• Mobile
    wordt gesponsord door

PSV.nl breekt eigen records

PSV.nl breekt eigen records

PSV.nl breekt eigen recordsPeter Kentie, manager marketing & media van PSV maakte me attent op het feit dat de website PSV.nl op 30 augustus, de laatste dag voor het verstrijken van de transferperiode, bezocht werd door bijna 90.000 unieke bezoekers, goed voor ruim 700.000 pageviews. PSV noteerde de afgelopen week meerdere records. Ook het videofilmje (wmv) met de eerste training van last minute aankopen Patrick Kluivert en Jan Krompkamp werd zeer goed bekeken. De clip werd op de eerste dag al 24.000 keer gedownload.

Deze periodiek grote belangstelling was recent mede aanleiding voor broadcaster SBS interesse te tonen om op vrijdagavond een samenvatting uit te gaan zenden van het PSV clubnieuws maar ook van collegae topclubs Feyenoord en Ajax. Wie echter wat dieper kijkt in de contentvoorraad van genoemde clubs kan alleen maar tot de conclusie komen dat zo’n mogelijke solitair geprogrammeerde uitzending op SBS zonder cross-over naar live uitzendingen of samenvattingen, ook nog ingehaald door de actualiteit van het internet, niet echt kansvol zal zijn. Het is namelijk vooral content voor kleine groepen club-diehards, waarmee ik dit eclatante succes van PSV.nl niet te kort zou willen doen. 


Delen

0
0


Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Nu nog records bij het voetballen!

    geplaatst op
  • vrij nutteloos deze verkapte persberichtjes van bevriende collega's...

    of gaat marketingfacts nu over iedere site met een nieuw pageview record een bericht plaatsen?

    er wordt hier helaas vaker en vaker iets geplaatst om het plaatsen...

    geplaatst op
  • @ Joris, verkapt persberichtje? Waar heb je het over. We hebben het hier over een belangrijke ontwikkeling in de sportmarkt met als indicatie een fors groeiend aantal bezoekers, pageviews en downloads op een clubsite. Bovendien ik ben een rasechte Ajacied....:)

    geplaatst op
  • Goed om te zien dat de site van PSV nu met meer pageviews dan het vorige record niet is bezweken. Toch wat geleerd daar in Eindhoven!

    En wie is Joris? Een jaloerse Feyenoord-fan wellicht?

    geplaatst op
  • These websites, unlike Celtic for instance, do not radiate much passion. The visitors are still regarded as customers, rather than thousands of fans doing great PR for the club. I remember that Rotterdam Dagblad put up a Japanese page which had these kind of figures when there was a Japanese player at Feyenoord. That was more of a journalistic website than these attempts.

    geplaatst op
  • Een gemiste kans om ook bij Ajax en Feyenoord (site overbelast na komst Charisteas) naar de recente bezoekersaantallen te informeren. Nu is het een erg eenzijdig bericht.

    Zie ook Top 10 Sport (Aug. 2005) door Multiscope

    De site van Ajax genereert maandelijks 6 miljoen pageviews. Dat gebeurt door 50.000 unieke bezoekers per dag.
    Bron: Ajax.nl adverteren & promotie

    Op Feyenoord.nl kan ik geen statistieken vinden of informatie over adverteren op de site.

    geplaatst op
  • @ Albert: "We hebben het hier over een belangrijke ontwikkeling in de sportmarkt met als indicatie een fors groeiend aantal bezoekers, pageviews en downloads op een clubsite"

    Dat is wel erg kort door de bocht en geheel niet onderbouwd overigens. Op basis van 1 website en 1 momentopname constateer jij gewichtig dat dit een 'belangrijke ontwikkeling in de sportmarkt is'?
    De universele sportmarkt ligt mijlenver voor op deze 'hobby projectjes' van de Nederlandse top 3. Een snelle kijk naar de sites van o.a. Amerikaanse sportteams e.d. (Kijk voor de aardigheid eens op een site als http://www.wwe.com ('show' worstelen).) maakt dat wel duidelijk.
    Daarnaast is het niet meer dan logisch en slechts een voortzetting van een al langer durende tendens dat vooral rondom transfers en einde transferperiode er een piek in het bezoek van de diverse clubsites te zien is. En de kracht van downloable content wordt al maandenlang bewezen door sites als youtube and google video.

