Nog geen drie jaar terug liepen er 375 duizend vooral jonge Nederlanders rond met een loyaltycard van Coca Cola. Een natte droom voor menig marketeer maar niet voor Coca Cola dat in 2003 van de ene op de andere dag een einde maakte aan deze onderschatte vorm van alchemie. Het loyalty pasje moest plaats maken voor allerlei on-line activiteiten die het allemaal net niet waren. Sinds enige tijd hebben de marketeers van Coca Cola de klok horen luiden in het land van “door consumenten zelf gegenereerde content” en dus start men muziek platform Rec/Release om wat dichter bij de kerngroep te kunnen opereren en de consument uit te dagen…
Op deze site kunnen vooral jongeren hun eigen hip-hop, R&B en aanverwante muziekstromingen uploaden. De producties worden door zowel de kerngroep zelf alsmede door prominente artiesten beoordeeld. De winnaar mag, hoe kan het ook anders, een CD opnemen met een bekende artiest. Niet bijster origineel maar wel aardig. Wannabee’s kunnen opnames maken via een webcam en deze na het verkrijgen van een persoonlijke code op de site plaatsen maar waarom werkt men eigenlijk niet samen met bijvoorbeeld MSN? Coca-Cola plaatst de inzendingen, en dit deel van de actie is wel origineel, via banners ook op relevante andere sites. “Famous for 15 seconds” ok maar een uitdaging?