Mobiele marketing behoeft impuls

23 juni 2006, 14:41

Gistermiddag vond in het Planetarium in Amsterdam het 3e ‘Mobile Marketing Event’ plaats. Gezien de hoeveelheid aanwezigen zou je bijna denken dat het hier een nieuw medium betreft, maar niets is minder waar. Het gros van de huidige mobiele telefoontoestellen, PDA’s en andere gekloonde varianten binnen dit productsegment kunnen vandaag de dag technisch zelfs al veel meer dan de gemiddelde provider aanbiedt.

In dit kader werd er door de sprekers jammergenoeg dan ook met name ingegaan op (soms aloude) ‘SMS’-gerelateerde toepassingen. Vanwege de geldelijke verdiensten en bijbehorende businessmodellen die je erop los kunt laten een begrijpelijke keuze, maar tevens een gemiste kans gezien de ontwikkelingen op het gebied van digitale media.

Een zeer succesvolle Engelse case van het bedrijf Sponge, waarbij barcodes op zakken chips zo’n 15 miljoen sms-jes in korte tijd wist te genereren, bleek een absolute topper. Volgens Maurits van Rijkevorsel (Endemol) is voor het welslagen van een ‘SMS(2mail)’ -campagne dan ook noodzakelijk dat de afzender een zorgvuldig gekozen communicatie -moment met de klant weet te realiseren. Daarnaast moet de ontvanger anderzijds minstens het gevoel hebben er ‘beter’ van te (kunnen) worden. En pas als dit ‘what’s in it for me’-principe opgaat, zou een virale uitrol binnen de mogelijkheden liggen.

Aangezien veel van de sprekers verwachten dat medium televisie pas over een kleine 10 jaar echt interactief is, zou ‘de mobiel’ tot die tijd de ideale brugfunctie kunnen vervullen met het internet. Het is niet alleen zeer persoonlijk, interactief en altijd in de buurt van de gebruiker, maar ook een goedkoop, eenvoudig en op korte termijn inzetbaar kanaal.

Gezien de budgetten die er momenteel mee gemoeid zijn, lijkt de gemiddelde marketeer vooralsnog niet echt warm voor te lopen voor ‘mobile marketing’. Echter de door MedEurope gepresenteerde case, waarbij gratis PDA’s met de nodige advertenties aan een specifieke doelgroep (in dit geval artsen) worden weggeven, geeft volgens mij goed aan hoe de adverteerder op het mobiele medium kan inspelen.

Ondanks dat het event uiteenlopende partijen had uitgenodigd, werd er wat mij betreft een te eenzijdig beeld gegeven van de huidige wensen en mogelijkheden vanuit de markt. De meeste telefoonbezitters hebben tegenwoordig een GPRS of UMTS geschikt toestel, waardoor ook andere (interactieve) content kan worden opgehaald. Maar zolang de meeste providers krampachtig vasthouden aan hun eigen portals, niet werken met een ‘flat-fee’ (zoals web’n’walk van T-Mobile) en zich vooral lijken te richten op impulsaankopen bij jongeren, zal deze groeiende branche nog een hele tijd het predikaat ‘volwaardig medium’ moeten ontberen.

Een gedeelte van de presentaties is te downloaden via de site van ‘Mobile Marketing Event’. Hier staat tevens een doorlink naar een aantal video-interviews met sprekers en aanwezigen die Ronnie Overgoor (de dagvoorzitter) heeft gemaakt.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Kasper Katje

    Er wordt te veel gekeken naar wat er mogelijk is ipv waar de consument belang bij heeft of bekend mee is. Overtuig de consument eerst maar eens van de mogelijkheden en bijbehorende voordelen.

    De Digitale Media Monitor in de huidige Emerce toont aan dat 90% geen tot weinig interesse heeft in live TV op de mobiel, 8% matige interesse en slechts 2% veel. En geef ze eens ongelijk: wie wil nou bjv. het WK volgen op zijn/haar mobiel? Zelfs speciale edities als van 24 of Prison Break halen mij niet over terwijl ik toch een groot fan ben.

    Staar je dus niet blind op de mogelijkheden maar maak de consument in kleine stapjes vertrouwd met de mogelijkheden en bied ook iets aan wat echt meerwaarde biedt.


    23 juni 2006 om 15:16
    ronald ter voert

    @kasper: Je hebt op zich gelijk. Maar bij dit event leek het wel midden jaren ’90. SMS als main leader, wat 0900-nummers bellen en als ‘nieuwe tool’ MMS. Dat is absoluut lucratief, maar wat mij betreft echt passé.

