Krant beloont verkenners met beltegoed

21 maart 2007, 05:51

Het zijn twintigers en ze runnen snelgroeiende bedrijven. Hoe geven ze invulling aan hun rol als ondernemer? Wat beweegt ze? Vandaag: Friso Jiskoot (28) van de gratis jongerenkrant Ted. ‘Eigenlijk vind ik mezelf al oud’

AMSTERDAM – Een krant voor jongeren, is dat slim? Niemand leest meer. Toen Friso Jiskoot anderhalf jaar terug zijn nieuwe krant lanceerde, was scepsis zijn deel. Inmiddels is Ted met een wekelijkse oplage van 150.000 exemplaren de grootste jongerenkrant van Nederland. Het medium vindt gretig aftrek op middelbare en hogescholen, maar ook aan universiteiten.

Het hoofdkwartier in Amsterdam-Noord houdt het midden tussen een nieuwsredactie en een studentenhuis. Zeshonderd ‘ambassadeurs’ zorgen voor een geolied afzetkanaal. Het zijn scholieren en studenten met een stevig netwerk. Ze delen stapeltjes kranten uit op scholen, universiteiten en op hun sportclubs en doen en passant permanent lezersonderzoek.

Jiskoot: ‘Deze mensen zijn superbelangrijk. Via hen komen we ongelofelijk veel aan de weet over jongeren.’ Hij betaalt ze uit in beltegoed – dagelijks op te halen op de site van Ted. Dat werkt, want mobiele telefonie behoort tot de topdrie uitgaven van jongeren. De ambassadeurs hoeven dus niet tot het einde van de maand op hun geld te wachten.

Maar hoe zit het met de redactionele onafhankelijkheid van de Ted-krant? Banden met de adverteerders lijken zeer innig. Naast advertenties verschijnen gesponsorde rubrieken. Ook worden speciale projecten met adverteerders opgetuigd, waarbij de ambassadeurs opnieuw opduiken, nu in hun rol als marketeers.

‘Adverteerders die jongeren willen bereiken komen vaak met slechte ideeën’, verheldert Jiskoot. ‘Wij hebben goed zicht op wat jongeren beweegt en kunnen de adverteerder een handje helpen. Maar in onze redactionele concepten zijn ze kansloos, al betalen ze ons tien miljoen.’

Acht Amsterdamse redacteuren en twintig freelancers uit binnen- en buitenland stellen de Ted-krant wekelijks samen. Het nieuws is vervat in uitgelichte quotes en voorzien van korte toelichtingen. Naast vaste elementen – mode, muziek, sport, tech – zijn er ‘zwaardere stukken’, zoals een artikel over de toekomst van Noord-Ierland.

‘We maken een krant met en voor jongeren’, zegt Jiskoot. ‘Dit betekent dat we het nieuws brengen zoals zij dat zien.’ De toonzetting is positief-kritisch. Uitdrukkingen als ‘vet’ of ‘cool’ blijven binnen de perken. Hij omschrijft de formule als ‘edgy’. Er verschijnen regelmatig stukken die felle discussies uitlokken, zoals een interview met de oprichters van de pedofielenpartij. Ook een heftige column over geloof of seks leidt tot veel reacties, meestal van docenten.

Friso Jiskoot, zoon van ABN Amro -topbankier Wilco Jiskoot, is afgestudeerd als jurist. Hij hockeyde een blauwe maandag in het Nederlands elftal en deed mediaervaring op bij Endemol . Hij ziet zijn jeugdige leeftijd niet als een nadeel in contacten met financiers en adverteerders. ‘Eigenlijk vind ik mezelf al een ouwe lul. Adverteerders begrijpen dat je beter niet vijftig kunt zijn als je een bedrijf leidt gericht op jongeren.’

Gevraagd naar zijn drijfveren zegt Jiskoot dat hij vooral veel lol in zijn leven wil hebben. ‘Je moet zorgen dat je zo weinig mogelijk slaapt en zo veel mogelijk meemaakt.’ Hij zegt niet te denken in termen van ‘de beste’ of ‘de grootste’. Niettemin gelooft hij dat de Nederlandse oplage van de Ted-krant in potentie kan verzesvoudigen tot 900.000. Hij wil de krant bovendien introduceren in Groot-Brittannië en Spanje.

Daarnaast versterkt hij zijn internetpoot. Samen met zijn adverteerder KPN en een Britse partij ontwikkelt hij een browser voor jongeren. ‘Je kunt niet geloven in alleen een krant of alleen internet. Het gaat om afstemming tussen beide.’

Financier van de Ted-krant is Marcel Boekhoorn. De aandelen zijn in handen van hem, Jiskoot en mediabedrijf Lab Venture. Jiskoot, die geen financiële details geeft, voorziet dat de krant in twee maanden operationeel quitte draait.

http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?Context=N%7C13%7CK%7C2007%2D3%2D21%7CX%7C1gratis&KrantArtikelId=569241&MarkupExpression=1gratis

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!