid van de markup structuur".<DJ stem uit> Echt... toe nou, die naaierij is al bezig van lang voor dat Steve Jobs zijn eerste cassettebandje kopieerde.
    Vraag nou eens in Nieuw Vennep aan alle Zeeman bezoekers wat ze over hebben voor een liedje van Jan Smit en hoveel procent ze denken dat Jolanthe daar dan van mag uitgeven aan schoenen. En dan of ze dat haar gunnen. Volgens PWC (2006) liet het muzieksegment de tot dan toe sterkste daling zien in 2004 met 7,4 procent tot 411 miljoen omzet. Deze trend zet zich volgens PricewaterhouseCoopers de komende jaren voort met een jaarlijkse daling van 13,9 procent tot 194 miljoen in 2009. Dat is halvering en dat komt niet door mensen die allemaal denken als Maurice. Dat komt nog eerder omdat Michael Jackson geen goeie platen meer maakt. Yeehee! Of omdat iedereen Frans Bauer wel gaat bekijken in AHOY. Maar een gunmarkt? BS!

    geplaatst op
  • @bram: Zijn je uitspraken een stijlfiguur of een persoonlijke aanval/compliment? In dat laatst geval ontbreekt het je denk ik aan voldoende informatie om mijn luiheid te beoordelen. Ik ben namelijk niet alleen lui, ik ben mijn interesse om het te veranderen kwijtgeraakt. En ik zit niet op de blaren, want ik kan me prima redden in deze wereld. Zoals ik al zei: er zijn belangrijkere problemen in de wereld dan een industrie of zelfs een heel systeem te veranderen omdat ik muziek wil kopen en luisteren op mijn manier.

    De Nederlandse Gamedagen 06 zijn inderdaad voorbij, maar de komende jaren zullen ze er weer zijn. Daarover binnenkort meer.

    geplaatst op
  • @Bram dan verschillen we dus duidelijk van mening.

    Foutjes in je reactie:
    - Jonathan Coulton moet zijn: Jane Sibbery. Artikel New York Times - En ik ben er wel van overtuigd dat elke artiest krijgt wat hij verdient als hij dit model toepast.
    - De daling volgens PWC gaat over het huidige business model, niet over het model wat ik graag zie. Tuurlijk blijven CD's elk jaar minder verkopen! Duh.

    Power to the people en dan komt alles altijd goed.

    geplaatst op
  • @Seth Men moet niet zeuren over Vivendi als men niet bereid is er wat aan te doen aan de copyright wetgeving. Zo beter? Is NLGD 07 dan niet een idee voor een nieuwe site?

    @Maurice Sterker het gaat overeen artieste Issa [http://www.sheeba.ca/store/index.php?cPath=21]Klik hier voor de revolutionaire 500 fans die 40 dollarcent meer betaalden dan eigenlijk hoefde[/url] die daarmee de hele platenindustrie op haar kop zette. Not. Mijn Marillion voorbeeld was dan nog steekhoudender. Nee hoor we verschillen niet van mening. Jij hebt geen argumenten en geen data maar alleen door ideologie gevoede anecdotische exemplarische luchtkastelen fietserij. Ik heb een mening. De daling (was niet beperkt tot CD verkoop) ligt volgens mij (en PWC) niet aan het kromme verdien model van de labels. Zelfs niet aan de toegenomen downloads. Eerder aan het massaal over pompen van iPod Collecties, waar Steve meer aanverdiend dan aan z'n iTunes. Blijven nadenken Maurice en doe vooral marktonderzoek. Check deze shitKom met cijfers of ga iets anders doen.

    geplaatst op
  • @Bram: waarom moet het nu weer zo plat allemaal? Laten we het gezellig houden, we willen van elkaar leren, toch?

    Issa = Jane Sibbery

    Overigens vind ik "door ideologie gevoede anecdotische exemplarische luchtkastelen fietserij" gelijk aan een mening of visie. En wat is daar überhaupt mis mee? In de industrie zoals hij er nu bij ligt blijft er alleen maar ruimte voor "door ideologie gevoede anecdotische exemplarische luchtkastelen fietserij".

    De daling ligt volgens mij wel aan de consument die verandert en de labels die daar niet op willen inspelen, maar vasthouden aan hun aloude werkwijze. En inderdaad, aan iTunes houdt Apple weinig over, maar zorgt zoals je waarschijnlijk al impliceert voor een stijging van iPod verkopen.

    geplaatst op
  • @Maurice We leren vooral van elkaar door te vertellen waar we het over hebben. Ik ben erg aardig. Je kletst. Daar wijs ik je op. Aardig. De consument verandert inderdaad in voorkeuren. Dat is hoe een markt werkt. Vervanging substitutie smaak technologische vooruitgang. Ik hou het juist vreselijk gezellig. Wat er bij mij niet ingaat is dat Max Havelaar, Bloeddiamanten, Groene stroom, Dolfijnvrije sardientjes, Arme uitgebuite artiesten geleuter. Dat is MVO zoals het niet moet. Je kwetst me met die quatch. Dat is juist niet aardig. Van jou. Gewoon in het wilde weg "iets liefs" vinden op basis van het idee dat je dat "best mag" maakt de discussie zo "plat". Als een dubbeltje. Enfin...
    Als een stijlswitch het jou beter laat begrijpen: Beste Maurice, Er is geen statistisch verband tussen verkoop en marktmacht in de muziek productiekolom. Als al komt die markmacht door achtergebleven wet en regelgeving. Als al dan hadden consumenten en stemmers daar wat aan kunnen doen. Als al betekende meer macht bij de labels vroeger juist voor grotere verkopen. Als al dan had die beweging zich in de jaren 80 al moeten inzetten. Als al dan wordt dat verband niet veroorzaakt door ideologische consumenten die een lager percentage willen geven aan de uitbuitende labels. Als al dan zouden onderzoeken dat uitwijzen. Als al zou jij moeten kunnen vertellen hoe groot het percentage is van je collectie dat naar de labels gegaan is. Als al uitbuiting van marktmacht en exploiteren van hun door ons getolereerde staatsmonopolie dan wil dat niet zeggen dat ze daarnaast niet innoveren. Enzovoort enzovoort. Maar zo denk ik ervover. Wat is jouw mening daarover?

    geplaatst op
  • @bram : krijg toch vooral het idee dat jij degene bent die aannames doet... in elk geval als je het over mijn inzet hebt. Je gaat er voor het gemak vanuit dat ik niets wil doen aan de copyright wetgeving. De afgelopen jaren zijn er 2 bewegingen geweest in de muziekindustrie: minder vraag en minder aanbod. Vraag eens aan kleinere bands of zij nog aan contract komen bij een reguliere maatschappij. En ik heb niks tegen Vivendi, ze zoeken het maar uit. Uiteindelijk zal de toekomst wel aantonen wie er gelijk heeft. Ik hoef het niet te hebben, wat mij betreft aan jou de eer ;-)

    En ja, er komt een nieuwe site voor de NLGD, we weten pas sinds enkele dagen dat we de volgende edities kunnen gaan organiseren.

    geplaatst op
  • @Seth: Veel bands willen niet eens een contract met een reguliere maatschappij, gelukkig maar! Ze kunnen zelf doorbreken als ze creatief en toegewijd zijn.

    Het aanbod is inderdaad geslonken, helaas ook vaak de kwaliteit.

    Van mij mag het copyright opgeheven worden, creative commons mag het overnemen. Veel (jonge) artiesten weten vaak niet eens wat copyright inhoudt of wie BUMA/STEMRA is. Ik steun David Bowie dat de komende jaren het copyright over enkele jaren niet meer bestaat.

    @Bram: Hier heb je trouwens je marktonderzoek.

    geplaatst op
  • @Seth NLGD07 Kijk dat is MF! nieuws. Was dat al ergens bekend? Gefeliciteerd! Spillgroup weer als sponsor? Zal ik komen spreken dan? Klopt. De toekomst zal het uitwijzen.

    geplaatst op
  • @Bram: of mediamonks games weer als sponsor ;-)

    Binnenkort meer!

    geplaatst op
  • @Maurice

    Het aanbod is inderdaad geslonken, helaas ook vaak de kwaliteit.
    Dit bedoel ik! Waar zijn de cijfers over dat soort beweringen? Ja dat is nog zo'n overview van nieuwe Web 2.0 applicaties. Ik vraag naar een onderzoek dat aantoont dat
    De consument gunt de artiest zijn centjes, maar weet dat hij bij elke aankoop meer de label sponsert dan de artiest.
    staat dat ergens in je onderzoek dat je binnen kort gaat publiceren? Waar ik vandaan kom: Leg uit, toon aan, beargumenteer of slik in. Creative Commons is overigens een uitbreiding op copyrights niet een vervanging. Gaan we weer...

    geplaatst op
  • @Seth Goedzo. (Disclaimer Media Monks is strategisch partner)

    geplaatst op
  • Ok dat was inderdaad niet op basis van onderzoek maar een aanname van mij. Daar kan ik je gelijk in geven dat niet iedereen geïnteresseerd is in aannames maar liever onderzoeken laat spreken. Ik zal er de volgende keer bijzetten "Ik denk dat.." dan is het meteen duidelijk hoe je het moet interpreteren ;-)

    geplaatst op
  • @Maurice Carl zijn suggestie waarbij de intermediair steeds meer opschuift van distrubiteur, producent en financier naar een Mashup Repackage DJ wordt door trends wel ondersteund. Ik noem een boomr.nl, die was 20 jaar geleden ondenkbaar. Wellicht is het handig om dit verhaal een keer te lezen hoe disruptive technology economieën op zijn kop zet. Een iPod koop je doorgaans niet omdat je vindt dat DJs van 538 veel te veel betaald krijgen en dus geen radio meer wenst te luisteren. Maar waarom dan wel?

    geplaatst op
  • Hey zo'n hippy ben ik nu ook weer niet hoor. Tuurlijk denkt niemand na over de hoge paycheck van een radio DJ bij het besteden van geld. Maar ik geloof er gewoon in dat consumenten graag geld willen gunnen aan artiesten die goeie muziek maken en die hun best doen om een community te bieden aan de artiest. Maw artiesten die op MySpace of straks de nieuwe boomr.nl hun best doen om contact te maken met hun fans ( persoonlijk ), dat deze fans hun geld graag willen geven aan de artiest, mits zij het gevoel hebben dat ze de artiest helpen en iets gunnen.

    geplaatst op
  • "community te bieden aan de artiest." moet zijn "community te bieden aan de fan."

    geplaatst op
  • @Maurice Right on. Is er trouwens al een band in a box online? Of een hele site als muziek instrument?

    geplaatst op
  • @Bram Alkema, re. de vraag in jouw eerste reactie.
    Ik kan inderdaad niet zeggen welke labels mijn favoriet zijn, maar wel welke dat niet zijn:
    Universal, Sony/BMG, Atlantic, Warner en EMI.

    Mijn cd-aankopen zijn tot een nulpunt gedaald. En ik download alleen Creative Commons muziek, of koop mijn muziek via magnatune.com.

    geplaatst op
  • @Marcel Gelukkig. Gelukkig maar dat je zo gelukkig bent. Gelukkig is magnatune ook een geweldig initiatief. Gelukkig zijn er ook echte kerels die heel iPods overtapen om echte schade toe te brengen aan dat malafide kartel. Gelukkig betaal je indirect via Buma Stemra toch nog mee aan de jou zo verguisde labels. Gelukkig bedoelde ik ook te zeggen dat je evilness van de labels de teloorgang muziek industrie niet verklaard. Gelukkig heb je wel door dat mijn vraag derhalve rethorisch was. Gelukkig kun je goed lezen. Gelukkig maar.

    geplaatst op
  • verbaas me dat niemand savenetradio.org noemt

    geplaatst op
  • @Bram, gelukkig ben jij niet goed in karakter aanvallen.
    Ik betaal niets aan Buma Stemra (ben maar een 'gewone' consument), weet ook niet hoe je daarbij komt. Op welke manier zou ik dat moeten doen?
    Met cd-aankopen, bedoel ik zowel beschreven als onbeschreven schijfjes.
    En op mijn mp3-speler zit een nulheffing toen ik 'm aanschafte, dus via die weg ontvangen ze ook 0.

