Bloggen, babbelen en interactieve journalistiek

13 november 2006, 22:03

Bloggen, babbelen en interactieve journalistiekAfgelopen week liet Janneke Vreugdenhil in haar rubriek koken, etc. in de NRC next weten dat foodlog.nl meer is dan een babbelblog. Nog in dezelfde week ontstaat er een heuse rel op de diverse foodblogs als wijnorakel Rene van Heusden de volgende uitspraak doet in zijn column voor Perswijn (pdf):

(…) Het internet heeft de deur wagenwijd opengezet voor een ware, niet aflatende diarree van ‘meningen’, zelden geschraagd door enige fundamentele kennis van zaken. Logs, blogs, prikborden, forums, discussiegroepen. Het lijkt niet op te kunnen. Maar waar is de content? Eerder is er sprake van het schaamteloos etaleren van een ondraaglijke leegheid van het bestaan. (Om maar te zwijgen van opportunistische nepjournalisten die in klassiek stalinistische stijl tragische beginnersfouten van hun verkeerde vriendjes proberen te vergoelijken. Dit evenwel terzijde.) Kort en goed, als de leugen niet regeert, dan toch wel domme onwetendheid. Wie zijn deze trieste medemensen die meer over wijn ouwehoeren dan ervan genieten? Het Belgische enfant terrible Herwig van Hove omschrijft ze treffend als ‘eenzame rukkers.’ (…)

Ondanks een wanhopige poging om zijn uitspraken nader toe te lichten, slaagt hij er niet in de foodbloggers te overtuigen. Collegablogger Dick Veerman offert zijn vrije zondagmiddag op en zet zijn weekendmijmering om in het lezenswaardige Bloggen, babbelen en interactieve journalistiek. Voorals-nog geen reactie van Van Heusden, wel een uitstekende discussie over foodblogs!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    chi666

    Blijft altijd leuk. Ik ben er van overtuigd dat de gemiddelde journalist over minder kennis van zaken (behalve van de Nederlandse taal) en ook minder integriteit beschikt dan de gemiddelde serieuze blogger. Maar dat zien deze mensen naturlijk anders, want het is hun baan…


    14 november 2006 om 07:30
    everhoog

    Wat bijzonder vermakelijk.Ik had me nog nooit op het pad van de foodblogs begeven. Maar er zitten wel juweeltjes tussen.

    Zowel qua taalgebruik; (Rene van Heusden zou voltijds copywriter moeten worden). Maar vooral vanwege de botsing tussen de gevestigde orde, en de nieuwelingen.

    De onzekerheid die ontstaat door de democratiserende werking van de nieuwe media is bijna tastbaar in de discussie.


    14 november 2006 om 07:40
    Dick

    Van Heusden kan prima schrijven en heeft natuurlijk verstand van wijn. Jammer alleen, dat hij niets begrijpt van Internet. Dáár heeft hij vooral zichzelf mee. Zoals Ewald al zegt, hij kan altijd nog copywriter worden. Trouwens: ik ga hem maar eens bellen, misschien helpt dat om zo’n talent voor de wijn niet verloren te laten gaan 😉


    14 november 2006 om 14:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief