Search Engine Strategies (Dag 1)

Search Engine Strategies (Dag 1)

{title}Dit keer zijn onze collega’s Siegfried Jongsma en Annemieke Hoyer namens Traffic4u afgereisd naar de SES in Londen. Hierbij het verslag van de eerste dag uit de hand van Siegfried over:

  • The Search Landscape
  • European Search Marketing Case studies
  • Searcher Behavior Research update

Inleiding
Het rondreizende circus dat Search Engine Strategies heet, heeft van 13 t/m 15 februari haar tenten opgezet in Londen. In de komende 3 dagen kan elke internet marketeer zijn hart ophalen bij nieuwtjes, feitjes, cijfers en de onmisbare propaganda prularia.

In de komende dagen zullen we de belangrijkste feiten & nieuwtjes voor je op een rij zetten.

 

The Search Landscape
De ochtend begon voor ons met de sessie “The Search Landscape”. Hierin werd het zoekmachine landschap cijfermatig weergegeven, met onder anderen:

  • Veel onderzoeken gericht op Europa, maar opvallend weinig resultaten uit Nederland. Vooral als je kijkt naar zoekmachine populariteit in Engeland, is Google marktleider met 78% procent, gevolgd door Yahoo met 8% (vorig jaar was MSN nog nummer 2) en de nummer 3 is Ask, met 5% (snelste stijger).
  • 81% van de internetters wereldwijd maakt gebruik van een zoekmachine in een maand.
  • 44% van de adverteerders hebben meer dan 50.000 euro uitgegeven aan CPC campagnes. 62% van de adverteerders is van plan om meer uit te geven in het komende jaar.
  • 31% van alle bedrijven is ontevreden over hun agency
  • Overall trend is dat steeds meer bedrijven SEM in-house willen gaan doen, omdat ze vinden dat het een onderdeel is van hun online strategie.
  • Daarnaast is de trend zichtbaar dat steeds meer bedrijven kiezen voor Organic Search en minder voor Search Advertising.
  • De overall trend is richting Image Search en Video Search die in het komende jaar een steeds grotere rol gaan spleen en zeker in de afgelopen periode een enorme groei hebben doorgemaakt.

European Search Marketing Case studies
In deze sessie werden vier case studies besproken waarin de totale SEM strategieën uiteen worden gezet.

Zowel Chevrolet als Brussels Airlines hebben in eerste instantie de search campagnes opgezet om brand awareness te creëren. Daarnaast wordt SEO ingezet voor de lange termijn. Beiden drongen aan de directie niet te overspoelen met informatie over kliks, CTR en CPC’s, maar met grafieken die laten zien dat de omzet stijgt. Om extra budget los te weken worden screenshots gemaakt van zoekmachine resultaten waarin alle concurrenten wel voorkomen en zij niet! Een belangrijk onderdeel van hun strategie is het centraliseren van campagnemanagement bij een agency. Hiermee voorkom je onder andere dat verschillende uitingen worden gecommuniceerd.

Blue Lagoon, een Spa in IJsland heeft als grootste probleem de concurrentie te winnen van de film, ‘The Blue Lagoon’. Op dit moment is men daar alleen nog met SEO bezig en liggen de kansen voor PPC nog open. Door het opkopen van het .com domein hebben zij hun sales enorm zien stijgen. Vooruitstrevend zijn ze wel: er staat nu al content op de site over het hotel dat in 2010 gereed moet zijn!

Searcher Behavior Research update
Een sessie waarin het gedrag van zoekers in zoekmachines nader werd bekeken. De belangrijkste punten uit deze sessie waren:

  • In de maand december waren 218 miljoen Europeanen online. Daarvan was 81% bezig in zoekmachines.
  • In europa is Engeland marktleider bij het gebruik van zoekmachines met 94%. Nederland is terug te vinden op een 12 plaats met 74%.
  • Van alle zoekers online, koopt 63% hun artikelen na hun zoekopdracht offline.
  • Zoekers doen meer zoekopdrachten, maar bekijken minder resultaatpagina’s. Het gemiddelde ligt momenteel op 1.6 pagina in Europa en in Amerika zelfs op 1.4.
  • Ask concludeerde uit hun onderzoek dat gebruikers “lui” zijn en zoekopdrachten doen met de mogelijkheid die hun wordt aangeboden. Veel mensen typen dan ook het webadres in de Google Toolbar. Ask gaat proberen om in 2007 deze slapende gebruikers wakker te schudden.

Tot zover de highlights van dag 1. Morgen begint de dag met een keynote van Matt Cutts, waarin de nieuwe plannen van Google voor 2007 zullen worden onthuld. Ook zullen enkele vragen worden beantwoord over veranderingen in het algoritme en aankomende wijzigingen.

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • ............... maar met grafieken die laten zien dat de omzet stijgt.

    Juist daar gaat het om! En nu de hamvraag (ik lees dat er weining Nederlandse input is in Londen): wie durft het om hier relevante cases te presenteren waarin de omzet significant en structuureel groeit! Geldt ook voor Narrowcasting en (In)gameadvertising wat mij betreft. Who dares....

    geplaatst op
  • Dank voor het verslag Siegfried; mooi overzicht!

    Is in het hele verhaal over het searchlandschap ook nog gesproken over social media en social media optimization? Ik heb het idee dat ook daar de komende jaren de aandacht vanuit zoekmachine marketing bureaus steeds meer naar toe zal gaan. Correct?

    Marcel, we hebben natuurlijk de naonale search engine monitor en de recente cases tijdens het congres 'speld in hooiberg'.

    geplaatst op
  • Vanmorgen hield Matt Cutts zijn keynote op de SES in London. Ik had Siegfried net even kort aan de lijn naar aanleiding daarvan. Cutts ging met name in op de ontwikkeling van het Google Webmaster Central. Deze is sinds vandaag namelijk officieel uit beta en vanaf nu is het ook mogelijk om te commenten op het Google Webmaster Central blog.
    Mooie ontwikkeling, want zo gaat Google steeds meer de dialoog met beheerders van websites aan, wat voor beide partijen gunstig is.

    Verder zal 2007 volgens Cutts het jaar zijn waarin Personalised Search dan eindelijk gaat doorbreken. We zijn benieuwd!
    Ik verwacht dat Siegfried vanavond of morgen wat verder op de keynote in zal gaan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.