Werknemers te druk om te communiceren?
Leendert van der Valk heeft op De Nieuwe Reporter een aardig artikel over slimme combinaties van print en online in bedrijfsjournalistiek. Daarin komen o.a. aan het woord Jeroen Maters (bedrijfsjournalistiek.nl) als Hans Postma (Entopic) die hun mening geven over blogs:
(…) Daarbij komt dat de meeste werknemers volgens zowel Maters als Postma helemaal geen tijd hebben om zich ook nog bezig te houden met een blog, een wiki of een forum. Maters: “Ik heb weinig vertrouwen in weblogs. Het zijn altijd dezelfde mensen die reageren. Mensen met tijd. Hoe interessanter de personen, hoe minder tijd ze hebben.” Postma: “Werknemers hebben het als het goed is druk op hun werk. Ze zullen niet snel zelf iets publiceren. Alleen als het moet.” (…)
Zouden Maters en Postma eigenlijk gebruik maken van e-mail en mobiele telefoon of zouden ze daar geen tijd voor hebben?
🙂
Dit is best wel geestig.
Misschien moet er eens onderzoek worden gedaan naar of bloggers net zo vaak ouwehoeren bij het koffiezetapparaat als hun niet bloggende-collega’s.
Misschien kunnen bloggers beter met hun tijd omgaan.
Hoe interessanter de persoon, hoe minder tijd ze hebben?
Daar ga ik eens even goed over nadenken…
‘Werknemers hebben het te druk’
Dat zou de reden kunnnen zijn waarom een ondernemer wel kan en wil bloggen, die telt immers geen uren. Meer dan 40 uur werkt een werknemer meestal niet.
Ik kijk bijvoorbeeld geen TV meer, alleen even nieuws en actualiteiten (vaak met een laptop op schoot) en koffie kun je ook al bloggend drinken.
Het enige wat heilig is hier is de avondmaaltijd en de paar uren erna, dat is de qualitytime.
Er zijn ook mensen die juist door hun bloggen interessant worden, ook één om over na te denken.
Wat is interessant? Is dit omdat anderen deze personen interessant vinden of vinden ze zichzelf interessant?
Maters slaapt waarschijnlijk wat meer, net als die andere interessante mensen 😉
Het gaat gewoon zoals in alle dingen om prioriteiten stellen. Iemand die zegt geen tijd te hebben stelt andere prioriteiten. Tijd heb je namelijk nooit, tijd maak je.
Bij mensen die vaak de zin bezigen dat ze geen tijd hebben gaat vaak mijn haar overeind staan, ze moeten gewoon eerlijk zijn en zeggen dat ze het niet zien zitten en er geen zin in hebben.
ik heb helaas geen tijd om te reageren
Wat te denken van de CEO-bloggers van GM, Sun, McDonald’s, HP, etc. Hebben die niets beters te doen dan bloggen? Ze hebben in ieder geval prioriteit gegeven aan het directe blog-communicatiekanaal, boven het opstellen van de laatste interne directieve memo’s.
Mensen zonder tijd stellen inderdaad de verkeerde prioriteiten of bschikken over een 9-5 mentaliteit. Gaat er maar net om wat je zelf belangrijk vindt.
Ze hebben een punt. Bedrijfsjournalistiek is iets dat meestal buiten het werkproces staat, het gebruik van de mobiele telefoon en e-mail is daar vaak wel een onderdeel van. Dus de bedrijfsjournalistieke zaken zullen moeten worden gedaan op momenten dat daar vrije momenten voor zijn en volgens Maters en Postma zijn die er voor veel werknemers vrijwel niet.
Toegegeven, het kost aandacht en energie om regelmatig je blog bij te houden, teksten voor je site te schrijven, vragen te beantwoorden op de beste fora…. Als ondernemer weet je dat dit een odnerdeel si van jemarketingstrategie,en weet je wat het oplevert. Dus maak je daar tijd voor vrij. Als werknemer is het verschil tussen wel of geen aandacht daarvoor hebben veel minder groot, en zal de druk om andere dingen prioriteit te geven soms best aanwezig zijn. Maar dat de interessantste mensen er minder tijd voor nemen vraag ik me af (behalve misschien in grote bedrijven).
Zijn er al beroepsloggers gesignaleerd bij de FT100?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!