Vandaag is de DAG!

Vandaag is de DAG!

{title}Na de Spits, Metro, De Pers ziet vandaag Nederlands vierde gratis krant het daglicht: Dag.

Natuurlijk kan de digitale versie van de krant inmiddels online worden bekeken, maar is daar wat slecht te lezen. Doet mij tevens druk overkomen, maar wellicht dat de papieren versie een ander gevoel geeft en die heb ik nog niet bemachtigd. Dus mocht je vandaag een exemplaar in handen krijgen laat je eerste indruk achter in een reactie.

Stel je mag morgen één van de vier gratis kranten meenemen, welke pak je en waarom?

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 31 reacties op dit artikel

  • De dag omdatie die nieuw is. ;)

    geplaatst op
  • Het ziet er in ieder geval heel anders uit.

    Bijzonder: Als ik op een advertentie klik krijg ik er alleen een vergroting van te zien, maar er is geen doorklik?

    Op dit moment wil het bladermechanisme bij mij (Apple & Firefox) het ook niet niet doen.

    geplaatst op
  • Ik zou ook de DAG pakken, omdat ie nieuw is. Vind 'm er ook wel kek uitzien. Weet niet of ik zo sterk geloof in het multimediale karakter van DAG. Gaat ze iig flink wat centen kosten om mensen uit hun patroon te halen. Ik hoorde Joris van Heukelom (zo heet ie toch?) tussen de regels door zeggen dat hij lezers van o.a. Nu.nl en teletekst aan zich wil binden.

    Ik denk dat veel mensen al een hele sterke voorkeur hebben voor de verschillende nieuwsbronnen die ze gebruiken. Voor mij is bijv. Nu.nl ontzettend vanzelfsprekend geworden. Heeft een stevige positie verworven links in de bovenhoek van mijn Netvibes.com startpagina. Het is voor mij DE bron van algemeen nieuws.

    Probeer ze daar maar eens weg te krijgen DAG! Alle respect als jullie dat lukt. Succes! En dat is niet cynisch bedoeld!

    geplaatst op
  • Digitaal ziet het er in elk geval OK uit. De gewone website dan. Bladerversie ben ik niet zo enthousiast over. Inzoomen werkt niet lekker en bladeren ook niet altijd (WinXP-Firefox 2) De site verder is leuk, goed om reacties, tags en waardering mee te nemen. Ben benieuwd hoe ze dat verwerken in de nieuwsgaring.
    Ook leuk dat ze online nog een (volgens mij) testpagina van de software engineer hebben staan :-)

    geplaatst op
  • Zo maar eens langs de AH om hem op te halen.
    Digitale zie ik full page voor Unilever, Randstad, Sony PSP en Samsung. Daarnaast wat IM voor hun eigen KPn brand, concurrent UPC en nog een paar. Vooral de samenwerking met launching partner AH (de Dag van AH) ziet er aardig uit, jammer datie in de jokers blijft hangen.

    geplaatst op
  • Veel headlines, korte berichten, veel foto's.

    Ik beleef het als een combinatie van mijn feedreader headlines ondersteunt door flickr foto's.

    Komt positief op mij over. Spits vind ik de Telegraaf, Metro te beperkt en De Pers teveel Volkskrant. De dag vind ik voor het eerst echt een mooie aanvulling in krantlandschap. Andere styling en lekker door te bladeren tijdens mijn treinrit. Enige punt van kritiek: volgorde van de content is mij niet helemaal helder, bladert nog niet als vanzelf door, maar dat zal wennen zijn.

    Samen met de website heeft het team een mooi verhaal neergelegd. Gefeliciteerd!

    geplaatst op
  • Ben nog niet echt enthousiast over Dag Mobiel. Grote foto, maar 1 headline. Ik wil meer headlines op m'n mobiel!

    geplaatst op
  • Ze mogen alleen nog wel eventjes contact zoeken met een SEO specialist..... Bestandsnamen zijn niet echt SEo-friendly bijvoorbeeld.
    Mis ook een functie op de site om nieuws te selecteren. Buitenlands, Binnenlands etc etc?

    geplaatst op
  • DAG!
    Naam, domein en vormgeving, daar alleen al redden ze het mee lijkt mij. Het concept van het EI, waarmee je de content personaliseert is slim, helder en overzichtelijk. Wat ik dan weer niet snap is de aparte rubriek "meedoen". "Meedoen" klinkt alsof je op schoolreisje gaat, beetje slap in deze tijd van User Generated Content. Stop UGC in MIJN DAG en klaar.

