Hoe maak ik een nickname aan bij Geenstijl?

11 augustus 2006, 10:08

Hoe maak ik een nickname aan bij Geenstijl?Tonie van Ringelestijn heeft het boek Weblogging, een nieuw handboek over weblogs geschreven door Sietse Kuipers, ontvangen en geeft een eerste impressie:

(…) Het boekje belandde op mijn bureau, ik sloeg het voorwoord door Frank Janssen open en las: 'Het was in 2001 dat ik voor het eerst met het fenomeen weblogs kennismaakte.' Proest! Toen was ik al twee jaar bezig. Dit is dan ook de zoveelste uit de rij webloghandboeken. Zal er ongetwijfeld voor zorgen dat opa en oma ook een eigen Web-log.nl openen en dat je tante zich abonneert op je newsfeed. Het boekje besteedt een hoofdstuk aan de huisregels van Geenstijl en beschrijft stap-voor-stap hoe je je op Geenstijl kan registreren. (…)

Geen idee voor wie het boek bedoelt is maar als je als marketeer serieus geinteresseerd bent in weblogs, dan raad ik je aan eens te kijken naar het boek Naked Conversations van Shel Israel en Robert Scoble of naar 'The Corporate Blogging Book', het nieuwe boek van Debbie Weil.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

34 Reacties

    media

    Haha, dit is toch geen sluikreclame Karel? 😉

    Met alle respect voor alle Nederlandstalige boeken op het gebied van weblogs en RSS, voor gevorderd gebruik is er helaas nog niets te vinden en ben je aangewezen op de vaak Engelstalige boeken. Is er niet een vlotte journalist/uitgever die interesse heeft om (samen met een aantal vakmensen) een goed boek in de markt te zetten?


    11 augustus 2006 om 10:58
    Houtlust

    Kwam laatst weer eens een keer op frankwatching. Noemde zichzelf blogger van het eerste uur. hilarisch!


    11 augustus 2006 om 11:24
    media

    @Erik: Onderwijs of volwassenen? En dan een heel hoofdstuk over hoe je je moet registreren en gedragen op Geenstijl? Nee okay, dan snap ik ‘m 😉

    @Marc: was dat een uitspraak van Frank zelf? Kan me het nauwelijks voorstellen. Frank weet net als ik dat wij eigenlijk pas de tweede generatie bloggers zijn. Hooguit de eerste generatie businessbloggers want die waren er eind jaren 90 nog niet zo veel geloof ik 😉


    11 augustus 2006 om 11:25
    Bas

    Tja, niet iedereen heeft de waarheid in pacht en veel gebruikers / wannabees zijn beginners. Dus wellicht kan het met de “juiste marketing” nog tot een goede verkoop leiden ook. Dat is toch een goed voorbeeld voor marketingfacts? Hoe een totaal overbodig iets toch goed op de markt gezet kan worden?

    Overigens is Frankwatching (lees Frank Janssen) best wel een blogger van het eerste uur. T’is maar hoe lang je dat begrip op kunt rekken. Ik heb jaren geleden ook wel het log van Tonio gevolgd en inderdaad, hij was eerder maar dat zegt nog niets. De early adopter is degene die voor de massa uitloopt en dat was Frank (en Tonio zeker).


    11 augustus 2006 om 11:31
    evroekel

    @Marco: Even voor alle duidelijkheid. Ik zet ook mijn vraagtekens bij dit boek maar het feit dat Tonie moeite heeft dat Frank wordt gequote terwijl Tonie twee jaar meer ervaring heeft met bloggen in combinatie met één blijkbaar misplaatst hoofdstuk en het feit dat het niet voor marketeers geschreven is, is voldoende om hele boek af te kraken?

    Niemand die zich afvraagt hoeveel pagina’s dan dat bewust hoofdstuk inneemt t.o.v. de andere 139 pagina’s? Is er iemand hier dit het überhaupt in handen heeft gehad en de rest van de pagina’s heeft gelezen? ’t is mij allemaal een beetje te kort door de bocht, maar zal wel door de vrijdagmiddag komen 😉


    11 augustus 2006 om 11:48
    media

    Het is inderdaad een lekker vrijdagmiddagonderwerp 😉


    11 augustus 2006 om 11:51
    Houtlust

    @ marco Ik kan het niet meer terugvinden. Trek me reactie terug.

