Interactieve tv communicatie op regioniveau
In deze periode van informatie schaarste toch nog een opmerkelijk bericht. Crossmediabedrijf TSS heeft een interactieve communicatievorm ontwikkeld dat men uitrolt over het netwerk (iTron) van 13 regionale televisie stations verenigd in de stichting ROOS. De onderliggende infrastructuur en de techniek worden door het bedrijf uit Gouda zelf onderhouden. Via een interactief portal (infoportal) kan de kijker vanuit zijn of haar stoel (lean back) allerlei actuele en ook persoonlijke informatie opvragen met regionale- of zelfs lokale relevantie zonder de stoel of bank te hoeven verlaten.
De sleutel tot dit fraais is de combinatie van de al dan niet mobiele telefoon en de afstandsbediening van de televisie. De belangstelling voor deze laagdrempelige dienst is groot en varieert van de sportmarkt, restaurantgidsen (actuele menukaarten) tot de meest actuele informatie over openbaar vervoer (alerts), onderwijs, vrije tijd en toerisme. De installed base is bijna 100% omdat vrijwel elk televisietoestel een teletekstdecoder aan boord heeft welke wordt gebruikt voor deze innovatieve dienst. De 13 betrokken regionale omroepen bieden een dekking van 100% op huishoudens.
De te gebruiken applicaties zijn door TSS volledig webbased ontwikkeld waardoor het onderhoud door de publicerende partij zelf gedaan wordt of volledig geïntegreerd kan worden in de bestaande webactiviteiten. Met de verkiezingen voor de deur hebben politieke partijen zich al gemeld en ook het RIVM geeft blijk van belangstelling al dan niet in combinatie met een landelijk opererende zender.
Extrapolatie van de dienst naar een mobiele omgeving heeft al plaats gevonden. M-TxT is een operator onafhankelijk platform voor tekst gerelateerde diensten via een mobiele telefoon of PDA. Naast de bestaande en zeer populaire teletekst diensten van de NOS, RTL en Talpa opent dit portaal de deuren voor laagdrempelige informatie in een eventuele herkenbare teletekst look & feel met als belangrijkste voordeel de geringe benodigde bandbreedte ten opzichte de huidige diensten via de portals van Imode en Vodafone.
Inmiddels hebben een aantal ROC’s de dienst ingezet voor communicatie met de deelnemers en zijn er ook testen gaande waarbij uitgevers conversies doen naar het portal. De regionale relevantie wordt doorgetrokken naar de mobiele omgeving door de toepassing van LBS functionaliteit.
AdK denkt ZO 1996. 🙂
Wedden voor een doos goeie rode port (liefst van het jaar 1976) dat dit initiatief binnen het jaar een roemloze dood gestorven is? Ik bedoel: dat TSS in de drie jaar dat dit concept bestaat pas drie programma’s heeft voorzien van interactieve teletext zegt toch wel iets. Een regiohype doet daar niets aan af verwacht ik.
Wie betaalt dit project overigens? ROOS? De zenders zelf? En wat kost het? Ben wel benieuwd voor hoeveel miljoenen euro’s de regiozendertjes van “ons belastinggeld” het schip in gaan.
Zo. De sleutel tot al dit fraais was overigens gewoon gezond verstand. Hebben de babyboomers bij de ROOS niet zoveel meer van 🙂
dekking 100% pffff
wie kijkt er nu regionale televisie, dekking 5% maximaal (afhankelijk van de regio)
Een opmerkelijk bericht, Albert? Is TSS niet je werkgever? Dan had het je gesierd als je daarover in de inleiding duidelijk was geweest. Nu heb ik eerst alle ronkende reclame moeten lezen voor bij mij het kwartje viel… Zonde van de moeite.
@Albert: Hoewel het in je profiel staat vermeld, zou het inderdaad iets netter zijn geweest als je jouw relatie met TSS even in de posting had aangehaald.
Klopt het dit concept al drie jaar bestaat zoals AdK aangeeft?
@ ADK
@adk wanneer je de anonieme status kan onstijgen zal ik je nog een keer van inhoudelijk repliek dienen. trouwens wat is je probleem?
@rene mea culpa! 🙂 toppertje!
@erik, het betreft een volledig nieuw concept en heeft helemaal niets meer met teletekst te maken. Alleen de txt graphics bestaan nog.
@Peter W, gaan we nu met de wolfjes meehuilen?
@allen, het blijft een opmerkelijk bericht:)
Kom op Albert. N.a.v. de vorige promo en je reactie aldaar keurig een mailtje naar je gestuurd, maar nog respons so far.
@ Peter. Ik zou dat mailtje met adres graag zien. Ik denk dat je je vergist. a.treur@tss.nl ?
komt eraan . . .
@Albért: de naam is Anton der Kinderen. AdK, vandaar.
Als het niets met teletekst te maken heeft, hoe doe je het dan wel? Eerlijk gezegd geloof ik je niet. Er is geen ander 100% dekkend interactief communicatiesysteem dat via televisieschermen werkt – of ik moet een paar knoppen op mijn afstandsbediening in de afgelopen 29 jaar over het hoofd hebben gezien.
Anton. Databroadcast met gebruikmaking van de teletekst decoder in vrijwel elk toestel. Patent kennis zal je begrijpen. Gebruiken we ook oor de distributie van EPG data. Voorlopig zijn er meer dan 2.2 miljoen gebruikers van teletekst per dag. Dit medium leeft nog wel even voort. Zeker met deze interactie mogelijkheden.
Albert, gedraag je je wel in mijn afwezigheid? Sluit me aan bij een aantal reacties hierboven; zou netter zijn geweest als je even had aangegeven dat je zelf betrokken bent bij TSS.
Ik heb er overigens geen problemen mee dat iemand over zijn eigen werk of projecten schrijft; als je maar aangeeft dat je betrokken bent.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!