• Mobile
    wordt gesponsord door

Mobiele marketing behoeft impuls

Mobiele marketing behoeft impuls

Gistermiddag vond in het Planetarium in Amsterdam het 3e ‘Mobile Marketing Event’ plaats. Gezien de hoeveelheid aanwezigen zou je bijna denken dat het hier een nieuw medium betreft, maar niets is minder waar. Het gros van de huidige mobiele telefoontoestellen, PDA’s en andere gekloonde varianten binnen dit productsegment kunnen vandaag de dag technisch zelfs al veel meer dan de gemiddelde provider aanbiedt.

In dit kader werd er door de sprekers jammergenoeg dan ook met name ingegaan op (soms aloude) ‘SMS’-gerelateerde toepassingen. Vanwege de geldelijke verdiensten en bijbehorende businessmodellen die je erop los kunt laten een begrijpelijke keuze, maar tevens een gemiste kans gezien de ontwikkelingen op het gebied van digitale media.

Een zeer succesvolle Engelse case van het bedrijf Sponge, waarbij barcodes op zakken chips zo’n 15 miljoen sms-jes in korte tijd wist te genereren, bleek een absolute topper. Volgens Maurits van Rijkevorsel (Endemol) is voor het welslagen van een ‘SMS(2mail)’ -campagne dan ook noodzakelijk dat de afzender een zorgvuldig gekozen communicatie -moment met de klant weet te realiseren. Daarnaast moet de ontvanger anderzijds minstens het gevoel hebben er ‘beter’ van te (kunnen) worden. En pas als dit ‘what’s in it for me’-principe opgaat, zou een virale uitrol binnen de mogelijkheden liggen.

Aangezien veel van de sprekers verwachten dat medium televisie pas over een kleine 10 jaar echt interactief is, zou ‘de mobiel’ tot die tijd de ideale brugfunctie kunnen vervullen met het internet. Het is niet alleen zeer persoonlijk, interactief en altijd in de buurt van de gebruiker, maar ook een goedkoop, eenvoudig en op korte termijn inzetbaar kanaal.

Gezien de budgetten die er momenteel mee gemoeid zijn, lijkt de gemiddelde marketeer vooralsnog niet echt warm voor te lopen voor ‘mobile marketing’. Echter de door MedEurope gepresenteerde case, waarbij gratis PDA’s met de nodige advertenties aan een specifieke doelgroep (in dit geval artsen) worden weggeven, geeft volgens mij goed aan hoe de adverteerder op het mobiele medium kan inspelen.

Ondanks dat het event uiteenlopende partijen had uitgenodigd, werd er wat mij betreft een te eenzijdig beeld gegeven van de huidige wensen en mogelijkheden vanuit de markt. De meeste telefoonbezitters hebben tegenwoordig een GPRS of UMTS geschikt toestel, waardoor ook andere (interactieve) content kan worden opgehaald. Maar zolang de meeste providers krampachtig vasthouden aan hun eigen portals, niet werken met een ‘flat-fee’ (zoals web’n'walk van T-Mobile) en zich vooral lijken te richten op impulsaankopen bij jongeren, zal deze groeiende branche nog een hele tijd het predikaat ‘volwaardig medium’ moeten ontberen.

Een gedeelte van de presentaties is te downloaden via de site van ‘Mobile Marketing Event’. Hier staat tevens een doorlink naar een aantal video-interviews met sprekers en aanwezigen die Ronnie Overgoor (de dagvoorzitter) heeft gemaakt.


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Er wordt te veel gekeken naar wat er mogelijk is ipv waar de consument belang bij heeft of bekend mee is. Overtuig de consument eerst maar eens van de mogelijkheden en bijbehorende voordelen.

    De Digitale Media Monitor in de huidige Emerce toont aan dat 90% geen tot weinig interesse heeft in live TV op de mobiel, 8% matige interesse en slechts 2% veel. En geef ze eens ongelijk: wie wil nou bjv. het WK volgen op zijn/haar mobiel? Zelfs speciale edities als van 24 of Prison Break halen mij niet over terwijl ik toch een groot fan ben.

    Staar je dus niet blind op de mogelijkheden maar maak de consument in kleine stapjes vertrouwd met de mogelijkheden en bied ook iets aan wat echt meerwaarde biedt.

    geplaatst op
  • @kasper: Je hebt op zich gelijk. Maar bij dit event leek het wel midden jaren '90. SMS als main leader, wat 0900-nummers bellen en als 'nieuwe tool' MMS. Dat is absoluut lucratief, maar wat mij betreft echt passé.

    Natuurlijk moet er een bepaalde behoefte zijn, maar door de consument te onthouden van nieuwe toepassingen krijg je zeker weten (bijna) geen vraag. Dus laten we de boel eens open gooien en kijken wat de consument echt wil als hij een keuze heeft en niet zoals nu het veelal een hypothetische vraag blijft. Als we de consument ooit hadden gevraagd of ze een SMS-tool op de telefoon zouden willen, was het erzeker weten nooit gekomen.Aanbod schept ook een bepaalde vraag:-)

    En mobiele TV is dan niet eens een voorbeeld waar ik meteen aan denk, want dat is pas acceptabel als er bijv. HSDAP of vergelijkbare techniek wordt toegepast. Evolutie leidt hier echter bijna tot stagnatie en dat is een slecht teken. Dus doe eens gek als branche en experimenteer: wordt iedereen beter van.

    geplaatst op
  • Dells heb je gelijk maar het grootste probleem, en niet alleen bij de mobile marketing, is juist dat er teveel beloofd en te weinig waargemaakt wordt.

    En de huidige 'geaccepteerde/ingeburgerde' vormen zijn nog niet eens uitgekristalliseerd. Waarom fantaseren over UMTS/MMS en combinaties met TV/video wanneer adverteerders nog maar mondjesmaat sms marketing etc. inzetten?

    Voor mensen die er dagelijks mee bezig zijn lijkt het dan achterhaald of een reeds gepasseerd station maar daar leg je wel de basis voor de geavanceerdere technieken.

    geplaatst op
  • Eens met Kasper. De grootste uitdaging op dit moment voor telecommers en telefoonfabrikanten ligt op het vlak van de consument bewust maken van de mogelijkheden van de functonaliteiten op de mobiel en hem hierin ook zo goed mogelijk in ondersteunen. Een stuk opvoeding. Iets waarbij de combinatie mobiel en internet elkaar overigens prima in kunnen ondersteunen. Het gebruiksgemak speelt hierbij de boventoon en niet zo zeer de technologische features. Niet zo gek dus dat SMS nog steeds de boventoon voert in mobiele marketingtoepassingen.

    Ik verwacht op korte termijn dus veel meer van marketingtoepassingen waarbij de mobiel met haar functionaliteiten als foto, video als kanaal een onderdeel vormt van een geintegreerde campagne (icm internet dus bijvoorbeeld).

    geplaatst op
  • Dank voor het verslag Ronald!

    Is er nog iets gepresenteerd van de Mobile Marketing Monitor die Adforesult in samenwerking met HotSMS is gestart? Als het goed is zouden we mbv deze Mobile Marketing Monitor kunnen bijhouden welke campagnes er in Nederland voor mobiele telefoons worden ontwikkeld.

    geplaatst op
  • Ronald, hartelijk dank voor je verslag en de links naar de presentaties !
    Heeft mij weer een tocht bespaard naar Amsterdam.

    Vorig jaar deelde ik op hetzelfde event jouw verbazing : SMS ? Dat was toch al oud ?? Jammer om te zien dat er dus weinig voortgang is geboekt.

    Terwijl er nota bene wel degelijk dingen gebeuren ! zijn http://www.yellowbrick.nl/ en http://www.park-line.nl/ dan geen inspirerende voorbeelden ? Voor mij is dit intiatief een leuk opstapje voor de mobiel als "afstandsbediening"/koop instrument. Maar misschien is dit weer te simpel. Hoewel : ook SMS heeft aangetoond dat het maar simpel moet beginnen.

    geplaatst op
  • Het gekke vind ik juist dat bedrijven dolgraag mobile marketing willen doen, consumenten eigenlijk geen ongewenste reclame willen, en er ondertussen een enorme hoeveelheid geld omgaat in allerlei informatiediensten. Dat moet toch ook anders kunnen? We hebben deze week http://www.smsvertising.eu opgezet, om te kijken of we dit op een andere manier kunnen aanpakken.

    Als lokale sportverenigingen etc. eenvoudig hun achterban kunnen voorzien van informatie (bijv de uitslagen per SMS), en bedrijven krijgen de mogelijkheid om daarin te adverteren, dan slaan we 2 vliegen in 1 klap.

    geplaatst op
  • @marco: klopt. Eigenlijk werd er alleen aangekondigd dat vanaf heden dat er (zoals we al wisten) een Mobile Marketing Monitor komt/bestaat. En dat men bij Adforesult graag input ontvangt mbt bestaande en nieuwe campagnes. Een selectie daarvan wordt (na check door de redactie) besproken in hun blad, meer dan dit had men helaas niet te melden. Een goed initiatief, maar nu dus nog een lege huls. Zie adforesult voor info.

    Op verzoek van Ronnie (Overgoor, die het overigens leuk voor zat) werd aan het eind vd dag gecheckt wie er die dag met een mobiele marketing actie was geconfronteerd. Typerend was hierbij dat slechts 1 vd ong. 100 aanwezigen geconfronteerd was met een mobiele marketing actie. Zegt meer dan genoeg over de inzet van dit medium.

    @kasper/edwin: het laten inburgeren dan wel opvoeden zou volgens mij al kunnen beginnen door het geheel doorzichtiger te maken met een flat-fee en door de diverse kleine portals af te schaffen en open te gooien voor alle providers. Heeft de hele branche uiteindelijk voordeel bij. Ben het verder met jullie eens. Ik pleit er alleen sterk voor om te blijven innoveren/investeren en niet blind te staren op alleen het nu.

    @ivo: interessant. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen bij jullie. Bij TalpAlarm proberen ze nu ook meer voet ad grond te krijgen door alerts op gebied van verjaardag, geboorte etc, maar dan (vooralsnog) zonder ads.

    geplaatst op
  • Ah, dank voor de update Ronald!

    geplaatst op
  • Zag dit persbericht langskomen over MedEurope en de proef met de gratis PDA's:

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    KPN neemt PharmaPhone activiteiten MedEurope over

    KPN en MedEurope hebben overeenstemming bereikt over de overname van de PharmaPhone activiteiten van MedEurope door KPN.

    MedEurope is sinds 2003 Mobile Solutions Partner van KPN en biedt samen met KPN binnen het PharmaPhone concept specifieke content en applicaties op een PDA of mobiel toestel voor artsen en specialisten. Daarnaast biedt PharmaPhone aan farmaceutische bedrijven de mogelijkheid om door middel van banners op de PDA te communiceren richting de doelgroep van artsen en specialisten. De communicatie kan bijvoorbeeld specifieke informatie over geneesmiddelen zijn maar ook een onderzoek naar ervaringen van artsen met een bepaalde behandelmethode.

    Op dit moment heeft MedEurope een klantenbase van 1000 artsen en specialisten, die met een PharmaPhone abonnement onderweg altijd toegang hebben tot, voor hen, relevante informatie en daarnaast tegen aantrekkelijke tarieven kunnen bellen.

    Met deze acquisitie zet KPN een verdere stap in de wereld van Mobile Marketing, het op een gebruikersvriendelijke wijze aanbieden van al of niet commerciële boodschappen op een PDA of mobiel toestel.

    Daarnaast past de acquisitie in het streven van KPN om zijn positie in de zorg verder te versterken en sluit aan op eerdere initiatieven in de zorg van KPN, zoals E-Zorg, ZorgConnect en Zorg op Afstand. Één van de eerste stappen, die KPN zal gaan zetten, is het via PharmaPhone toegankelijk maken van de E-Zorg applicaties.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.