    Ik proefde enigzins een controverse tov Tonie die meer behelst dan alleen het boek.


    11 augustus 2006 om 12:00
    Kasper Katje

    Het feit dat Tonie moeite heeft dat Frank wordt gequote terwijl Tonie twee jaar meer ervaring heeft met bloggen in combinatie met één blijkbaar misplaatst hoofdstuk en het feit dat het niet voor marketeers geschreven is, is voldoende om hele boek af te kraken?

    Het komt inderdaad een beetje over als een klein kind dat schreeuwt ‘ikke was eerst’. Misschien had Tonie dan wat minder moeten bloggen en meer netwerken zodat jij al ‘de expert’ gevraagd zou worden.

    Verder wordt al aangegeven dat het een eenvoudige introductie is in de wereld die weblog heet en dus verder niet interessant voor marketeers en volgens mij dus ook als zodanig geen nieuwsfeit ware het niet dat Tonie geprikkeld hapte.


    11 augustus 2006 om 12:22
    jeroenmirck

    Voordat we Tonie hier gaan lopen affakkelen: het is Marco die die ene quote eruit tilt. Nu gaan jullie allemaal focussen op die paar zinnen en dan een mening vormen over Tonie’s hele recensie. Dat lijkt me net zo kort door de bocht als een mening hebben over dit boek zonder het gelezen te hebben. En Tonie was gewoon jaren eerder. Punt.


    11 augustus 2006 om 12:27
    Robert

    Jeroen, waar staat die hele recensie dan?


    11 augustus 2006 om 12:31
    Peter Bonjernoor

    Het stukje dat Marco gekopieerd heeft bevat de gehele essentie van de recensie.


    11 augustus 2006 om 12:38
    media

    Dank je Peter! Het is inderdaad de complete recentie van Tonie vandaar dat ik daar in de reacties ook heb gevraagd of hij het ook heeft gelezen.

    Excuses dat ik hier een wat provocerende titel heb gekozen maar toen ik het stuk van Tonie las vroeg ik mij wel af, waarom een boek schrijven over weblogging en daarbij een compleet hoofdstuk besteden aan hoe te registreren (en gedragen) op Geenstijl. Tonie gaf me nog als tip dat ze beter een boek hadden kunnen schrijven voor PR mensen met als onderwerp hoe om te gaan met Geenstijl. Altijd handig voor PR-afdelingen bij de NS of UPC 😉

    Maar even zonder gekheid, ik weet niet of het boek al beschikbaar is maar ik zal het zeker zelf ook gaan bekijken en tzt hier in de reacties mijn mening geven. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de reactie van anderen die het boek hebben gelezen!


    11 augustus 2006 om 12:47
    Peter Bonjernoor

    Nee, niet weer die Ravoo, he? :o)


    11 augustus 2006 om 12:56
    gijs de bakker

    Kom jongens, is dit nou een potje ‘wie draait er al het langst mee en weet er het meeste van’?

    Het feit dat er een boek als Weblogging uitkomt, geeft aan dat er waarschijnlijk markt voor zal zijn (iemand steekt er immers geld in).

    Ik verbaas me ook over boekjes als ‘werken met Google’, waarin de lezer uitleg krijgt over zoeken met Google, Gmail, Google Earth, etc., maar blijkbaar is er een groep consumenten die daar behoefte aan heeft. Prima toch?


    11 augustus 2006 om 13:23
    jeroenmirck

    De recensie van Tonie is nog een alinea langer, hoor. Nee, het is geen Hegeliaans essay, maar wat valt er meer te zeggen over boekjes als zit. Hij heeft bovendien een paar pagina’s gefotografeerd zodat je die GS-passages zelf kunt lezen. Mensen, we zijn hier aan het bloggen, geen wetenschappelijke verhandelingen aan het schrijven!


