Driekwart jongeren bekijkt filmpjes op internet

27 februari 2007, 10:03

Driekwart jongeren bekijkt filmpjes op internet

Voortbordurend op eerder onderzoek heeft Newrulez research & marketing aanvullend onderzoek gedaan naar het online en offline kijkgedrag van jongeren in de leeftijd van 15 t/m 24 jaar. De netto steekproef betrof 795 jongeren en is online uitgevoerd in de periode van 16 t/m 21 november 2006.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de jongeren per dag iets langer naar bewegend beeld kijken op de computer (2,4 uur per dag) dan op tv (2,2 uur per dag). In het onderzoek is ook gekeken naar het kijkgedrag op draagbare spelcomputer (0,8 uur per dag), iPod video (0,8 uur per dag) en mobiele telefoon (0,7 uur per dag). Gemiddeld zitten jongeren wel meer dagen per week achter de tv dan achter de computer, resp. 6,1 en 5,6 dagen per week. Moet Laura Kasteleijn van New Rulez nog eens navragen hoe ze nu precies aan die cijfers komen want opgeteld zouden jongeren daarmee wel erg veel achter een beeldscherm(pje) zitten.

Jongeren geven aan naar bewegend beeld achter de computer te kijken omdat zij iets nog een keer willen zien, uit verveling, omdat zij iets gemist hebben of omdat het niet meer op tv is. Meer dan driekwart van de jongeren kijkt inmiddels naar internetfilmpjes. Grappige filmpjes zijn veruit het meest geliefd, gevolgd door videoclips of andere muziekgerelateerde filmpjes. De internetfilmpjes worden door jongeren vooral gevonden door te zoeken met Google. Daarnaast vinden zij filmpjes ook door zelf naar een website te gaan. Jongeren vertellen elkaar voornamelijk over internetfilmpjes door vrienden de link van de website te MSN’en. Het zelf plaatsen van filmpjes op internet wordt door iets minder dan een vijfde van de jongeren gedaan.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Laura Kasteleijn

    Geïnteresseerden in het rapport kunnen bij mij terecht voor een digitale versie: laura.kasteleijn@newrulez.nl


    27 februari 2007 om 10:59
    RK

    Dit gaat over filmpjes, maar wie kent de getallen als het gaat om tv programma’s (of fragmenten daarvan) die via RTL Gemist, Uitzendinggemist, etc. worden bekeken


    27 februari 2007 om 11:50
    loket

    Wat bedoel je Gijsbregt? Beide onderzoeken staan toch los van elkaar. De één vraagt naar de belangrijkste nieuwsbron, de ander naar het kijken van videofilmpjes. Een volgend onderzoek vraagt naar bellen, kopen, spelletjes spelen, bankieren, communiceren, weet ik veel. Ook al haalt internet nergens een eerste stek, de invloed van het medium zal m.i. altijd enorm zijn. Omdat het zoveel omvattend is.


    27 februari 2007 om 20:39
    media

    @Gijsbregt: zoals Peter al aangeeft zijn het totaal verschillende vragen die zijn gesteld dus je kunt ze niet met elkaar vergelijken.


    27 februari 2007 om 22:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!