Gebruik ad-blockers verdubbeld

6 december 2006, 15:30

In de afgelopen twee jaar is het gebruik van popup- en spamblockers meer dan verdubbeld, aldus de studie ‘Consumers Love to Hate Advertising’ van Forrester Research. Meer dan de helft van de Amerikanen geeft aan gebruik te maken van deze ad-blockers. Gebruikers van breedband internet zijn nog moeilijker te bereiken door marketeers, hiervan heeft maar liefst 81% een ad-blocker. De attitude richting marketeers is wel verbeterd, het is echter niet bekend of dit het gevolg is van het gebruik van de reclamewerende software.

Het meest gebruikte reclamewerende middel (in de VS) is de National Do Not Call Registry, bij deze instantie zijn 107 miljoen mensen geregistreerd. In Nederland hebben we Infofilter.nl waar je je kan registreren als je niet ongewenst gebeld wilt worden. Ook de reclame op tv wordt ontweken aldus het onderzoek, namelijk door de DVD-recorder zo in te stellen dat de reclame niet wordt opgenomen..

Heeft iemand cijfers van Nederland? Ik ben geinteresseerd in zowel online als offline acties van consumenten die geen reclame meer willen kijken.

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Joost S.

    Vind het vrij zorgwekkend. Juist sites die content met hoogwaardige journalistiek bieden zullen hieraan kapot gaan. Als je een bepaalde site gratis wilt bezoeken moet je de reclame maar voor lief nemen.


    6 december 2006 om 19:01
    André Scholten

    Tweakers.net heeft hier een mooi alternatief voor bedacht: als je echt van de reclame af wil kun je een abonnement op de site nemen waardoor de banners niet meer getoond worden.

    Dat zouden ze ook met TV moeten doen. Ik heb nu TV Digitaal van @Home zonder extra poespas. Ze zouden voor mij een inlog moeten maken waar ik zelf aan kan vinken wel zenders ik wens te ontvangen en of ik reclame wil of niet. Aan de hand daarvan wordt een prijs samengesteld waar ik dan mee akkoord kan gaan.


    6 december 2006 om 19:30
    Richard Theuws

    @ Andre…

    Lastige kwestie lijkt me, zeker met digitale TV en 150 zenders… ze zouden dan eigenlijk ook moeten tracken waar je naar kijkt en het extra bedrag dat jij betaalt naar verhouding moeten verdelen, toch?


    7 december 2006 om 07:39
    Bas

    Een online adblocker, tja: Wat doe je als bij de installatie van bv. firefox gevraagd wordt ofdat je advertenties niet meer wilt zien…

    Het cijfer wat zorgwekkend zou moeten zijn is het aantal mensen dat zelf moeite doet om er vanaf te komen, niet de mensen die op ja drukken bij die vraag.

    Bij tweakers is het overigens “verboden” een adblocker te gebruiken. Niet dat ze er echt op controleren maar goed: Je gunt die mensen hun inkomen dus ik gebruik daar geen adblocker. Ik gebruikt zoizo geen adblocker op websites die de verhouding content / advertenties goed hebben zitten. De rest bezoek ik hooguit één keer 😉

    Wel vreemde opbouw van dit blogje: De begintekst gaat over online adblockers, dan opeens iets over offline blockers. Zou een betere samenhang in kunnen zitten. Offline reclame in de vorm van callcenters zou overigens verboden moeten zijn: Online spam is alleen toegestaan als de gebruiker zelf heeft aangegeven de spam te willen ontvangen, dat zou offline ook zo moeten zijn. Al die callcenters moeten maar eens hun lijsten wissen en dan een site beginnen waarop je je kunt inschrijven als je gebeld wilt worden (bv. tegen betaling, anders blijft die lijst angstvallig leeg…)


    7 december 2006 om 10:57
    Kasper Katje

    Is er eigenlijk bekend hoe adblockers werken?

    En dat bedoel ik mede in de zin van: wordt de banner daadwerkelijk niet weergegeven en geregistreerd als niet weergegeven of zit het bijv. ineens in een 1×1 frame en wordt de ad dus wel ‘getoond’ en geregistreerd als getoond maar niet gezien?


    7 december 2006 om 11:20
    Maarten

    Dit is het meest wezenlijke probleem van de advertising industy van deze tijd. In NL hoor ik er nog heel erg weinig over, maar de statistieken laten steeds meer zien dat we de kant van de US opgaan. Tweakers wordt al een aantal keer aangehaald in de eerdere reacties, ik heb er nog één;

    Tweakers heeft zeer lage advertentie druk, minder dan 1 ad per pagina, kom daar nog maar eens om tegenwoordig. Desondanks heeft een substantieel deel van de bezoeker een adblocker aanstaan. En niet eens zozeer omdat men zich ergert aan de ads op Tweakers. De doelgroep is nu eenmaal technisch beter onderlegd dan de gemiddelde Nl’er. Het zijn early adaptors, de rest zal volgen in de komende jaren.

    Door steeds meer grote formaten en steeds grotere hoeveelheden ads te plaatsen op allerlei sites keert de gebruiker zich tegen de ads, de adblocker is een aantrekkelijk middel. Een race naar de bodem, want het is een kat en muis spel en de muis (de publisher in deze) verliest het.


    21 juli 2015 om 08:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!