    11 augustus 2006 om 13:28
    jeroenmirck

    P.S. 1: “… boekjes als dit …”

    P.S. 2: En ik begon hier niet over Ravoo….. 😉


    11 augustus 2006 om 13:30
    Kasper Katje

    Jeroen, ik heb voor mijn reactie te plaatsen de hele recentie gelezen van Tonie en we missen hier idd 1 regel, wat foto’s en de sneue ondertitel “Taak van de dag: leer de huisregels van Geenstijl uit je hoofd” bij de laatste foto.

    Dus de vraag is wat Tonie had geschreven wanneer hij was gevraagd, vast niet iets met de sarcastische en kinderachtige toon die het stuk nu heeft.


    11 augustus 2006 om 14:21
    Kasper Katje

    maar wat valt er meer te zeggen over boekjes als zit.

    Inderdaad weinig en zeker niet iets wat interessant is voor Bright lezers lijkt me dus geldt hier volgens mij dat prachtige oude, maar opgepoetste en glimmende spreekwoord:

    “Spreken is zilver en zwijgen is goud”

    Tonie had dus beter niets kunnen posten.


    11 augustus 2006 om 14:24
    evroekel

    We kunnen bijna een boekje gaan schrijven over de vrijdagmiddagen op Marketingfacts 🙂


    11 augustus 2006 om 15:03
    Kasper Katje

    Tja als jij publiciteit/reactie’s gelijkstelt aan waardering dan zou je ook nog gelijk van me krijgen maar ik neem aan dat je knipoog betekent dat je zelf ook wel weet dat dat niet het geval is.

    En blijkbaar zit het je toch nog zo hoog dat je het moment van kennismaken dan wel beginnen met bloggen door Frank nogmaals moet aanhalen.

    De tijd dat je je met iets bezighoudt zegt nog niet over je kennis dus wat is nu precies je punt en je probleem?


    11 augustus 2006 om 15:05
    Michiel Pot

    Het is re-cen-sie.


    11 augustus 2006 om 16:59
    Tibor

    Tonie: jouw doorzeuren over wie wanneer met bloggen begon en daar -kennelijk- ook nog een waarde oordeel aan ophangen komt inderdaad nogal gefrustreerd over, net als het vermelden van je totaal niet relevante primeurs.

    Marco: beetje overbodig en vooringenomen stukje. Zonder een boek gelezen te hebben is het inderdaad moeilijk vast te stellen voor wie het precies bedoelt is maar ik denk dat de gemiddelde oom en tante die wat meer over webloggen willen weten, ook niet echt op Naked Conversations zitten te wachten, net zo min als op jouw nog te verschijnen meesterwerk. Dat lijkt mij meer een MarketingFact, met alle respect.


    12 augustus 2006 om 03:55
    Tibor

    Sorry: ik bedoel: “OOK een marketingfact”.


    12 augustus 2006 om 04:01
    media

    Tibor, zoals ik gisteren al aangaf kan ik het boek (nog) niet beoordelen maar zal dat zeker doen zodra ik het heb gelezen. Helemaal gelijk dus!

    Blijf er overigens bij dat ik denk dat de gemiddelde oom en tante niet zitten te wachten op hoe te registreren en gedragen op geenstijl dus ik blijf me afvragen wie nu de doelgroep is 😉


    12 augustus 2006 om 05:33
    Tibor

    >>dat de gemiddelde oom en tante niet zitten te wachten op hoe te registreren en gedragen op geenstijl >>

    Daar heb jij weer helemaal gelijk in (hoop ik althans van harte ;-))


    12 augustus 2006 om 10:20
    Jeroen

    Zitten we soms in een blog re-ces-sie?


    13 augustus 2006 om 10:58
    Michel

    Tonie: wedden dat die iPod jeans geen wereldprimeur is? Of niet wedden omdat je dat zelf ook weet?


    13 augustus 2006 om 19:00
    Bert Graat

    Ik heb een traumatische jeugd achter de rug, streng gelovige pa, jarenlang verplicht misdienaar geweest en óók nog eens misbruikt door de pastoor, afin je weet wel.

