Het einde van de hitparade

Het einde van de hitparade

Chris Anderson: Het einde van de hitparadeTerwijl in Amsterdam vanavond de PIM Marketing Literatuurprijs werd gewonnen door het boek ‘Generatie Einstein’ van Jeroen Boschma en Inez Groen, werd in Utrecht het einde voorspeld van bestsellers, megahits en blockbusters.

Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired, presenteerde tijdens de openingsavond van het jaarlijkse Marketing3 zijn visie op The Long Tail. In het kort schetst zijn visie de economische verandering die optreedt doordat op internet onbeperkte schapruimte beschikbaar is waardoor oneindig veel producten zonder extra meerkosten kunnen worden verkocht. Dit betekent dat niet alleen de meest populaire (lees: producten met het meeste marketingbudget) worden verkocht, maar vooral ook de minder populaire producten. Als de consument zelf kan kiezen dan blijkt dat maar liefst 97 procent van de verkopen afkomstig te zijn van de minder populaire producten. Dit geldt voor boeken, cd’s en dvd’s maar in toenemende mate ook voor andere producten en diensten die via internet beschikbaar zijn.

Chris Anderson zal ook morgen de eerste congresdag openen. Frank Janssen, Robert de Boer en Arash Rahmani zullen tot en met vrijdag namens eventblogs.nl verslag doen van het congres op marketing3.nl.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • En voor de mensen die de video 'Day of The Long Tail' nog eens willen bekijken:
    http://www.youtube.com/watch?v=7xAA71Ssids

    geplaatst op
  • En via Jeroen (Adfo) lees ik dat The Long Tail vandaag door Amazon is uitgeroepen tot beste business book of the year.

    geplaatst op
  • Volgens mij gaat Chris Anderson niet blij worden wanneer hem deze woorden in de mond gelegd worden:

    "Het einde van de hitparade" & "werd in Utrecht het einde voorspeld van bestsellers, megahits en blockbusters"

    Dat is niet zijn stelling. En zo zijn er wel meer misvattingen over de Long tail theorie.

    geplaatst op
  • timestamp op dit bericht: 2:06. Marco, ik geloof dat ik een weddenschap heb gewonnen dat je het niet zou kunnen laten toch 's nachts als je thuis kwam nog te posten :)

    geplaatst op
  • @Yme: het is een letterlijke vertaling van één van zijn sheets (the end of the hitparade) waarin hij laat zien dat het aantal megahits drastisch aanhet afnemen is (zie ook de illustratie die ik in dit bericht heb gebruikt). Hij vertelde daarbij dat dit niet alleen gold voor muzieknummer maar ook voor films/videos en boeken (waarbij foto's van gesloten winkels als blockbusters). Natuurlijk heb je gelijk dat deze niet helemaal verdwijnen maar wel dat het aantal zal afnemen.



    @Bas: je hebt gelijk ;-)

    geplaatst op
  • Het is niet volledig juist om te stellen dat de Long Tail 'het einde voorspelt van bestsellers, megahits en blockbusters'. De volumes van de hits worden wel minder, maar het gaat niet om een vervangende ontwikkeling: de 'hit-economie' en de long-tail kunnen prima naast elkaar bestaan en bijten elkaar in veel gevallen niet (in grote mate).
    Toch is de Long Tail wat mij betreft zeker de belangrijkste ontwikkeling in de economie van de 21ste eeuw (tot nu toe...). Een terechte winnaar van business book of the year!

    geplaatst op
  • Een aardige vraag uit het publiek was hoe The Long Tail is te rijmen met de 'paradox of choices' van Barry Schwartz waarin juist wordt beweerd dat de consument keuzemoe is en de stelling wordt genomen dat 'less is more'. Anderson zijn reactie geeft aan dat Schwartz theorie gaat over retaill en dat zijn theorie gaat over internet waar de consument door zoekmachines, vergelijkingstools, etc. (denk aan aanbevelingen van andere consumenten bij Amazon) juist wordt geholpen om een keuze te maken.

    De presentatie van Chris Anderson gaf mij (naast een paar aardige voorbeelden), niet veel nieuwe inzichten. Daar tegenover zaten wel een aantal interessante vragen zoals deze hierboven.

    geplaatst op
  • @ Marco
    Dan moet hij inderdaad niet zo zeuren dat z'n theorie zo vaak verkeerd begrepen wordt;-)

    geplaatst op
  • Wat is de grootste misinterpretatie van jouw theorie?
    ‘Dat ik het einde van bestsellers verkondig. Zoiets is absoluut niet het geval. Wel kun je zeggen dat het einde van het monopolie op bestsellers is aangebroken. Dankzij de oneindige schapruimte op internet. Vroeger keken we alleen naar de hits, nu eindelijk naar beide zijden van de curve.’


    Lees het nu ook; toch vreemd als hij dan vervolgens dergelijk titels en sheets gebruikt. Geen wonder dat mensen hem verkeerd begrijpen.

    geplaatst op
  • Haha, ik stond op het punt om deze quote uit mijn interview met Anderson zelf te gaan citeren. Hij was hier echt heel stellig over. Maar aan de andere kant snap ik ook wel weer dat je je verhaal in een presentatie een beetje opklopt. Daarmee werkt hij echter zelf in de hand dat hij verkeerd begrepen wordt. De vicieuze cirkel. Was zijn betoog inspirerend?

    geplaatst op
  • Jeroen, Chris Anderson is geen entertainer (eigenlijk heel on-Amerikaans) maar ik vind het absoluut een boeiende spreker die heel gedegen zijn betoog houdt. Als het goed is, is hij nu opnieuw aan het spreken op marketing3. Neem aan dat ze in de grote zaal ook wel video opnemen en deze later online zetten!

    geplaatst op
  • Voor de thuisblijvers, vergeet ook niet mediaplaza.tv te bezoeken!
    http://www.mediaplazatv.nl/index.php/mpdb/article/marketing3/

    geplaatst op
  • Aardig artikel deze week in AdAge met als titel 'The Short Tail: Big Players Still Dominate Online Ad Sales' oftewel, de long tail zou niet opgaan voor online advertising:

    (...) There has been much talk about how the democratizing web has opened a brave new long tail (in Wired Editor Chris Anderson's coinage) world, where many small sites can survive and thrive. But the truth, where internet ad dollars are concerned, is that it seems to be shaping up to look a lot more like the broadcast world, with a handful of players dominating marketers' spending. (...)

    (...) TV's Big Four environment has turned into the Big Four online, with Google, Yahoo, MSN and AOL dwarfing other online players. Consider the Interactive Advertising Bureau's analysis of revenue by company size -- the top 10 companies online accounted for 72% of all interactive ad revenue last year, up from 71% in 2004. The top five? They account for more than half of all spending, and that figure has likely been boosted in '06 by the rapid growth of News Corp.'s MySpace. (And the IAB figures exclude Google and Yahoo's ad networks, which monetize the tiniest sites on the internet through text and simple graphical ads.) (...)

    geplaatst op
  • "Chris Anderson is geen entertainer (eigenlijk heel on-Amerikaans)"

    Kan klopen, want hij is Brits van geboorte... ;-)

    geplaatst op
  • Een aardige vraag uit het publiek was hoe The Long Tail is te rijmen met de 'paradox of choices' van Barry Schwartz waarin juist wordt beweerd dat de consument keuzemoe is en de stelling wordt genomen dat 'less is more'. Anderson zijn reactie geeft aan dat Schwartz theorie gaat over retaill en dat zijn theorie gaat over internet waar de consument door zoekmachines, vergelijkingstools, etc. (denk aan aanbevelingen van andere consumenten bij Amazon) juist wordt geholpen om een keuze te maken.


    Het zij gewoon twee stromingen, on- en offline, en dus zit er ook een kronkel in de hersenen van de consument, maar op zich geen vreemde kronkel: men wil de vrijheid om te kunnen vergelijken en kiezen maar is tegelijkertijd ook in veel gevallen keuzemoe en kan vaak één enkele, heldere, aanbieding zeer waarderen en dat merk je dan ook in de sales. (ik heb het zelf ervaren door een complete e-shop te promoten en daarna 1 aanbieding uit diezelfde shop. Toen men de keuze had ging men niet tot aankoop over maar bij de ene aparte aanbieding plots wel).

    geplaatst op
  • De slide met als titel 'the end of the hitparade' gaat denk ik niet over het volume van enkele hits maar over de hoeveelheid hits dat in een jaar verschijnt (hoeveel albums halen het predikaat goud of platina). Met die uitleg klopt de theorie van Chris wel. Hij schrijft hier ook zelf over in reactie op de misvattingen van the long tail (zie de posting van Yme)

    geplaatst op
  • Inderdaad, er zal geen einde komen aan de best sellers, alleen het aantal beststellers en de impact van de bestsellers zal sterk afnemen. Tenminste, zo heb ik zijn verhaal begrepen.

    Wat betreft Anderson als spreker: het is geen entertainer, maar zeker wel een goed spreker. Hoewel ik niet eens zijn boek heb gelezen (schaam) ken ik de long tail natuurlijk van alle websites en blog verhalen en de theorie staat volgens mij als een huis. Interessant vind ik de cijfermatige onderbouwing van het fenomeen, niet enkel: wat die doet het, en die ook. Maar de cijfers (met name die van Nederland) vond ik erg tot de verbeelding spreken.

    geplaatst op
  • @Wim, Bas: volgens mij zijn we het allemaal met elkaar eens. De impact van de long tail op de verkoop van boeken, muziek en video is duidelijk.

    @Bas: ik vond eerlijk gezegd de cijfers van Gfk over de Nederlandse markt tegenvallen. Had verwacht dat ze wat meer onderzoek hadden gedaan. Komen de sheets eigenlijk nog online te staan?

    geplaatst op
  • @Marco, als ik de woorden van Chris goed begreep had hij er veel meer, maar gebruikte hij er maar één. Ik vond de cijfers, met name de trend, wel heel sterk.

    geplaatst op
  • @Bas: dat heb ik begrepen maar ik kan moeilijk oordelen als ik maar één sheet heb gezien. Mijn vraag is dus of de aanvullende sheets of het onderzoek ook online komen te staan. Of gaat Gfk wellicht deze cijfers nog apart publiceren?

    geplaatst op
  • @Marco,

    Chris Anderson's ideeen zijn interessant, maar de "end of the hit parade" sheet zegt natuurlijk helemaal niets. :-) De daling in het aantal platinum platen is op zich te verklaren aan de hand van de dalende verkopen van albums (ruwweg maar een op de twintig aankopen op iTunes is een album), en wie zegt er dat eenzelfde daling ook niet te zien is in de "niche" albums? Dat laat Anderson nu juist niet zien.

    geplaatst op
  • De daling van het aantal platina albums is natuurlijk ook mede te danken aan het illegaal downloaden via internet. Da's ook een vorm van long tail (een verbreding van het aantal uitgiftepunten), maar niet de vorm die voor platenmaatschappijen commercieel interessant is... ;)

    geplaatst op
  • hahaha, wat een paradox.

    In The Long Tail dat vandaag door Amazon is uitgeroepen tot beste business book of the year,
    word het einde voorspeld van bestsellers, megahits en blockbusters.

    ik ga er nog eens goed zelf over nadenken. haha boek lijkt me een beetje overhyped iig

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.