• E-mail
    wordt gesponsord door

Wat is het beste moment voor verzending e-mailnieuwsbrieven?

Wat is het beste moment voor verzending e-mailnieuwsbrieven?

Wat is het beste moment voor verzending e-mailnieuwsbrieven?

Twee jaar geleden verwezen we al eens naar de onderzoeken van eROI waarin werd gekeken naar de effectiviteit van e-mailnieuwsbrieven. Destijds bleek de maandag nog de beste dag om nieuwsbrieven te versturen. Uit het meest recente onderzoek (pdf) blijken de zaterdag en zondag de dagen waarop de hoogste open-rate wordt bereikt. De voorkeur voor het versturen van B2B-mail is op maandag en dinsdag; voor B2C-email krijgt de vrijdag de voorkeur. Naast deze cijfers geeft het rapport o.a. inzicht in gebruik van zakelijke e-mail client (Outlook 2003 is met 48% veruit het meest populair) en persoonlijke e-mail client (hier is gmail met 17% de meest populaire).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Het verstuurmoment is ook sterk afhankelijk van de branche waarin de organisatie opereert.

    geplaatst op
  • Marijn,

    Heb je daar toevallig gegevens over, of weet je dat uit eigen ervaring? Ik ben erg geïnteresseerd. Ook naar data over de variatie door verschillende subjects en content overigens.

    geplaatst op
  • Onze ervaring is dat we in het weekend zeker niet de hoogste open-rate halen, maar de conversieratio is dan helemaal bagger in vergelijking met door de week; vooral Zaterdag is een ramp. Overigens wordt bij ons Hotmail nog steeds vele malen meer gebruikt als Gmail (meer dan 10x zoveel).

    geplaatst op
  • Rob,

    Dat is meer uit ervaring. Voor ons blijkt de dinsdag het beste verstuurmoment te zijn. Binnen de reizen- en toerismebranche zijn meerdere organisaties die de dinsdag gebruiken.
    In het weekend is niet direct een optie omdat in de reizenbranche steeds meer lastminute wordt geboekt. Dat betekent dat potentiele boekers net voor een weekendje weg (dus voor het weekend) een aanbieding willen ontvangen. Na het lezen van de nieuwsbrief willen ze nog even nadenken/overleggen.
    Zo kan ik me dus voorstellen dat elke branche met bepaalde ontwikkelingen rekening moet houden die van invloed zijn op het verstuurmoment.

    geplaatst op
  • Gmail met 17% het hoogste? Ik heb zo'n gevoel dat dit onderzoek een beetje biased is, want Gmail is bij lange na niet de meest populaire persoonlijke e-mail client. Zie ook deze meting, waar Gmail een marktpercentage van slechts 2,54% heeft, tegenover respectievelijk Yahoo en Hotmail met 42,4% en 22,9%.

    Misschien dat de data gebaseerd is op een groep mensen die wat technischer zijn, dat zou de voorliefde voor Gmail wat meer verklaren.

    geplaatst op
  • Of mensen de mail lezen is van meerdere zaken afhankelijk.

    M.i. is de content toch de meest bepalende factor. Daarnaast de toestemming v/d ontvanger (opt-in). Gedurende de afgelopen jaarwisseling heb ik bij m'n werkgever een nieuwsbrief gedaan waar mensen zich bewust voor moesten inschrijven. Dat in combinatie met relevante content gaf zeer hoge open-rates (+70%) en, bij sommige artikelen, een nog hogere clickthrough (+85%).

    Verzending was 1x in de drie weken, meestal op donderdag, net voor of net na de lunch. Waarschijnlijk deze jaarwisseling weer een nieuwsbrief ;)

    geplaatst op
  • Is er ook een beste dag om mail te verzenden? Uit minimale ervaring weet ik dat vrijdag meestal geen succes is. Veel mensen werken buiten de deur of gaan vroeg naar huis. En als ze dan op maandag de uitpuilende mailbox openen lezen ze direct over de nieuwsbrieven heen.

    geplaatst op
  • Coen, wel goed het artikel lezen voordat je een vraag stelt ;-)

    (...) De voorkeur voor het versturen van B2B-mail is op maandag en dinsdag; voor B2C-email krijgt de vrijdag de voorkeur. (...)

    geplaatst op
  • Sorry, te snel gelezen.

    geplaatst op
  • Late reactie, maar ben het eens met Marijn. Heb zelf de nieuwsbrief voor bakkers in Nederland, Duitsland en Polen gemaakt en dan moet je de e-mail juist weer op zaterdagochtend 6 uur versturen. Dan zijn veel bakkers weer bezig met hun administratie en komt de mail op het juiste moment binnen. Het is ook jammer dat het rapport niet toont waar de repsondenten uit bestaan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.