    Negen jaar geleden ben ik met therapie begonnen en het eind is nog lang niet in zicht.

    Wel heb ik al grote vooruitgang geboekt.

    Mijn huidige therapeut stelde een paar jaar geleden voor om te gaan reagluren op GS.

    Het is een soort van therapeutisch experiment.

    Binnenkort volgt de evaluatie, en als die positief uitpakt gaat mijn therapeut al zijn clienten laten reagluren op GS.

    Kortom, GeenStijl heeft ook veel goeie kanten hoor!

    Bert


    20 augustus 2006 om 13:37
    Frank Janssen

    Bij het wegwerken van de door mijn vakantie opgelopen achterstand bij het lezen van postings kom ik ook dit artikel tegen. Ik denk dat het meeste hier nu wel gezegd is, maar ik wil in elk geval nogmaals benadrukken dat het boek zich wat mij betreft (primair) niet richt op marketeers en andere professionals met veel weblog-ervaring. Zoals ik zelf al schreef (en Erik nog eens benadrukte) is het een boek dat juist op een laagdrempelige manier uitlegt wat webloggen inhoudt. Dus gewoon een boek dat geschikt is voor de grote massa, daar is wat mij betreft niks mis mee! En ik ben het nadrukkelijk met Tibor eens dat het dus een heel ander lezerspubliek zal hebben dan bijvoorbeeld Naked Conversations.

    Voor alle duidelijkheid: ik heb in mei de drukproef van het boek in mei in handen gehad en doorgenomen en op basis hiervan mijn voorwoord geschreven.

    @ Houtlust: Ik wilde je al uitnodigen om aan te geven waar ik mezelf blogger van het eerste uur noem, maar ik zie dat je die tekst ook zelf niet kunt vinden. Opgelost dus.

    @ Tonie: Aansluitend daarop: de essentie van mijn voorwoord is niet dat ik er als eerste bij was, maar juist wat bloggen met een mens, met mij in dit geval, kan doen.

    Verder eens met Marco dus en eigenlijk ook wel met Bas dat het eerste uur een rekbaar begrip is 😉

    Al met al erg bijzonder om te zien hoe je tijdens je vakantie onderwerp van gesprek kunt zijn en hoe in de loop van zo’n discussie alles toch wel weer op zijn plek valt, zonder dat je daar wat voor hoeft te doen 😉


    23 augustus 2006 om 07:17
    Robertceala

    Jak przestarzale byl zbieg szybka masa miesniowa ? Co gawedza specjalisty ? Ja dbam, ze oraz no musisz rece krzepic zas potrzebujesz sluzyc zwrotniejsze wyrabiania. Np pompki na kolanach, podjezdzania z gumami doceniaj australijskie.

    Naprawa w zajeciach obligatoryjna trwan znaczna, aby dynamizowac ultranowoczesne czynniki, choc przez dobry period. Zakosztuj wówczas do rundy odpornosci plus przekazuj taki krag.

    Wielokroc niemniej zadanie zawiesiste obok ektomorfików egzystuje faktycznie szlachetne, ze zapewnienie nalezycie czci inwencji przy uwadze cukrów pozostaje sie kryterium nierealistyczne. Z grzecznoscia wprowadzaja grandy, które szybka masa miesniowa sprawuja powyzej dwa klapsy wazniejsza kalorycznosc nizli jakie odzywki na rzezbe dodatkowe dwa makroskladniki jadalne. Wazy rzeczone, ze do obiadów nalezaloby zwiekszac oliwe sposród oliwek, obraz lniany, orzechy, awokado, maslo zóltobrazowe czyli sznycle siemie lniane. Tedy pomimo pozycja istnieje siostrzana jak w fuksie weglowodanów zdanych – nie przygotowuj kopnac precyzyjna cena liczbowa. Sposród uczciwoscia chociaz wolno oznajmic, iz populacji winien ujawnic sie w którymkolwiek pokarmie, zanadto paragrafem tego potreningowego, stacjonujacego na cukrach zwyklych.


    7 november 2017 om 01:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief