HiPiHi – De Chinese versie van Second Life

12 maart 2007, 10:51

Second Life heeft zich gezien de vele berichten in de media de afgelopen maanden tot een enorme hit (of is het vooral een hype?) ontwikkeld. Maar in China wordt het vrijwel niet gebruikt, zowel omdat de meeste Chinezen geen Engels spreken, alswel omdat er door de Chinese Great Firewall een te lage toegangssnelheid tot de servers is. Linden Labs laat hier volgens mij een potentiele grote markt liggen, en het was te verwachten dat een Chinees bedrijf dit gat in de markt op zou gaan vullen.

Dat is nu gebeurd, en de website HiPiHi gaat later deze maand in een gesloten beta versie online. De site is geen kloon van Second Life, maar heeft een aantal verbeteringen doorgevoerd die het veel interessanter maken dan Second Life.

Een van de problemen in Second Life is dat het vrij lastig is om goeduitziende objecten te maken. Je moet niet alleen technisch redelijk onderlegd zijn, maar je moet ook een goed gevoel voor design hebben. Daarnaast kost het een hoop tijd, vooral omdat je niet zomaar objecten uit bijvoorbeeld 3D Max kan importeren. Volgens HiPiHi is dit een reden dat veel mensen voortijdig afhaken in Second Life. Ze willen wel graag een eigen huis hebben, maar het lukt ze niet om het zelf te bouwen. HiPiHi heeft een groot deel van de wereld al voor toekomstige bewoners voorbereid: met een paar muisklikken maak je een heuvel of leg je een meer aan, en met een andere tool heb je in een paar minuten een huis gebouwd.

Een andere verbetering is dat HiPiHi een systeem voor in-game advertising ontwikkeld heeft. In openbare ruimtes kunnen bedrijven interactieve billboards huren, die ook kunnen linken naar websites en andere plaatsen in HiPiHi. Op die manier kunnen bedrijven eenvoudiger mensen naar hun locatie in HiPiHi trekken.

Ook zijn er wellicht koppelingen mogelijk naar eigen virtuele werelden van bedrijven. Dit is een innovatie die wel eens heel belangrijk kan zijn. De Chinese game developer Zlong Games (waar ik vanuit Spill Group verantwoordelijk voor ben) heeft bijvoorbeeld de afgelopen maanden voor een aantal grote multinationals virtuele werelden gebouwd. Deze staan nu nog allemaal op zichzelf, maar het is wachten op een applicatie die al deze werelden kan verbinden. Mogelijk dat HiPiHi deze functie kan gaan vervullen, in ieder geval voor China.

Het design van HiPiHi lijkt veel op Second Life, maar het is net iets geavanceerder. Het lopen van personages ziet er natuurlijker uit, en er is een dag- en nachtsysteem ingevoerd (het wordt dus ‘s nachts echt donker). In een demofilmpje van HiPiHi (hier te downloaden) zijn wat andere leuke toepassingen te zien. Zo zijn er bijvoorbeeld helikopters waarmee je door de wereld kunt vlliegen, en je kunt zelfs parachutespringen.

Omdat HiPiHi zich puur op China richt, zal er in geen Engelse module ontwikkeld worden. De servers staan allemaal in China, waardoor de site erg traag zal zijn vanuit het buitenland. Het viel me op dat er verder overigens weinig Chinese elementen in de virtuele wereld zitten. Waarschijnlijk willen de meeste spelers het liefst een modern huis in Westerse stijl hebben, net als de meeste Chinezen die wat geld verdiend hebben in de echte wereld.

Ik denk dat HiPiHi de potentie heeft om heel succesvol te worden. MMORPG’s zijn altijd al erg populair in China, en mensen zijn bereid om veel geld neer te leggen voor virtuele items. Daarnaast wil men een HiPiHi Home module ontwikkelen, wat een Cyworld / MySpace achtige omgeving gaat worden. HiPiHi Home wordt in de virtuele wereld geintegreerd en is ook via de mobiele telefoon toegankelijk. Je kunt daardoor altijd aanwezig zijn in HiPiHi, ook als je niet achter je computer zit. Ik ben van mening dat mobiel internet in China heel groot gaat worden, en hier heeft men dus alvast mooi op ingespeeld. Ik denk dat we in de toekomst meer van dit bedrijf gaan horen.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

11 Reacties

    media

    @Annet: is er een 3D-omgeving die volgens jou wel een richting aangeeft waar het naar toe gaat de komende jaren? Heb zelf ook het idee dat Second Life (en nu HiPiHi, geweldige naam overigens!) te beperkt is maar heb nog geen idee wat de volgende stap zou kunnen of moeten zijn.


    12 maart 2007 om 11:31
    Sander Duivestein

    HiPiHi. Kun je er ook sex hebben of is dat verboden door Chinese wetgeving?

    @Marco. Het zou mij niets verbazen als Google Earth of Microsoft Virtual Earth in de toekomst een SLachtige wereld ondersteunt. En dat is op zich een interessante gedachte. Google die de advertentiemarkt al in hand heeft, krijgt opeens een compleet extra wereld in de schoot geworpen. Nog meer advertenties, nog meer geld.


    12 maart 2007 om 11:34
    Annet

    @Marco

    Als we dat nu al wisten, dan zou de spanning er wel heel snel af zijn. Maar na talloze gesprekken met anderen en een beetje logisch nadenken gok ik er op dat Google Second Life zal ondersteunen. Als je de vriendschappelijke banden die Linden Lab reeds heeft met Google ook meetelt in deze voorspelling. En tsja, Outback Online, dat blijft natuurlijk ook afwachten. We blijven het op de voet volgen.

    Ik ben ook benieuwd naar wat andere MF lezers hierin voorspellen ….


    12 maart 2007 om 11:59
    Geyl Fapp

    Ik reageer niet snel op een nieuwsbericht, maar deze is wel interessant.

    HiPiHi, anders als SL! Nou als je het artikel leest is het in mijn ogen juist lui maken van de mensen, ik zal wat citeren:

    Een van de problemen in Second Life is dat het vrij lastig is om goeduitziende objecten te maken. Je moet niet alleen technisch redelijk onderlegd zijn, maar je moet ook een goed gevoel voor design hebben. Daarnaast kost het een hoop tijd, vooral omdat je niet zomaar objecten uit bijvoorbeeld 3D Max kan importeren. Volgens HiPiHi is dit een reden dat veel mensen voortijdig afhaken in Second Life.

    Is dat niet overal zo? Gevoel voor design?? En in RL werkt dat ook precies zo! Je hebt de creators en de consument. Beetje afgezaagd dus vind ik, en om al meteen voorgekouwde objecten te gebruiken? Ach dan is je creativiteit weg!!

    Nog zo’n puntje:

    Een andere verbetering is dat HiPiHi een systeem voor in-game advertising ontwikkeld heeft. In openbare ruimtes kunnen bedrijven interactieve billboards huren, die ook kunnen linken naar websites en andere plaatsen in HiPiHi. Op die manier kunnen bedrijven eenvoudiger mensen naar hun locatie in HiPiHi trekken.

    Heeft second Life dit ook niet middels de “listing” die je kan aanzetten! Mogelijk wat minder zoekgevoelig, maar toch. En een voorgekouwd “AD system”. Nou lekker, ik vind het interessanter om SL zodanig te gebruiken om dit soort systemen zelf te ontwikkelen.

    Ook zijn er wellicht koppelingen mogelijk naar eigen virtuele werelden van bedrijven. Dit is een innovatie die wel eens heel belangrijk kan zijn.

    Pure onzin, ook dat ligt er aan hoe Linden Labs haar grid openstelt naar derden. Er blijft altijd nog steeds het koppelvlak wat meespeelt. HiPiHi moet ook rekening houden HOE deze virituele werelden werken, zie het dan maar eens aan elkaar te knopen. Linden zou dit net zo goed kunnen.

    Het design van HiPiHi lijkt veel op Second Life, maar het is net iets geavanceerder. Het lopen van personages ziet er natuurlijker uit, en er is een dag- en nachtsysteem ingevoerd (het wordt dus ‘s nachts echt donker). In een demofilmpje van HiPiHi zijn wat andere leuke toepassingen te zien. Zo zijn er bijvoorbeeld helikopters waarmee je door de wereld kunt vlliegen, en je kunt zelfs parachutespringen.

    In second life niet dan? Wordt het daar net donker? Of lijkt het maar zo dat ik de maan zie opkomen???? En helivliegen? Kan ik al, heb een freebie Heli, en parachutespringen? Geen probleem, ik heb altijd mijn Terra E-Chute 2.13 bij me!!!

    Ook wordt er nog her en der aangehaald naar andere media zoals de mobiele telefoon!

    Raar!! Is Second Life inmiddels niet Open Source?? Jammer voor HiPiHi, maar er kan door Linden en derden MAKKELIJK doorontwikkeld worden.

    Voor China zal dit best gaan werken omdat de overheid daar graag vinger in de pap wilt hebben. Maar daarbuiten… Ik vraag het me af!


    12 maart 2007 om 12:15
    Jochem

    ‘Alternatieven’ voor SecondLife zijn natuurlijk een goede ontwikkeling maar dit begint wel op een nieuwe hype te lijken, eerst moest en zou iedereen aanwezig zijn in SL en nu duiken overal de eigen ‘virtuele werelden’ op…

    En als ik zo her en der een beetje rondkijk zijn dit nu juist dingen waar de consument niet op zit te wachten… een voorgeschotelde wereld volgens Sony, een non-creatieve commercieel overdruipende Chinese variant…

    Volgens mij ligt de kracht van SL juist in de combinatie van ‘user-generated’ content, non-themed (iedereen vindt er wel zijn eigen ding) en inworld anonimiteit.

