XS4ALL en PCzapper presenteren plannen voor internettelevisie

26 september 2006, 12:07

XS4ALL en PCzapper presenteren plannen voor internettelevisieIk heb zelden meegemaakt dat de introductie van een nieuwe dienst me zo vaak is medegedeeld als die van PCzapper.tv. Het begon een tijd geleden met een email van een PR-bureau dat me uitnodigde voor de persconferentie. En vanaf die tijd is de stroom aan emails niet meer opgehouden tot vandaag Vincent Evers me zelfs persoonlijk belde over PCzapper. Kijk, als de CEO van PCzapper de moeite neemt om mij te bellen, wie ben ik dan om er geen aandacht te besteden?

PCzapper, voorheen bekend onder de naam Palmbutler, is een oplossing om de tv te verbinden met de pc. In feite gaat het om een soort afstandsbediening voor de computer waarbij beeld en geluid worden doorgestuurd naar de televisie. Vanmiddag presenteren XS4ALL en PCzapper hun gezamenlijke plannen voor de toekomst van internettelevisie.

De persconferentie van PCzapper is op dit moment ook online te volgen via livestream.xs4all.nl. Tijdens de persconferentie worden ook de resultaten van een onderzoek naar internettelevisie gepresenteerd. De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek:

  • 75% kijkt naar video, 25% zet er zelf video’s op Internet.
  • Het meeste kijken mensen naar grappige filmpjes van anderen gevolgd door Nieuws en Uitzending gemist.
  • 91% van de content is gratis maar 9% is al betaald.
  • De huiskamer is voor 56% van de gebruikers de beste plaats om muziek en film te ervaren.
  • De PC-TV connectie is iets wat veel consumenten willen.
  • PCzapper gebruikers kijken langer en geven aan om het meer te gaan gebruiken

Bron:

http://www.pczapper.nl/pub/PCzapperXS4ALL.ppt

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    Simon Koelewijn

    JoeFox: Apple heeft deze maand iTV (werknaam) aangekondigd; een draadloze verbinding tussen PC(/Mac) en TV. Is helaas verder nog weinig over bekend, behalve dan dat het in 2007 beschikbaar zal worden.


    26 september 2006 om 13:07
    media

    Ik krijg net persbericht van Multiscope binnen dat in samenwerking met PCzapper een onderzoek heeft uitgevoerd naar de stand van zaken binnen online video en audio. Driekwart van de ruim 5.000 ondervraagden consumeert online video en audio via de PC. Het meest populair zijn humoristische filmpjes die andere gebruikers maken. Een ruime meerderheid zou daarnaast graag haar favoriete websites op de TV willen gebruiken.

    Huiskamer steeds vaker multimedia theater

    Ruim driekwart (76%) kijkt en luistert wel eens naar filmpjes en muziek op de PC via internet. Slechts 3% van de gebruikers is niet op de hoogte van de mogelijkheden. De huiskamer neemt een centrale rol in bij de consumptie van online video (46%). De werkkamer (38%) en slaapkamer (9%) volgen op enige afstand. Gevraagd naar hun feitelijke voorkeur geeft zelfs 56% de huiskamer als favoriete plaats op, waarbij de aandelen van de werkkamer (31%) en slaapkamer (7%) lager uitvallen.

    Live streams (58%) zijn iets populairder dan downloads (42%). Opvallend is dat men gemiddeld 35% van de content nooit afspeelt na het downloaden. Een minderheid (16%) geeft zelfs te kennen minder dan 10% af te spelen.

    De gebruiker als producent

    De voorkeur van de geïnteresseerden gaat met 61% duidelijk uit naar humoristische fimpjes van andere internetgebruikers. Nieuws (54%) en TV programma’s (46%) completeren de top 3. Bijna een kwart (24%) heeft zelf wel eens filmpjes of foto’s op internet geplaatst. Een vijfde (20%) geeft aan hiervoor onvoldoende kennis te hebben, waarvan meer dan de helft (55%) dit wel wil gaan doen als zij de juiste hulpmiddelen hiervoor hebben.

    Kansen voor Internet TV

    De ondervraagden zijn duidelijk geïnteresseerd in een koppeling tussen internet en televisie. Zo zou 57% hun favoriete websites graag via de televisie willen raadplegen. Ook het lezen/sturen van e-mail (43%), webgames (37%), internetbankieren (28%) en shoppen bij webwinkels (25%) zijn web toepassingen die een substantieel deel van de ondervraagden graag via de televisie wil gebruiken.

    Daarnaast geeft 31% aan de filmpjes die men nu nog via de PC bekijkt, ook via de televisie te willen kunnen bekijken. Op dit moment raadpleegt de overgrote meerderheid de filmpjes nog op een desktop PC (84%) gevolgd door een laptop (28%), televisie (9%) en mobiele telefoon (2%).

    Toekomst online content

    In de toekomst zal de groei van online content vooral komen uit een stijgend tijdsaandeel. Op dit moment besteedt men ongeveer 17% van de tijd die men achter een PC doorbrengt, aan het kijken en luisteren naar filmpjes en muziek. Meer dan eenderde van de ondervraagden (35%) zegt dat dit tijdsaandeel in het komende jaar zal stijgen. Het aantal gebruikers van online video en audio (nu 76%) zal minder stijgen, aangezien 21% van de ondervraagden zegt geen interesse te hebben. Betalen voor online audio en video is nu nog geen gemeengoed. In 8% van de kijk- of luisterminuten betreft het content waarvoor men heeft betaald.


    26 september 2006 om 13:39
    venturo

    Verschillende motieven, verschillende consumptiemodellen. PC zapper wordt vermorzeld door het aanstaande succes van IPTV en de nabije hybride herpositionering door leveranciers van settopboxen. Kabel/IPTV, IPtV/DVBT, sateliet/X etc….


    26 september 2006 om 17:58
    venturo

    Frank, jij bent niet representatief voor een gemiddelde gebruiker. De goede richting is in dit universum niet goed genoeg. Het gaat om het verkrijgen van een aanmerkelijk volume en verandering van consumptie gedrag.


    26 september 2006 om 18:50
    punkey

    @Albert: Ik denk dat de samenwerking met xs4all niet geheel toevallig is. Vaak toch de voorlopers, sneezers, kerngroep, juiste scene, als het om nieuwe technologie gaat. Ik kan me voorstellen dat er wordt gezocht naar een ambassadeurs groep die de weg effenen voor het grote publiek.

    Aanmerkelijk volume, wat is dat in deze wereld van Lange Staarten? Verandering van consumptiegedrag? We zijn al gewend te zappen en online video’s te kijken. Dat komt nu samen. Of bedoel jij er iets anders mee?

    Je hebt gelijk dat ik wellicht niet representatief ben, maar als je de technische mankementen ziet, dan zul je ook begrijpen dat je niet representatief hoeft te zijn om dergelijke foutmeldingen op hun waarde te schatten…


    26 september 2006 om 18:55
    media

    Heb toevallig vandaag mijn abonnement op XS4ALL opgezegd omdat ik al jaren een dubbel-abonnement had (Chello en XS4ALL). Beetje onzin, maar dit stamt nog uit de tijd dat ik altijd een reservetoegang wilde hebben voor het geval er eentje uitlag (ja ik weet het). Heb de PCzapper dan ook niet getest en kan er geen oordeel over geven anders dan dat ik gebruikersvriendelijkheid wel een belangrijk issue vind als succesfactor voor nieuwe introducties. Zijn er al meer mensen die de PCzapper hebben getest?


    26 september 2006 om 18:59
    venturo

    Frank vooral het verschil tussen TV kijken lean back broadcast, naar active consumption. Dat is gedrag. PC zapper overleefd dit veranderings proces niet. Ik geloof in lange staarten maar niet in een broadcastomgeving. Convergentie gaat niet om techniek maar om inhoud.


    26 september 2006 om 19:05
    dvdooren

    Hmm, lijkt dit niet enorm op Apple’s Front Row. Daar heb je inmiddels ook live feeds met google video en You Tube + als je andere content die van je PC naar je TV wordt gestreamd. En met de komst van de iTV binnenkort. NIet dat ik zeg dat PC Zapper hier een kopie van is ;-), maar qua interface is het coneptueel hetzelfde.


    27 september 2006 om 04:16
    venturo

    Vincent (Marco) de verbinding maken tussen pc en tv is niet aan de orde. De verbindingmaken tussen content aanbod en gebruikersmotief… ik zie ‘m nog steeds niet.


    6 december 2006 om 18:48
    media

    Gewoon even pczapper.tv bekijken Albert; zoek eens op wat willekeurige onderwerpen die je aanspreken en ga eens kijken. Gewoon leuk (en handig)!


    6 december 2006 om 18:52
    venturo

    Marco, lleuk is goed maar daar win je de digitale oorlog op termijn niet mee. Als dit soort diensten de huiskamer bereiken dan is het klaar met pczapper maar ook met mediamall en nog een hele hoop andere aardige initiatieven die connectiviteit met de consument ontberen. Ik ben geen zeikerd maar een marketeer die vooral vanuit de consument kijkt. Nano industrie is interresant (long tai etc.) maar wanneer het gaat om televisiebeleving heeft ook Vincent een way to go…


    6 december 2006 om 19:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!