Tweakers meldt dat het spelen van casual games (simpel te leren computerspelletjes) steeds verder terrein aan het winnen is. Maar liefst 31% van de Amerikanen boven de 18 prefereert het spelen van een spelletje zoals Bubble Up of Bejeweled boven TV kijken. Bij vrouwen boven de 40 is dit zelfs 37%, en bijna de helft van alle vrouwen boven de 40 speelt liever een spelletje op de computer dan naar de bioscoop te gaan.
De belangrijkste reden dat mensen spelen is omdat ze even willen ontspannen (64%), en omdat het spelen van een spelletje je scherp houdt. En drie kwart van alle mensen met kinderen denkt dat het spelen van casual games goed is voor hun kinderen, omdat ze er iets van kunnen leren.
Goed nieuws dus voor de gaming sector, in ieder geval in de US. Ik denk dat de resultaten in Europa of China (waar ik woon) niet veel anders zijn. De kwaliteit van de TV programma’s is hier dermate slecht dat je alleen daarom al liever een spelletje speelt, en in Nederland storen de vele reclameblokken me mateloos. Ook in China zien we op onze game portals dat spelletjes waar je iets van kan leren of met tests die je iets over jezelf vertellen (zoals bijvoorbeeld deze Chinees/Engelse game ) erg populair zijn. Sinds ik actief ben met games ben ik zelf ook veel meer gaan spelen, en ik heb gemerkt dat tussendoor 5 minuten een spelletje spelen me veel alerter maakt.
Maar waarom stappen mensen over van televisie naar games? Het heeft denk ik niet alleen met de kwaliteit van de programma’s te maken, maar ook omdat er een veel groter aanbod van hoogwaardige (en veelal gratis) spelletjes te vinden is op internet. Veel mensen kijken TV om verveling tegen te gaan, en dat is vaak ook de reden dat men even speelt. Echter, gaming is een veel actievere vrijetijdsbesteding, en daardoor uiteindelijk ook leuker. Het zou me niet verbazen als deze trend zich door blijft zetten, met alle consequenties van dien voor adverteerders.