    SecondLife heeft zijn beperkingen tav graphics en performance, maar laten we eerst maar eens zien hoe web integratie uitpakt binnen sl voordat we toekomst voorspellingen gaan doen…

    Google of MS zouden een slimme zet doen om hun zoektechnologie te gaan verbinden aan secondlife maar een volledige integratie van google en sl zie ik op dit moment nog niet zo gebeuren, wat heeft het voor voordelen? Ik bedoel wat kan Google Earth toevoegen aan mijn ‘virtuele bestaan’ ? Geografisch zoeken in een wereld die continue veranderd? WOW 🙂

    Laat Secondlife voorlopig maar voortbouwen op speech, web en uiteindelijk de server variant en laten we dan eens kijken hoe de zaken lopen…


    12 maart 2007 om 13:58
    Sander Duivestein

    @Jochem. Wat als je middels Google Earth opeens in staat bent om in een gedetailleerd winkelstraat in Londen rond te wandelen. Sterker nog wat zou er gebeuren wanneer je ook nog eens een winkel van jouw interesse in kunt lopen en kleding unt bekijken en kopen. En deze vervolgens op je echte adres krijgt thuisbezorgd. Niet langer zit je vast aan het winkelcentrum van de plaats waar je woont. Heel de wereld wordt opeens je winkelgebied. Misschien voor jou niet interessant, maar wellicht wel voor je vriendin.

    Zaken door voorheen niet binnen handbereik lagen, worden nu opeens via het klikken op een link toegankelijk.

    En altijd al een rondreis door Egypte willen maken. Geen probleem. Teleport je zelf naar de Grote Pyramide en krijg een interessante rondleiding door een avatar gids. Zelfs tij hoeft geen belemmering meer te zien. Aanwezig zijn bij de bouw van de Grote Pyramide wordt opeens mogelijk. Ook interessant voor scholen. Het nieuwe leren.

    En dit alles natuurlijk voorzien van gedetailleerde satelietfoto’s.


    12 maart 2007 om 14:29
    marcvanderchijs

    @Annet: Bedankt voor het YouTube filmpje. In China werkt YouTube vrijwel niet meer (ze hebben het volgens mij opgegeven om hier voet aan de grond te krijgen), vandaar dat ik alleen de download tot mijn beschikking heb.

    @Sander: Als de makers van HiPiHi slim zijn houden ze zich ver van alles wat met sex te maken heeft. De overheid is de afgelopen maanden weliswaar steeds toleranter geworden, maar als een site populair wordt zou ik het risico nog niet nemen.

    @Geyl Fapp: Je kunt het afgezaagd vinden om ‘voorgekauwde’ objecten aan te bieden, maar ik denk dat je daardoor de gemiddelde gebruiker wel meer bij de wereld kan betrekken. Je kunt ook nog steeds user-generated content maken natuurlijk.

    In-game advertising, koppelingen naar andere werelden en integratie met mobiele telefoon is inderdaad iets wat LindenLabs ook zou kunnen. Maar dat is precies het punt: ze kunnen het maar ze doen het niet! Het verschil tussen ergens alleen over praten of het ook echt doen. Misschien dat HiPiHi mensen op een idee brengt.

    Als dit een hit wordt in China heeft dit niets te maken met de overheid die een vinger in de pap wil hebben. Ik vraag me af waar je dat idee vandaan haalt. De overheid heeft met geen enkele succesvolle website in China iets te maken, en je kunt de Chinese internetgebruiker ook echt niet dwingen naar een bepaalde site te gaan.

    @Roel: Ik bedoelde inderdaad applicatie, niet de website zelf. Chinezen zijn inderdaad meesters in het kopieren van bestaande concepten, maar ik zie steeds meer voorbeelden van bedrijven die verder gaan, en door voort te bouwen op een bestaand concep dit proberen te verbeteren. Dit proces zal zich verder ontwikkelen, en het zal niet lang meer duren voordat er nieuwe concepten binnen China zullen ontstaan die ook buiten China gebruikt gaan worden.


    13 maart 2007 om 00:17
    Jochem

    @Sander: Ik snap je wel maar waarom moet ik eerst naar Londen om bij dat winkelcentrum te komen? Als ik morgen tegen het gouden idee aanloop kan ik het online ontwikkelen en vanuit de zolder kamer opstarten, stuurt Google Earth je dan naar mijn huis toe?

    Winkelen in een virtueel ‘reeel’ Londen klinkt hartstikke mooi maar is dat niet denken vanuit de ‘oude’ wereld? Ik denk dat Amazon & Co wel hebben aangetoont dat ik niet langer naar de boek winkel om de hoek, of een in londen hoef te gaan om iets te kopen.

    Tuurlijk hebben ze met Google Earth een commercieel goudmijntje in handen, we leven nu eenmaal in een RL-3D wereld maar in combinatie met de virtuele wereld denk ik dat er niet echt wat te doen valt.

    Maar stoor je niet aan mij reactie, ik ben geen marketeer, slechts een amateur met een hoog interesse gehalte 🙂


    13 maart 2007 om 05:08
    Sander Duivestein

    @jochem. Ik stoor mij helemaal niet aan je reactie. Iedere reactie is nl waardevol. En ook ik ben geen marketeer. 😉


    13 maart 2007 om 07:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!