Eccky wijzigt marketingstrategie

14 juli 2006, 02:28

Eccky wijzigt marketingstrategieOpmerkelijk nieuws over het virtuele MSN-kindje Eccky. Emerce meldt vanmorgen dat Eccky vanaf september gratis is. Nu kost het maken van een Eccky nog 1,50 euro. Vooral de allerjongste gebruikers haken relatief snel af omdat het een betaald spel is, zegt Eccky projectleider Yme Bosma. Tot nu toe hebben zo’n 300.000 mensen een profiel aangemaakt op de Eccky pagina.

Het lijkt er op dat Eccky haar inkomsten vooral wil gaan halen uit advertising en merchandising. Volgende week kondigt Media Republic, dat het spel ontwikkelde, een samenwerking aan met drie nieuwe grote partijen. Ben benieuwd!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    nikao

    er zijn talloze voorbeelden ‘out there’ hoe dit moet imho;

    gratis spel aanbieden en alleen chargen (zeer miniem bedrag) voor alle denkbare extra’s

    Dat lijkt mij toch de way to go hier….


    14 juli 2006 om 03:47
    rjmvandiepen

    Sorry hoor Yme!

    Ik vind het niet sterk overkomen. Eerst geld vragen voor het maken van een Eccky en vervolgens later gratis een Eccky maken. Ik kan mij voorstellen dat mensen zich toch een beetje bedonderd voelen. Had het dan andersom gedaan. Dit is zakelijk gezien meer voor de hand liggend.


    14 juli 2006 om 06:37
    Edwin

    Is dit niet gewoon een zet om een leuk initiatief op te krikken omdat de inkomsten zo tegenvallen dat die niet significant genoeg zijn,

    In een wereld waar de trend is dat alles gratis is is 1,50 voor een virtueel spelletje wel een zeer hoge drempel. Maak het eerst tot een rage en zorg dan dat mensen geld over hebben voor extra’s…


    14 juli 2006 om 07:21
    Oli4b

    Maar die kids betalen wel grif eenzelfde bedrag voor een ringtone waar heel wat minder action achter zit dan die Eccky. Het verbaasd mij helemaal niks. En die 300.000 leuk getal, maar hoeveel hebben ook daadwerkelijk hun Eccky tot volle wasdom laten komen?


    14 juli 2006 om 09:27
    Reinout

    Ik denk dat het een zeer slimme zet is. Natuurlijk heeft men veel geleerd de laatste maanden bij Ecky. Het idee van een subscription is leuk, maar moet het wel een doelgroep hebben/krijgen die kan en mag betalen. Ik denk dat je met Ecky een mooie database kunt opbouwen van jongeren. De toekomst zal uitmaken wat je met die database kunt doen. Allicht worden er nog nieuwe features aan Ecky toegevoegd die het mogelijk maken dat gratis members ge-upgrade worden naar een VIP member.

    Tenslotte heeft Ecky plannen om dit model ook in het buitenland uit te brengen. Dus tel dit allemaal op; grote snel opgebouwde database van profielen, pan-europese adverteerders, VIP member, avatars mogelijk en je krijgt een interessant model dat winstgevend is.


    14 juli 2006 om 10:22
    venturo

    Reinout het is Eccky maar dat ter zijde. We hebben hier niet te maken met zomaar een casual game maar met een marketing product. Over dat product, de positionering en het uiteindelijke doel is gewoonweg niet goed nagedacht. Alle berichten ten spijt het blijft ijsschotsen marketing.


    14 juli 2006 om 11:18
    Peter Warman

    Toen de eerste vis het water uitkroop had ie ook nog geen idee dat ie een mens zou worden. 🙂

    Eccky weet prima waar ie terecht wil komen en gelukkig is ie slim genoeg (en van nature een flexibel interactief medium) om ervaringen continu om te zetten in verbeteringen zodat het doel steeds dichterbij komt.

    Een interactief product is nooit af, net als een huis of een relatie. 😉 De techniek niet, de functionaliteit niet en het businessmodel niet. Gelukkig maar, dat maakt het wel zo leuk (om te volgen en om aan te werken) !


    14 juli 2006 om 12:18
    Michel

    Misschien kan Eccky wel de ‘virtuele’ wuppie worden… Daar werd 15 jaar geleden ook een beetje lachwekkend over gedaan, maar heeft inmiddels zowel als ‘hebbeding’ en ‘marketingtool’ 2 rages ontketend en zelfs 1 (2?) hits in de top40 opgeleverd! 😉

    Wel jammer dat er eerst voor Eccky betaald moest worden en het nu pas gratis wordt, maar in dit stadium kan er mi nog prima van koers gewijzigd worden…

    Yme & co, succes, jullie verzinnen vast wel weer mooie nieuwe toepassingen!


    14 juli 2006 om 12:26
    venturo

    @ Peter Warman, Eccky weet prima waar ie terecht wil komen en gelukkig is ie slim genoeg (en van nature een flexibel interactief medium) om ervaringen continu om te zetten in verbeteringen zodat het doel steeds dichterbij komen. Wat mag dat doel dan zijn? Of is dat ook nog aan evolutie onderhevig? 🙂


    14 juli 2006 om 13:09
    Peter Warman

    De evolutie is inderdaad oneindig. Goed punt. Over 1,4 miljoen jaar zijn wij waarschijnlijk slechts slappe witte stengels die 66 virtuele levens tegelijk leven. 🙂 Wat het uiteindelijke doel van Eccky betreft houd ik het op het volgende: Een commercieel succesvol entertainment merk dat internationaal populair is binnen de doelgroep 8-18 gebaseerd op het unieke concept dat aan Eccky ten grondslag ligt.

    En vele wegen leiden naar Rome. Goede ideeen zijn daarom altijd welkom en kunnen zoals eerder gezegd het pad zeker beinvloeden.


    14 juli 2006 om 16:31
    venturo

    Beste Peter, prachtige Nima A taal, maar wat is uniek aan Eccky anders dan de blijkbaar variabele inzichten op de marketing doestelling? Wel op de (down to earth) concurrentie gelet? Er leden veel wegen naar Rome dat klopt. Allen met een hoop files en een hoop inovatieve concurrentie op de rijbaan in de meeste gevallen met een gebonden vector.


    14 juli 2006 om 17:09
    Kasper Katje

    Waarom niet gewoon toegeven dat de ingeslagen weg fout was en helemaal niet naar Rome leidde?

    Nee, Eccky is ZOOOO uniek dat we er van alles mee kunnen uitproberen want het is toch virtueel….Eccky weet dan misschien wel waar hij heen wil maar niet hoe hij er moet komen.


    14 juli 2006 om 19:09
    Kasper Katje

    p.s. Ik wilde eigenlijk helemaal niet reageren en had zo iets van ‘ze kloten maar lekker een end weg’ maar als je er hier zo dom om de zaken heen gaat lopen lullen dat wil ik je toch graag laten weten dat je ook daarmee de plank compleet misslaat.


    14 juli 2006 om 19:12
    Peter Warman

    Bedankt voor de reactie(s). Ik ben geinspireerd.


    15 juli 2006 om 04:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief