Easymobile legt het loodje
Nog geen jaar na de introductie trekt Easymobile zich al terug van de Nederlandse markt. In een verklaring op haar site laat Easymobile weten:
Het spijt zeer dat wij u moeten informeren dat easyMobile in Nederland haar activiteiten staakt, ten gevolge van het tegenvallende klantenaantal.
Klanten krijgen 30 dagen om hun nummer te porteren naar een andere provider.
Eerlijk gezegd heb ik de afgelopen tijd ook alleen maar reclame van Symio gezien en heeft Easymobile zich behoorlijk stil gehouden.
Easymobile heeft vooral erg geleund op het goedkope imago en het succes van Easyjet, maar blijkbaar verandert niet alles wat Stelios van Easy.com aanraakt in goud en moet de telecommarkt anders worden bewerkt dan de reismarkt.
Misschien heb ik het verkeerd, maar ik ben volgens mij geen on-line campagne tegengekomen van Easymobile, en ook geen affiliate programma’s. Ik vraag me dan ook af of ze verwachtten dat de klanten vanzelf zouden komen. Wel heeft bij de lancering een tv commercial gedraaid, maar dat is blijkbaar onvoldoende geweest om een nieuw merk mee in de markt te zetten
Heeft iemand trouwens nog wel eens wat gehoord van Lowcall? Deze prijsvechter werd praktisch gelijktijdig met Easymobile en Simyo gelanceerd.
Het enige wat ik van ze heb gezien zijn wat Adsense advertenties… geen bannering of andere campagnes.
easymobile heeft bij lancering enige offline marketing ingezet zoals tv, print en abri’s. Online ben ik ze weinig tegengekomen. Erg mager dus
De (mobiele) telecomindustrie is inmiddels uitgegroeid tot een volwassen markt. De concurrentie is moordend. De marges liggen volgens mij niet zo hoog.
Ik hoor regelmatig van particulieren dat zij aan het einde van hun contract het abonnement opzeggen. Meestal komt er dan een tegenaanbod met een gratis (modern) mobieltje. Daar hopen zij ook op. Ik vraag me weleens af waar bedrijven dat van betalen. De overstap naar een andere provider is dus niet zomaar gemaakt.
Arnoud
Easymobile is het volgende voorbeeld geweest van het domweg vertrouwen op een merknaam zonder intrinsieke waarde in combinatie met goedkoop bellen zonder verder enige vorm van onderscheidend vermogen. Alleen goedkoop bellen is weer onvoldoende gebleken en Easynet heeft zich moeten scharen achter de andere soortgelijke leveranciers van met met sterke merknamen zoals AH mobiel of Hema mobiel.
Verrassend. Ik heb zelf bij een aantal operators rondgelopen en weet dat altijd gehamerd werd op de komst van EasyMobile. Mede vanwege het succes in de UK.
Naast het gebrek aan het zichtbaarheid in de markt, de belangrijkste oorzaak wellicht is volgens mij dat het uiteindelijk vrij lang heeft geduurd voordat EasyMobile daadwerkelijk is geintroduceerd. De concurrentie heeft hierdoor de tijd gehad om te anticiperen op de groei in de SIM-only markt. T-Mobile deed dit medio vorig jaar via de resellers door met scherp geprijsde aanbiedingen te komen, snel gevolgd door Vodafone. KPN kwam daarna met Symio en recent volgde Vodafone met haar eigen label Z11.
Het voornaamste wat ik van Simyo heb gehoord, is dat ze eventjes per abuis een 500 euro van de rekening van mijn ex afschreven, een dag of twee voor de kerst. Geweldig bedrijf.
Lowcall, een superconcept!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!