Eccky wijzigt marketingstrategie

Eccky wijzigt marketingstrategie

Eccky wijzigt marketingstrategieOpmerkelijk nieuws over het virtuele MSN-kindje Eccky. Emerce meldt vanmorgen dat Eccky vanaf september gratis is. Nu kost het maken van een Eccky nog 1,50 euro. Vooral de allerjongste gebruikers haken relatief snel af omdat het een betaald spel is, zegt Eccky projectleider Yme Bosma. Tot nu toe hebben zo’n 300.000 mensen een profiel aangemaakt op de Eccky pagina.

Het lijkt er op dat Eccky haar inkomsten vooral wil gaan halen uit advertising en merchandising. Volgende week kondigt Media Republic, dat het spel ontwikkelde, een samenwerking aan met drie nieuwe grote partijen. Ben benieuwd!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • er zijn talloze voorbeelden 'out there' hoe dit moet imho;
    gratis spel aanbieden en alleen chargen (zeer miniem bedrag) voor alle denkbare extra's
    Dat lijkt mij toch de way to go hier....

    geplaatst op
  • " Zolang die zakken nog in de winkel liggen, kunnen we niet beginnen met het gratis maken van de Eccky,” zegt Bosma" . IJsschotsen marketing....
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/flirten_en_scoren_met_eccky/

    geplaatst op
  • Sorry hoor Yme!

    Ik vind het niet sterk overkomen. Eerst geld vragen voor het maken van een Eccky en vervolgens later gratis een Eccky maken. Ik kan mij voorstellen dat mensen zich toch een beetje bedonderd voelen. Had het dan andersom gedaan. Dit is zakelijk gezien meer voor de hand liggend.

    geplaatst op
  • Is dit niet gewoon een zet om een leuk initiatief op te krikken omdat de inkomsten zo tegenvallen dat die niet significant genoeg zijn,

    In een wereld waar de trend is dat alles gratis is is 1,50 voor een virtueel spelletje wel een zeer hoge drempel. Maak het eerst tot een rage en zorg dan dat mensen geld over hebben voor extra's...

    geplaatst op
  • Maar die kids betalen wel grif eenzelfde bedrag voor een ringtone waar heel wat minder action achter zit dan die Eccky. Het verbaasd mij helemaal niks. En die 300.000 leuk getal, maar hoeveel hebben ook daadwerkelijk hun Eccky tot volle wasdom laten komen?

    geplaatst op
  • Ik denk dat het een zeer slimme zet is. Natuurlijk heeft men veel geleerd de laatste maanden bij Ecky. Het idee van een subscription is leuk, maar moet het wel een doelgroep hebben/krijgen die kan en mag betalen. Ik denk dat je met Ecky een mooie database kunt opbouwen van jongeren. De toekomst zal uitmaken wat je met die database kunt doen. Allicht worden er nog nieuwe features aan Ecky toegevoegd die het mogelijk maken dat gratis members ge-upgrade worden naar een VIP member.

    Tenslotte heeft Ecky plannen om dit model ook in het buitenland uit te brengen. Dus tel dit allemaal op; grote snel opgebouwde database van profielen, pan-europese adverteerders, VIP member, avatars mogelijk en je krijgt een interessant model dat winstgevend is.

    geplaatst op
  • Reinout het is Eccky maar dat ter zijde. We hebben hier niet te maken met zomaar een casual game maar met een marketing product. Over dat product, de positionering en het uiteindelijke doel is gewoonweg niet goed nagedacht. Alle berichten ten spijt het blijft ijsschotsen marketing.

    geplaatst op
  • Toen de eerste vis het water uitkroop had ie ook nog geen idee dat ie een mens zou worden. :-)

    Eccky weet prima waar ie terecht wil komen en gelukkig is ie slim genoeg (en van nature een flexibel interactief medium) om ervaringen continu om te zetten in verbeteringen zodat het doel steeds dichterbij komt.

    Een interactief product is nooit af, net als een huis of een relatie. ;-) De techniek niet, de functionaliteit niet en het businessmodel niet. Gelukkig maar, dat maakt het wel zo leuk (om te volgen en om aan te werken) !

    geplaatst op
  • Misschien kan Eccky wel de 'virtuele' wuppie worden... Daar werd 15 jaar geleden ook een beetje lachwekkend over gedaan, maar heeft inmiddels zowel als 'hebbeding' en 'marketingtool' 2 rages ontketend en zelfs 1 (2?) hits in de top40 opgeleverd! ;)

    Wel jammer dat er eerst voor Eccky betaald moest worden en het nu pas gratis wordt, maar in dit stadium kan er mi nog prima van koers gewijzigd worden...

    Yme & co, succes, jullie verzinnen vast wel weer mooie nieuwe toepassingen!

    geplaatst op
  • @ Peter Warman, Eccky weet prima waar ie terecht wil komen en gelukkig is ie slim genoeg (en van nature een flexibel interactief medium) om ervaringen continu om te zetten in verbeteringen zodat het doel steeds dichterbij komen. Wat mag dat doel dan zijn? Of is dat ook nog aan evolutie onderhevig? :)

    geplaatst op
  • De evolutie is inderdaad oneindig. Goed punt. Over 1,4 miljoen jaar zijn wij waarschijnlijk slechts slappe witte stengels die 66 virtuele levens tegelijk leven. :-) Wat het uiteindelijke doel van Eccky betreft houd ik het op het volgende: Een commercieel succesvol entertainment merk dat internationaal populair is binnen de doelgroep 8-18 gebaseerd op het unieke concept dat aan Eccky ten grondslag ligt.

    En vele wegen leiden naar Rome. Goede ideeen zijn daarom altijd welkom en kunnen zoals eerder gezegd het pad zeker beinvloeden.

    geplaatst op
  • Beste Peter, prachtige Nima A taal, maar wat is uniek aan Eccky anders dan de blijkbaar variabele inzichten op de marketing doestelling? Wel op de (down to earth) concurrentie gelet? Er leden veel wegen naar Rome dat klopt. Allen met een hoop files en een hoop inovatieve concurrentie op de rijbaan in de meeste gevallen met een gebonden vector.

    geplaatst op
  • Waarom niet gewoon toegeven dat de ingeslagen weg fout was en helemaal niet naar Rome leidde?

    Nee, Eccky is ZOOOO uniek dat we er van alles mee kunnen uitproberen want het is toch virtueel....Eccky weet dan misschien wel waar hij heen wil maar niet hoe hij er moet komen.

    geplaatst op
  • p.s. Ik wilde eigenlijk helemaal niet reageren en had zo iets van 'ze kloten maar lekker een end weg' maar als je er hier zo dom om de zaken heen gaat lopen lullen dat wil ik je toch graag laten weten dat je ook daarmee de plank compleet misslaat.

    geplaatst op
  • Bedankt voor de reactie(s). Ik ben geinspireerd.

    geplaatst op
  • Peter, om even in de termen van bureau's en dergelijke te blijven, inspiratie kost geld! :) Volgens is iedereen het er wel over eens dat Eccky grote mogelijkheden heeft. Maar een aantal blogies hier, waaronder ikzelf, hebben vooraf vastgesteld dat Eccky een marketing Tom-Tom nodig had om in Rome te geraken. Het is te makkelijk, en ook een beetje des MediaRepublic's om achteraf als er toch ergens een succes onstaat dat je het zo altijd hebt gezien. Althans deze blogger koopt dat niet. Eerder sprak ik al mijn twijfels uit http://venturo.web-log.nl/venturo/2005/01/gerschtanowitzs.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.