Casual games verdringen TV kijken

16 augustus 2006, 05:07

Tweakers meldt dat het spelen van casual games (simpel te leren computerspelletjes) steeds verder terrein aan het winnen is. Maar liefst 31% van de Amerikanen boven de 18 prefereert het spelen van een spelletje zoals Bubble Up of Bejeweled boven TV kijken. Bij vrouwen boven de 40 is dit zelfs 37%, en bijna de helft van alle vrouwen boven de 40 speelt liever een spelletje op de computer dan naar de bioscoop te gaan.

De belangrijkste reden dat mensen spelen is omdat ze even willen ontspannen (64%), en omdat het spelen van een spelletje je scherp houdt. En drie kwart van alle mensen met kinderen denkt dat het spelen van casual games goed is voor hun kinderen, omdat ze er iets van kunnen leren.

Goed nieuws dus voor de gaming sector, in ieder geval in de US. Ik denk dat de resultaten in Europa of China (waar ik woon) niet veel anders zijn. De kwaliteit van de TV programma’s is hier dermate slecht dat je alleen daarom al liever een spelletje speelt, en in Nederland storen de vele reclameblokken me mateloos. Ook in China zien we op onze game portals dat spelletjes waar je iets van kan leren of met tests die je iets over jezelf vertellen (zoals bijvoorbeeld deze Chinees/Engelse game ) erg populair zijn. Sinds ik actief ben met games ben ik zelf ook veel meer gaan spelen, en ik heb gemerkt dat tussendoor 5 minuten een spelletje spelen me veel alerter maakt.

Maar waarom stappen mensen over van televisie naar games? Het heeft denk ik niet alleen met de kwaliteit van de programma’s te maken, maar ook omdat er een veel groter aanbod van hoogwaardige (en veelal gratis) spelletjes te vinden is op internet. Veel mensen kijken TV om verveling tegen te gaan, en dat is vaak ook de reden dat men even speelt. Echter, gaming is een veel actievere vrijetijdsbesteding, en daardoor uiteindelijk ook leuker. Het zou me niet verbazen als deze trend zich door blijft zetten, met alle consequenties van dien voor adverteerders.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

14 Reacties

    media

    Vandaag toevallig ook een aardig stuk in NRC.next met als titel ‘Gamen is leerzamer dan de schoolbank’. Het lijkt wel of er een of andere lobby is om gamen meer onder de aandacht te krijgen van het publiek. Daar zitten jullie toch niet achter Marc? 😉

    Ben het overigens eens met het stuk dat gamen veel meer is dan alleen een spelletje. Het is actief (ipv passief) en mits goed opgezet ook educatief.


    16 augustus 2006 om 05:23
    marcvanderchijs

    Gamen is gewoon heel erg in opkomst Marco, daar is geen lobby voor nodig 🙂 Dank voor de link naar het onderzoek trouwens, was ik vergeten erbij te zetten.


    16 augustus 2006 om 05:35
    Reinout

    Games en Gaming is en wordt meer geaccepteerd. “social acceptance”

    De lobby is wel gelijk gaande door de industrie. Er worden diverse beurzen georganiseerd en daarnaast spelen gamepublishers steeds sneller in op onze samenleving met advertising, games on demand en natuurlijk spellen speciaal voor bepaalde doelgroepen.

    Waarom is het normaal dat een vrouw van 50+ nog online mag daten? dat is nu geaccepteerd doordat het gebeurd door diverse vrouwen 50+ in onze eigen omgeving. De tijd dat onze eigen minister president Kok met een muis over het scherm bewoog is voorbij…gamen mag en voor iedere leeftijd.

    Het leuke is nu ook dat je tegen elkaar kunt spelen. Dit gaat ook een vlucht nemen en dan heb je wellicht hetgeen te pakken dat games (casual) onderscheidt van TV en wat wellicht ook games on deman wel eens succesvol zou kunnen maken; je speelt wanneer je wilt en met wie je wilt. Geen platte programering, herhalingen etc., nee gewoon lekker een game spelen, en die games? die worden alsmaar leuker en leuker….de bal ligt weer bij TV


    16 augustus 2006 om 08:12
    Jeroen Jansen

    De bal ligt weer bij TV; wat dachten jullie van het spelen van casual games via de TV? Het beste van twee werelden in de zojuist gelanceerde Interactieve portal van UPC. Toegegeven, de games zijn vooralsnog vrij basic, maar dat wordt met de tijd natuurlijk ook geavanceerder.


    16 augustus 2006 om 13:10
    CemYildiz

    Ik denk dat wat betreft het spelen van casual games op TV de plannen van Intel ook serieus zijn met ViiV. De strijd om de huiskamer is nog lang niet voorbij.


    16 augustus 2006 om 14:05
    Reinout

    @cem; maar games blijft godzijdank niet BEPERKT tot de huiskamer…;)


    17 augustus 2006 om 05:29
    CemYildiz

    @reinout: dat is waar 🙂 Ik weet wel dat Intel wel hard op zoek is naar content-partijen. Zonder content kan ViiV niet slagen. Misschien ook interessant voor jullie.


    17 augustus 2006 om 05:51
    CemYildiz

    @reinout: ik denk dat het belangrijkste is dat de games zonder problemen kunnen draaien op het ViiV platform en dat ze speelbaar zijn met bv. een afstandsbediening. Microsoft komt ook met pokergames voor Xbox Live, dus daar liggen vast wel mogelijkheden.


    17 augustus 2006 om 07:30
    venturo

    Tjonge, tjonge wat een enthousiasme van de game boys hier 🙂 Laten we een cyclische beweging als veranderend kijkgedrag nou als uitgangspunt nemen voor het succes en niet andersom. Tv en games are here to stay maar bedie hebben een totaal ander consumptiemotief. Het is dus het één of het ander maar het één en het ander. Met een wisselende cyclische verhouding. Vergeet trouwens casual games via tv. Als dat al gaat vliegen zijn dat TV content gerelateerde games.


    17 augustus 2006 om 10:40
    CemYildiz

    @Albert: “Vergeet trouwens casual games via tv.” Ik bedoelde meer casual games die worden gespeeld op televisies in huiskamers, niet zozeer “via tv”. Microsoft heeft bv. al aardig succes met casual games via Xbox Live. Daarvoor moet je echter wel een Xbox 360 hebben. Intel zou dit groter kunnen aanpakken met ViiV.


    17 augustus 2006 om 13:09
    loket

    @Jeroen Jansen: zou de kracht van de casual games hun eenvoud zijn? Bij meer geavanceerde games haakt de massa af, denk ik. Of bedoel je de techniek die meer geavanceerd zal worden?


    17 augustus 2006 om 13:40
    Niels Arnbak

    @Albert: “Vergeet trouwens casual games via tv.”

    Als je naar Engeland kijkt, waar digitale TV al een tijdje bezig is, dan moet je anders concluderen.

    Casual games via de EPG is voor Sky kort gezegd een low effort cash cow.


    18 augustus 2006 om 06:08
    venturo

    Ha Niels , ik ben met je eens dat op volledig digitale TV infrastructuren community games mogelijk zijn en ook succesvol geintroduceert worden. Sky is een first mover maar zegt zelf ook nog in een experimenteel leer stadium te zitten. Traditionele beeldbuis consumptie is echt heel wat anders dan games spelen op een monitor in een huiskamer.


    18 augustus 2006 om 06:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!