Wat is het beste moment voor verzending e-mailnieuwsbrieven?

18 augustus 2006, 04:25

Wat is het beste moment voor verzending e-mailnieuwsbrieven?

Twee jaar geleden verwezen we al eens naar de onderzoeken van eROI waarin werd gekeken naar de effectiviteit van e-mailnieuwsbrieven. Destijds bleek de maandag nog de beste dag om nieuwsbrieven te versturen. Uit het meest recente onderzoek (pdf) blijken de zaterdag en zondag de dagen waarop de hoogste open-rate wordt bereikt. De voorkeur voor het versturen van B2B-mail is op maandag en dinsdag; voor B2C-email krijgt de vrijdag de voorkeur. Naast deze cijfers geeft het rapport o.a. inzicht in gebruik van zakelijke e-mail client (Outlook 2003 is met 48% veruit het meest populair) en persoonlijke e-mail client (hier is gmail met 17% de meest populaire).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Marijn

    Het verstuurmoment is ook sterk afhankelijk van de branche waarin de organisatie opereert.


    18 augustus 2006 om 06:19
    Rob

    Marijn,

    Heb je daar toevallig gegevens over, of weet je dat uit eigen ervaring? Ik ben erg geïnteresseerd. Ook naar data over de variatie door verschillende subjects en content overigens.


    18 augustus 2006 om 07:14
    Stijn Kruijssen

    Onze ervaring is dat we in het weekend zeker niet de hoogste open-rate halen, maar de conversieratio is dan helemaal bagger in vergelijking met door de week; vooral Zaterdag is een ramp. Overigens wordt bij ons Hotmail nog steeds vele malen meer gebruikt als Gmail (meer dan 10x zoveel).


    18 augustus 2006 om 08:10
    marijn

    Rob,

    Dat is meer uit ervaring. Voor ons blijkt de dinsdag het beste verstuurmoment te zijn. Binnen de reizen- en toerismebranche zijn meerdere organisaties die de dinsdag gebruiken.

    In het weekend is niet direct een optie omdat in de reizenbranche steeds meer lastminute wordt geboekt. Dat betekent dat potentiele boekers net voor een weekendje weg (dus voor het weekend) een aanbieding willen ontvangen. Na het lezen van de nieuwsbrief willen ze nog even nadenken/overleggen.

    Zo kan ik me dus voorstellen dat elke branche met bepaalde ontwikkelingen rekening moet houden die van invloed zijn op het verstuurmoment.


    18 augustus 2006 om 08:22
    EC

    Of mensen de mail lezen is van meerdere zaken afhankelijk.

    M.i. is de content toch de meest bepalende factor. Daarnaast de toestemming v/d ontvanger (opt-in). Gedurende de afgelopen jaarwisseling heb ik bij m’n werkgever een nieuwsbrief gedaan waar mensen zich bewust voor moesten inschrijven. Dat in combinatie met relevante content gaf zeer hoge open-rates (+70%) en, bij sommige artikelen, een nog hogere clickthrough (+85%).

    Verzending was 1x in de drie weken, meestal op donderdag, net voor of net na de lunch. Waarschijnlijk deze jaarwisseling weer een nieuwsbrief 😉


    18 augustus 2006 om 10:43
    coen

    Is er ook een beste dag om mail te verzenden? Uit minimale ervaring weet ik dat vrijdag meestal geen succes is. Veel mensen werken buiten de deur of gaan vroeg naar huis. En als ze dan op maandag de uitpuilende mailbox openen lezen ze direct over de nieuwsbrieven heen.


    19 augustus 2006 om 12:36
    media

    Coen, wel goed het artikel lezen voordat je een vraag stelt 😉

    (…) De voorkeur voor het versturen van B2B-mail is op maandag en dinsdag; voor B2C-email krijgt de vrijdag de voorkeur. (…)


    19 augustus 2006 om 13:10
    coen

    Sorry, te snel gelezen.


    20 augustus 2006 om 13:46
    Daniel Janus

    Late reactie, maar ben het eens met Marijn. Heb zelf de nieuwsbrief voor bakkers in Nederland, Duitsland en Polen gemaakt en dan moet je de e-mail juist weer op zaterdagochtend 6 uur versturen. Dan zijn veel bakkers weer bezig met hun administratie en komt de mail op het juiste moment binnen. Het is ook jammer dat het rapport niet toont waar de repsondenten uit bestaan.


    6 oktober 2006 om 09:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!