Emerce experimenteert met social network-toepassing

7 november 2006, 13:25

Ik zie het net voor het eerst, een social network-toepassing op Emerce. Bij artikelen op de site, bijvoorbeeld Videotalent vindt weg naar TV-scherm, verschijnen opties om het betreffende artikel te bookmarken, een cijfer te geven en om er tags (trefwoorden) aan toe te geven. Via een grafisch overzicht naast het artikel zie je dan onder meer welke gebruikers het artikel ook interessant vinden.

Het doel van dit systeem, zo valt te lezen op Emercenetwork.nl, is dat mensen contacten kunnen leggen op basis van content. Via het systeem kun je zien wie nog meer is geïnteresseerd in de zaken waar jij ook in bent geïnteresseerd zodat je samen eens een beschuitje zou kunnen eten.

Het systeem, ontwikkeld door Quo Vide, lijkt me erg interessant al ben ik benieuwd hoe het in de praktijk zal werken. Op Emerce valt nog niks te lezen over het experiment en inschrijven op het netwerk blijkt momenteel nog niet publiekelijk mogelijk. Vooralsnog vind ik het merkwaardig dat ze de test niet uitvoeren in een aparte testomgeving maar gewoon op de publieke website…

Anders Floor
Ondernemer bij Dimmle

Categorie
Tags

14 Reacties

    media

    Wilde me registreren om eens te kijken wat het is maar krijg de medling dat registratie niet is gelukt omdat de alpha test voorlopig alleen toegankelijk is voor een geselecteerde groep gebruikers.

    Mark, kun jij hier wellicht iest meer over zeggen?


    7 november 2006 om 14:12
    nikao

    interessant concept en de uitvoering ziet er op het eerste gezicht goed uit.

    Ben erg benieuwd.

    Wanneer kunnen we testen? 🙂


    7 november 2006 om 14:14
    Rosbergen

    @Marco

    Emerce Network is een beta waarvoor iedereen zich kan aan melden. De melding die je krijgt, zou je dus zeker niet moeten krijgen. We kijken er meteen naar en we zullen je hier laten weten wanneer het probleem is opgelost.


    7 november 2006 om 16:11
    Michel

    @Tobias: het is dan ook een advertentie om te adverteren op GeenStijl en niet een advertentie van GeenStijl zelf, maar van hun advertentieboer. Mag het dan wel?


    7 november 2006 om 19:15
    Tobias

    @Michel: van mij mag het allemaal, maar ik vind het iets zeggen over de geloofwaardigheid van dit weblog. Ik zag inderdaad dat het een advertentie van adfactor was, maar dat maakt het voor mij in principe nóg vreemder: een advertentie van een bedrijf dat je de mogelijkheid geeft om op GeenStijl.nl te adverteren.


    7 november 2006 om 19:30
    media

    @Tobias: als je deze blog een beetje had gevolgd dan had je kunnen lezen dat ik niet geloof in een advertentie-boycot en al helemaal niets heb tegen adfactor. Als één van de bloggers hier een bepaalde mening heeft, dan betekent dat nog niet dat wij als marketingfacts daar achter staan en naar handelen. En al zou je dat willen, het is praktisch onmogelijk met inmiddels meer dan 60 verschillende bloggers (en dus meningen).


    7 november 2006 om 20:28
    Rob Menzo

    vreemd dat je eerst een heel registratieformulier in moet vullen om vervolgens pas de melding te krijgen dat het nog niet kan..

    Ben het sowieso met Anders eens dat het vreemd is deze aplicatie te testen op een publieke site, mensen een beetje lekker maken met iets waar ze nog geen deel van uit kunnen maken. Denk dat dit ten koste gaat van het aantal uiteindelijke gebruikers, er zullen namelijk vast veel meer mensen zijn die vandaag (en misschien eerder) al een compleet registratieformulier hebben ingevuld. Ik heb in ieder geval geen zin om dit nog een keer te gaan doen.

    Verder vindt ik “SEO Portal” een spammer, maar dat terzijde.


    7 november 2006 om 20:59
    Tobias

    @Marco: zoals ik al zeg; ik weet dat je een advertentie-boycot te ver vindt gaan en ik snap daarover je mening ook, maar ik vind het gek dat Marketingfacts.nl wél zo’n mening tussen alle (nieuws)berichten zet (en bovendien deels – het deel dat het beneden alle niveau is – door jou gesteund wordt), maar ondertussen wél reclame maakt voor een bedrijf dat aanspoort om op geenstijl te gaan adverteren. Het verzwakt voor mij de geloofwaardigheid van de inhoud. Voor zulk soort berichten zouden jullie – mijns inziens – een duidelijkere scheiding moeten maken tussen nieuws en mening.


    7 november 2006 om 21:08
    Michel

    @Tobias: is dat niet hetzelfde als blogger 1 van de 60 aangeeft de iPod een rotding te vinden, maar Marco zou wel een Apple-advertentie plaatsen? Ik vind het juist altijd mooi om te zien dat weblogs ook vrijheid nemen kritiek te uiten op eigen adverteerders. Dat maakt een weblog in mijn ogen juist geloofwaardiger / eerlijker.

    Gaat niet in alle gevallen op natuurlijk, maar in dit geval zie ik er niets verkeerds in.

    Daarnaast zou Marco met Anders als blogger anders waarschijnlijk geen enkele advertentie meer kunnen plaatsen 😉


    7 november 2006 om 21:57
    media

    Kan inmiddels inloggen Mark maar het zit nog wel vol fouten. Zo probeerde in zojuist een foto te uploaden en krijg een pagina vol met foutmeldingen. Waarom is er eigenlijk gekozen om het te testen in de live-omgeving?


    8 november 2006 om 07:43
    Rosbergen

    @Marco

    Dank voor je feedback, fouten herstellen we meteen. Feedback kun je ook geven via de feedback-knop binnen Emerce Network.


    8 november 2006 om 09:26
    Tobias

    @Michel: Nee, dat is niet hetzelfde. Het is er dus niet één, want Marco gaf zelf ook aan het beneden niveau te vinden. Maar goed, persoonlijk zou ik toch die scheiding tussen normale nieuwsberichten en zo’n uitgesproken mening hebben gemaakt, middels een apart deel voor columns bijvoorbeeld. Het komt voor mij namelijk minder geloofwaardig over zo.


    8 november 2006 om 10:16
    Gijsbregt

    Wat ik raar vind, is dat als ik ingelogd ben, ik vervolgens alsnog mijn gegevens voor een reactie op een artikel moet invullen en maar moet wachten op de reactie van de redactie. Als Emerce mij in de community opneemt (is gebeurd), dan verwacht 2 zaken:

    1) niet nog meer inloggen;

    2) het vertrouwen om direct postings te plaatsen.


    20 november 2006 om 08:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!