    Dus leg me even uit wat er nu zo 'belangrijk' is aan dit heugelijke feit?

    geplaatst op
  • Ter aanvulling van de zich verder ontwikkelende internet aanwezigheid van de BVO's, wijs ik jullie op een bericht op de website van http://www.delijst.net:

    http://www.delijst.net/delijst/global/commentaar.php?id=5578_0_7_0_C

    De site van Ajax heeft een nieuw jasje gekregen. De 'recentie' is bepaald niet lovend.

    Enigszins OT: Ook sport en misschien ook wel interessant voor ons, is het verhaal over de Nike Women website: http://www.delijst.net/delijst/global/commentaar.php?id=5585_0_7_0_C
    Voorbeeld van hoe het ook kan, zeker op het gebied van sport en emotie (naast de vertaling van fysieke beoefening naar digitale content).

    geplaatst op
  • Paul hoezo eenzijdig? Als ik over Talpa bericht en niet over SBS is dat dan eenzijdig? Ik ken de cijfers van Ajax maar dit ging even over PSV ...

    Joris dit maakt deel uit van een belangrijke ontwikkeling. De vraag naar voetbalcontent is bijna onverzadigbaar. Broadcasters die internetbeelden van clubs willen herhalen, Pff. Maar voor PSV is het een mooi gegeven toch....Ik heb het even over ederland vriend. Overigens dat kort door de bocht is van toepassing op jouwopmerking dat ik deze mening zou baseren op een simpel gegeven rondm PSV. Ik zou zeggen zoek even door naar mijn postings op MF en op Venturo.

    geplaatst op
  • @Albert:
    Kan ik inkomen. Vergeleken met het vorige record van 1,5 jaar geleden (85.000 unieke bezoekers), noem ik een toename van 5000 (unieke) bezoekers niet echt spectaculair. En is dit geen eenmalig effect? Het trainingsfilmpje van Patrick zal ongetwijfeld voor extra bezoekers gezorgd hebben van Geenstijl, Jaggle en andere weblogs. Dit zijn vooral non-PSV'ers (lees: niet terugkerende) bezoekers.

    geplaatst op
  • Paul een verbroken record is een verbroken record. Maar vergelijk de pageviews is?

    geplaatst op
  • Misschien dat je dit gemist hebt de afgelopen 10 jaar, maar de vraag naar voetbalcontent was al praktisch onverzadigbaar. Die trend zet zich al sinds een tijd door op het Internet.
    Dit bezoekersrecord op de psv website lijkt me nauwelijks de dramatische doorbraak die je ons probeert wijs te maken. Maar goed...
    Overigens, je gaat ons toch niet vertellen dat om de relevantie van je opmerkingen te kunnen bepalen, wij eerst even al jouw postings op marketingfacts e.d. moeten gaan nazoeken???
    Gewoon wat meer zorg besteden aan je bijdragen lijkt me een realistischere optie die beter past bij de lat die door Marco en co hoog gelegd is.

    @ Mark: inderdaad, de ajax website is zeer teleurstellend. Moeilijk te bepalen of dit het gebrek van GX is, of juist de beperkte visie van de ajax marketing/communicatie afdeling.
    Dan doet zo'n NIKE het toch een stuk beter.

    geplaatst op
  • @Albert:
    Een verbroken record is inderdaad een verbroken record. Maar krijgen we elke keer als PSV.nl een nieuw record boekt een nieuwe post?? Lijkt me een beetje overbodig.

    Wat betreft de pageviews, die nemen evenredig en niet proportioneel toe!
    april 2005: 595.000 pageviews/85.000 = 7 pageviews per bezoeker
    sept 2006: 700.000 pageviews/90.000 = 7,7 pageviews per bezoeker

    Nogmaals ben ik het met je oneens dat PSV.nl een fors groeiend aantal bezoekers en pageviews heeft. En schrijf ik de recente stijging toe aan het Kluivert effect (ware reden voor SBS?), vanwege de mediahype.

    Zoals je aangeeft is de belangstelling periodiek, waarbij pieken ontstaan bij het begin van het seizoen, wanneer fans benieuwd zijn naar de nieuwe aankopen of wanneer PSV het ver schopt in de CL.

    Kun je anders aan Peter Kentie vragen of hij de statistieken van PSV.nl van de afgelopen 3 jaar kan tonen, waaruit blijkt dat het aantal bezoekers fors gegroeid is.

    Ben het eens met Joris betreft postings op MF en relevantie.

    geplaatst op
  • Paul dit gaat helemaal nergens om. Een berichtje over PSV in het perspectief van nog steeds toenemende belangstelling voor voetbalcontent daar ging het wel over. Niets meer niets minder. Over de relevantie voor Marketingfacts, daar kan je over discusseren maar dat zou voor heel veel postings (ook die van jou ) kunnen gelden.

    geplaatst op
  • (anonieme) Joris dramatische doorbraak? Over welke posting heb jij het? Context Joris ik verwijs je naar de context en het gelinkte artikeltje over het verder versnijden van content. Een overzichtje van mijn postings, een stuk over 130 of zo, tref je aan onder de categorie bloggers.

    geplaatst op
  • Ik denk dat niet alleen op psv.nl records verbroken zijn. Ik las dat grote voetbalforum servers moeite hadden met het groot aantal bezoekers en ook onze eigen voetbal sectie's (voetbal.headliner.nl , feyenoord.headliner.nl , psv.headliner.nl en ajax.headliner.nl ) kwamen met een record aantal pageviews van 750.000 die dag (waar 200.000 normaal is).

    geplaatst op
  • Heren, wat een discussie op deze regenachtige zondag. Heb zitten twijfelen of ik hier mijn plasje ook nog over heen moest doen. Want alhoewel de betrouwbaarheid van Alexa soms in twijfel wordt getrokken, was ik toch wel verrast over de trend voor de sites van ajax, feyenoord en psv:



    Iemand een verklaring?

    NB niet goed te zien in bovenstaand plaatje maar de grafiek voor psv.nl loopt de laatste dagen op en laat inderdaad een record zien (vorige record was in het voorjaar van 2004 zoals hierboven ook al werd aangegeven).

    geplaatst op
  • Een reactie vanuit PSV en wat inzicht in onze Sitestat bezoekcijfers. We vonden het bericht over het record aantal pageviews nieuwswaardig omdat het vorige record gehaald werd in een bijzonder actieve voetbalperiode, direct na winst in een prominente Champions League wedstrijd.
    Zo'n dagrecord breken in een transferperiode toont aan hoe zeer voetbal leeft en hoe groot de interesse in deze content is.

    Wat cijfers van afgelopen augustus:
    Pageviews 7.441.318, Bezoeken 1.682.486 en - na enig rekenen van Sitestat - 430.000 unieke bezoekers in een maand op PSV.nl. Buitenlandse en mobiele sites niet meegerekend.

    @Paul:
    Wat cijfers door de jaren heen:
    Februari 2004: 1.794.901 pageviews, 517.973 bezoeken
    Augustus 2004: 2.807.319 pageviews, 759.071 bezoeken
    Februari 2005: 3.430.376 pageviews, 833.846 bezoeken
    Augustus 2005: 5.806.056 pageviews, 1.383.641 bezoeken

    Het dagrecord van 708.000 pageviews is en blijft top, het Kluivert filmpje is inmiddels 37.000 keer gedownload x 33 MB = 1.2 Terrabyte dataverkeer...

    @Joris: GX is de technische partij voor Ajax en PSV. Niet de vormgever/interaction designer. Ook PSV verschijnt in het najaar met een nieuwere vormgeving.

    Voetbal is een van weinige domeinen waar content, community en aansprekende, breed gedragen merken elkaar voortdurend versterken. De sterke toename van breedband maakt het mogelijk om steeds dynamischer en rijkere webomgevingen te bouwen. En dat levert flink wat traffic op. PSV.nl is vooral ingericht als nieuws- en informatiesite. Minder op beleving gericht dan de nieuwe Ajax.nl. Ook de verbeterde PSV.nl blijft trouw aan die nieuwsfunctie.
    De beleving bouwen we met de nieuwe PSV.tv site die nu nog in de stijgers staat.

    @Alexa. In mijn ogen onrepresentatief voor Nederlandse sites en domeinen.

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvulling Peter en op basis van jou cijfers kun je inderdaad stellen dat Alexa geen goede weergave geeft van de trend voor psv.nl (en waarschijnlijk dus ook niet voor die van de andere sites).

    geplaatst op
  • In aanvulling op al dit voetbalgeweld hierboven meldt Emerce deze week dat Amstel van haar website voetbal.nl de grootste sportredactie van Nederland wil maken. Voetbalfans en -kenners hebben op de nieuwe site de mogelijkheid om eigen nieuws en meningen toe te voegen. Naast commentaar van bloggende supporters biedt de site ook professioneel voetbalnieuws. De site start met een beperkte groep van 'uitgenodigde' bloggers, maar vanaf volgende week kan iedereen zich aanmelden als blogger. Leuk initiatief en ben benieuwd hoe het gaat lopen!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.