    Op de een of andere manier vind ik wel dat ze flink hebben geshopt bij de Volkskrant, qua User Interface.

    Ik ga zo ook even langs de Appie, ik ben zeer benieuwd. Zeg nou zelf, van de Metro en Spits pulp wordt je toch niet vrolijk.

    geplaatst op
  • @Martin als je inlogt kan je aangeven welke rubrieken je onder het 'mijn dag' kopje wil hebben

    geplaatst op
  • Vanmorgen aangepakt omdat ik het graag wilde testen, wat ik destijds ook met de Pers deed, maar na 1 keer toch weer terugging naar Metro. Moet zeggen dat ik Dag verrassend goed vind. Lekkere korte snelle artikeltjes, niet slecht geschreven. Leuk vind ik het arceren van tekst, waardoor je nog meer naar bepaalde content wordt getrokken.

    Heb wel het idee dat ze erg goed naar NRC.next hebben gekeken, het lijkt qua 'zappen' heel erg op elkaar. Ook erg leuk is de Bright rubriek!

    geplaatst op
  • Wat ik nou niet begrijp is dat er vier kranten in dezelfde vijver aan het vissen zijn. Zijn zijn nou zooo dom of ben ik nou zoooo slim.

    Waarom komt niemand op het idee om een kwaliteits krant te maken voor de avond spits????

    "Stel je mag morgen één van de vier gratis kranten meenemen, welke pak je en waarom?"

    Dat is niet zo makkelijk mijn lees ritueel is: 's ochtends de Spits of Metro en in de avond De Pers (helaas is nieuws dan al weer een aantal uren oud)

    Gaarne een goede gratis avond krant met kwalitief informatie en natuurlijk up-to-date.

    geplaatst op
  • Veel beeld, korte tekst, felle maar duidelijke kleuren. Op het oog neigt het een beetje naar een papieren website.

    Is weer eens wat anders. Maar of het een lang leven gaat kennen? Ik weet het niet. Ik ga hem opweg naar college zeker meepakken.

    geplaatst op
  • Vast niet expres, maar het nodigt wel uit om "the real thing" te pakken te krijgen.
    Digitaal is hij toch niet goed te lezen.

    geplaatst op
  • @ D. Vader:

    Waarom zou je een avondkrant maken? De metro/spits/dag/Pers blijft toch door de treinen zwerven en wordt zo meerdere malen per dag ingekeken. Bij een avondkrant zal dit veel minder zijn, aangezien je de volgende ochtend toch al een nieuwe edititie van één van de andere kranten pakt (en de treinen zijn dan schoongemaakt).

    geplaatst op
  • Spits! pak ik nooit, niet mijn ding. Metro voor de sport (altijd fijn die pure ANP stukjes) en dan uiteraard De Pers, voor als je een (inderdaad) Volkskrant wilt lezen zonder te betalen.

    Vanmorgen de DAG gelezen. Op papier uiteraard, want zoals eerder aangegegeven; Firefox+Apple=geenDAG. Ruik eens aan die krant? Hij ruikt zelfs goed. Betere drukker, beter papier, wat is dat? Iemand van DAG die dat kan vertellen?

    Leest lekker weg. Veel foto's, minder tekst. Lekker krantje, volgende keer zeker de eerste keus. Eens zien of ze dat vol kunnen houden. Gearceerde tekst; fijn, maar dan wel graag de belangrijke punten aanstippen en niet willekeurig in m'n artikel kleuren ;-).

    Al mensen die de krant ook gelezen hebben? Vorige reacties zijn met name gebaseerd op suggesties!

    geplaatst op
  • Papieren versie ook gescand. Valt me niet tegen. Erg druk en erg à la een website. Het rood valt lekker op en de highlites zijn leuk gevonden. Maar commercieel vind ik het nog wat wankel, een gezellige fullpage voor een stoelenwinkel? Eigen interne fp voor KPN? Een overdwarse reclame voor Rabo mobiel? En waar zijn de mooie vernieuwende acties? Ik zie alleen nog AH met de dag van AH.
    De krant is mooi, druk en (daardoor) opvallend. Iets nieuws zeker. De website laat ik aan collegabloggers over. Voorlopig: succesvolle introductie!

    geplaatst op
  • Vandaag kon ik niet om de"dag" heen lopen. Werkelijk overal stonden mannetjes om hem uit te delen.

    De krant bevat weinig nieuws, is onovezichtelijk en heeft veel reclame. Wel vind ik de manier van schrijven grappig en luchtig.

    Voor morgen stap ik toch weer terug op mijn oude vertrouwde "pers"

    geplaatst op
  • Online gedeelte leest toch prima?

    Links de tekst op zwart/wit. Rustig en helder. Recht veel keuze aan gerelateerde artikelen/video's etc

    geplaatst op
  • Vind De Pers toch meer body hebben en meer diepgang.
    Vooralsnog voor mij de winnaar

    geplaatst op
  • Hier wat feedback over het mobiele gedeelte van http://www.dag.nl:

    De mobiele site werkt prima. Korte pagina's die snel laden http://www.flickr.com/photos/rhymo/489479664/). weinig headlines(dus alleen zeg maar breaking news). Je wordt uitgenodigd om regelmatig eens te kijken wat er NU gebeurd. Juist daar is mobiele geschikt voor. RSS feed van DAG toegevoegd mooie korte feeds met alleen de essentie van het verhaal.

    De Video RSS is geen echte video RSS. Video moet je op de site(flash) bekijken. Dus mobiel niet te benaderen. Erg jammer!

    Daarnaast werken zij samen met PLUK. Heeft 10 minuten gedurrd voordat ik deze pagina begreep:
    http://www.dag.nl/OverDAG/Mobiel.htm

    geplaatst op
  • Weet iemand eigenlijk of De Pers nu echt een succes is geworden? Ik zie de bakken van De Pers altijd als laatste leeg gaan. Metro en Spits gaan vooralsnog veel sneller.

    geplaatst op
  • Ik heb vanochtend Den Haag CS afgestruind om een exemplaar te pakken te krijgen.
    Het ziet er wel redelijk fris uit. Bladert wel lekker door en veel foto's. Lay-out ziet er prima uit. Maar echt veel interessant nieuws vind je er niet in en diepgang ook niet echt. Wat dat betreft heeft de Pers duidelijk betere achtergrondverhalen.
    Daarnaast vraag ik me af of wat al die smsjes kosten die je in de krant kan opvragen met extra foto's of videomateriaal over een artikel.

    geplaatst op
  • Zullen we het gewoon de gebruiker laten beantwoorden? Ik denk het (nog) weinig toevoegt aan het gratsi krantenlandschap nog los van de wat lompe cross-overs met het onvermijdelijke smsje. Een nieuwe Dag maar geen morgenstond...

    geplaatst op
  • De Fokke & Sukke van vandaag :-)

    geplaatst op
  • Vanochtend (8u20) probeerde ik op het station van mijn dorp Hoorn een krant te bemachtigen. De Pers en de Dag worden hier sowieso (nog) niet verspreid. De Metro pak ik niet meer omdat deze 'krant' de laatste jaren is afgezakt van een redelijk leesbaar krantje naar een slechtgeschreven rechts boulevardblaadje. De meneer in de rode jas die mij het uitstekende Sp!ts 's ochtend altijd overhandigd, was in geen velden of wegen te bekennen. Dan maar de NEXT kopen bij de Wizzl. Hadden ze niet. Volkskrant ook niet. Toen maar een Revu'tje gekocht, want het prachtige aanblik van het Purmerend en Zaandam ken ik na 10 jaar treinreizen wel dromen. Aangekomen in Amsterdam werd ik zoals gewoonlijk overstelpt door de opdringerige uitdelers. En daar was op eens De DAG. De tien minuten die ik over de Metroreis doe, waren genoeg om erachter te komen dat dit iig niet mijn krant is. Druk, geen nieuws, geen opinie, geen leesvoer, en ergste van alles: geen strip!

    De Pers is een verademing tussen al het tabloidgeweld, al lijkt deze krant nog steeds geen adverteerders aan zich te weten binden (volgens mij is hun grootste adverteerder KPN(!). Naar mijn idee kan de Pers nog een hoop verbeteren; meer carriere, meer opinie, meer illustraties (en niet van die lelijke olieverfdoekjes) en die slechte lezerscolumn eruit. Misschien een samenwerking met Monsterboard. Slim van De Dag om met Bright te komen.