    Let wel, ik ben er niet tegen dat artiesten betaald worden, laten we daar duiderijk in zijn. Artiesten moeten met hun werk hun geld kunnen verdienen. Maar waar gaat het overgrote deel van de cd-verkopen heen? Een hint, dat is niet de portemonnee van de artiest.

    En daarnaast is het meeste dat die labels aan muziek produceren niet iets wat binnen mijn smaak ligt.

    geplaatst op
  • @Marcel, je hebt helemaal gelijk, labels produceren nog weinig goeds wat goed in contact staat met de wensen van de muziekliefhebbers. Ze blijven maar denken dat als ze een artiest flink hypen dat de verkopen maar vanzelf door het dak gaan.

    @fd: Savenetradio.org is inderdaad een prima initiatief. Lijkt me alleen vrij onhaalbaar.

    geplaatst op
  • Als muzikant speel ik in een band met platencontract én een zonder.

    Met laatstgenoemde kunnen we onze muziek overal waar (en hoe) we willen aan de man brengen. Dat is niet meteen hetzelfde als geld verdienen, maar maakt wel dat we het afgelopen jaar reeds in een twintigtal Podcasts zijn gedraait (waaronder een aantal met VEEL luisteraars), en onze muziek in elk geval verkrijgbaar is in alle (!) iTunes stores (gewoon zelf geregeld via TuneCore). Probeer dat maar eens wanneer je een contract hebt...

    Jammer is wel dat je steeds minder tijd over houdt om muziek te maken ;-)

    Als muzikant geloof ik meer in mijzelf en mijn publiek (dat volgends mij wel degelijk bereid is te betalen voor legale downloads, vooral wanneer de opbrengst direct ten goede komt aan de artiest), dan in de manier waarop de platenlabels en muziekuitgeverijen met mijn product omgaan. Die hebben namelijk heel andere belangen dan de mijne, net als de BUMA overigens.

    Platenmaatschapijen en muziekuitgeverijen zitten naar mijn mening al decennia lang op hun zelfde hoge troon te slapen zonder te merken dat de poten er langzaam onder vandaan worden gezaagd.

    geplaatst op
  • @Bram, lees de reactie van Tibor! zie je nu wat ik bedoel?!

    "Als muzikant geloof ik meer in mijzelf en mijn publiek (dat volgends mij wel degelijk bereid is te betalen voor legale downloads, vooral wanneer de opbrengst direct ten goede komt aan de artiest)"

    Bedankt voor je erg waardevolle reactie Tibor! Sta je trouwens al op boomr.nl? ;)

    geplaatst op
  • Platenlabels verliezen hun oude functies. (distributie, marketing en investering in artiest)
    Alleen de laatste functie blijft (nog) overeind, al wordt ook deze positie aangetast. Internet is een "markt" van niches. Platenlabels proberen echter nog steeds van een smal assortiment veel te verkopen ipv een beetje te verkopen van veel artiesten. Hierdoor zijn ze diep in de problemen gekomen en proberen ze de omzet op peil te houden door de cashcow te melken. Voorlopig zal ze dit nog wel even in leven houden maar het is geen strategie voor de toekomst.

    geplaatst op
  • Redlynx, goeie samenvatting. Leuk dat je de long tail er in betrekt. Ben je zelf actief in de muziek??

    geplaatst op
  • zie ook een artikel van Michael Robertson (voormalig CEO en oprighter van MP3.com)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.