    Ik probeer 's ochtends de NEXT wel te kopen. Nee, eigenlijk wil ik gewoon een huis in Amsterdam. Dan hoef ik ook die trein niet meer in.

    geplaatst op
  • @ Raimo,

    Het koste mij ook wat moeite om pluk te doorgronden. Dat was dan ook om 6 am dus wellicht dat het daar mee te maken had. Verder mogen de feeds wel wat vollediger ... :). Ik ben het met je eens dat het mobiel prima werkt.

    geplaatst op
  • Zoals een aantal van jullie heb ik dus ook moeten met zoomen van de digitale versie, lijkt mij duidelijk verbeterpuntje. Vanavond bij Appie Heijn maar eens kijken of er nog een papieren versie is.

    Vorig jaar bereikte de gratis dagbladen een marktaandeel van 15%. Ik ben benieuwd wat dit jaar het aandeel gaat worden. Beconcurreren ze inmiddels voornamelijk elkaar of toch (nog) de betaalde concurrent?

    geplaatst op
  • Vanochtend de DAG stevig doorgeplozen en kan me om eerlijk te zijn geen enkel artikel (en belangrijker: geen enkele reclame) herinneren met uitzonderling van hun krantenkop: die bracht het wereldschokkende nieuws dat het gister regende.

    Als ik hem er nu nog even bijhaal:
    - Leuk om de nieuwe truukjes te zien: het fotogebruik, het arceren, de iconen die pogen interactiviteit te creëren. Er is in ieder geval duidelijk eens door een andere bril gekeken. Geen van deze dingen bieden mij echter toegevoegde waarde.
    - Journalistiek gezien geen bijster hoog niveau en bijzonder onsamenhangend. Weinig artikelen ook die uitnodigen tot lezen.
    - De Interactiviteit is niet aan mij besteed, ondanks dat ik tot de doelgroep behoor. Ik hoef geen hippe nieuwsbites en filmpjes op m'n mobiel! Online lees ik alle belangrijke headlines via de gepersonaliseerde homepage van Google, voor de juiste mix van laatste nieuws en achtergronden in de nieuwscategorieën die mij interesseren.

    Wat ik zoek in een krant is gewoon een helder overzicht van het belangrijkste nieuws. Ik wil vooral veel achtergronden op gebieden waar dat nodig is, opinie die ook eens een ander geluid laat horen en tot slot wil ik wat ontspanningsvoer voor tussendoor.
    NRC Next doet dat m.i. briljant. In de gratis categorieën komt De Pers enigszins in de richting (alhoewel ze wel af en toe neigen tot roddel-koppen over dubieuze astrologen), met een straatlengte voorsprong op die twee andere boulevardblaadjes.
    Overigens is De Pers op Utrecht CS meestal om 8u 's ochtends al niet meer te verkrijgen.


    @Sander en D. Vader,

    In zo'n drukbeconcurreerde markt lijkt mij een avondkrant best levensvatbaar. Als ik kon kiezen tussen een verse avondkrant of een vieze gekreukelde Metro met oud nieuws lijkt het me niet moeilijk: 's ochtends het nieuws, 's avonds wat updates en dan bij voorkeur met verdieping in de achtergronden.

    geplaatst op
  • Was niet in Nederland vandaag; eens kijken of ik er morgen een op de kop kan tikken!

    Zit overigens net item over DAG bij Radio Online te beluisteren:

    (...) Dinsdag ging de nieuwe gratis krant Dag van start. Deze nieuwe uitgave verschijnt niet alleen op papier maar ook op internet en op de mobiele telefoon. En dit is nog maar het begin want de grote bedrijven achter Dag, dat zijn uitgever PCM en telecombedrijf KPN, hebben nog meer digitale plannen. Crossmedia, dat is het toverwoord, oftewel je nieuws over verschillende mediavormen verdelen. Wat levert dat op voor de nieuwsconsument? Gaat die manier van uitgeven het medialandschap definitief veranderen? Daarover spraken we met de man die verantwoordelijk is voor het digitale deel van DAG, Joris van Heukelom. (...)

    geplaatst op
  • heb er gisteren de eerste gezien;
    mijn eerste indruk was het nietszeggende gruwelwoord 'Leuk'

    op vlotte manier geschreven, beetje druk, gericht op lifestyle en voornamelijk 'leuke' berichtjes,
    ik vond de arcering in het begin prettig maar later bij de kleine berichtjes wordt het een beetje irritant. Wel een beetje telegraafachtig soms, geen diepgang en geen achtergrondinfo.

    tja, weer zoeen....
    ik betaal wel gewoon een paar euro voor de NEXT...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.