    Natuurlijk moet er een bepaalde behoefte zijn, maar door de consument te onthouden van nieuwe toepassingen krijg je zeker weten (bijna) geen vraag. Dus laten we de boel eens open gooien en kijken wat de consument echt wil als hij een keuze heeft en niet zoals nu het veelal een hypothetische vraag blijft. Als we de consument ooit hadden gevraagd of ze een SMS-tool op de telefoon zouden willen, was het erzeker weten nooit gekomen.Aanbod schept ook een bepaalde vraag:-)

    En mobiele TV is dan niet eens een voorbeeld waar ik meteen aan denk, want dat is pas acceptabel als er bijv. HSDAP of vergelijkbare techniek wordt toegepast. Evolutie leidt hier echter bijna tot stagnatie en dat is een slecht teken. Dus doe eens gek als branche en experimenteer: wordt iedereen beter van.


    23 juni 2006 om 17:09
    Kasper Katje

    Dells heb je gelijk maar het grootste probleem, en niet alleen bij de mobile marketing, is juist dat er teveel beloofd en te weinig waargemaakt wordt.

    En de huidige ‘geaccepteerde/ingeburgerde’ vormen zijn nog niet eens uitgekristalliseerd. Waarom fantaseren over UMTS/MMS en combinaties met TV/video wanneer adverteerders nog maar mondjesmaat sms marketing etc. inzetten?

    Voor mensen die er dagelijks mee bezig zijn lijkt het dan achterhaald of een reeds gepasseerd station maar daar leg je wel de basis voor de geavanceerdere technieken.


    23 juni 2006 om 17:47
    edwin duys

    Eens met Kasper. De grootste uitdaging op dit moment voor telecommers en telefoonfabrikanten ligt op het vlak van de consument bewust maken van de mogelijkheden van de functonaliteiten op de mobiel en hem hierin ook zo goed mogelijk in ondersteunen. Een stuk opvoeding. Iets waarbij de combinatie mobiel en internet elkaar overigens prima in kunnen ondersteunen. Het gebruiksgemak speelt hierbij de boventoon en niet zo zeer de technologische features. Niet zo gek dus dat SMS nog steeds de boventoon voert in mobiele marketingtoepassingen.

    Ik verwacht op korte termijn dus veel meer van marketingtoepassingen waarbij de mobiel met haar functionaliteiten als foto, video als kanaal een onderdeel vormt van een geintegreerde campagne (icm internet dus bijvoorbeeld).


    23 juni 2006 om 17:48
    media

    Dank voor het verslag Ronald!

    Is er nog iets gepresenteerd van de Mobile Marketing Monitor die Adforesult in samenwerking met HotSMS is gestart? Als het goed is zouden we mbv deze Mobile Marketing Monitor kunnen bijhouden welke campagnes er in Nederland voor mobiele telefoons worden ontwikkeld.


    23 juni 2006 om 17:58
    media

    Ah, dank voor de update Ronald!


    26 juni 2006 om 03:45
    Paul van Veenendaal

    Zag dit persbericht langskomen over MedEurope en de proef met de gratis PDA’s:

    ————————————————————————————————————–

    KPN neemt PharmaPhone activiteiten MedEurope over

    KPN en MedEurope hebben overeenstemming bereikt over de overname van de PharmaPhone activiteiten van MedEurope door KPN.

    MedEurope is sinds 2003 Mobile Solutions Partner van KPN en biedt samen met KPN binnen het PharmaPhone concept specifieke content en applicaties op een PDA of mobiel toestel voor artsen en specialisten. Daarnaast biedt PharmaPhone aan farmaceutische bedrijven de mogelijkheid om door middel van banners op de PDA te communiceren richting de doelgroep van artsen en specialisten. De communicatie kan bijvoorbeeld specifieke informatie over geneesmiddelen zijn maar ook een onderzoek naar ervaringen van artsen met een bepaalde behandelmethode.

    Op dit moment heeft MedEurope een klantenbase van 1000 artsen en specialisten, die met een PharmaPhone abonnement onderweg altijd toegang hebben tot, voor hen, relevante informatie en daarnaast tegen aantrekkelijke tarieven kunnen bellen.

    Met deze acquisitie zet KPN een verdere stap in de wereld van Mobile Marketing, het op een gebruikersvriendelijke wijze aanbieden van al of niet commerciële boodschappen op een PDA of mobiel toestel.

    Daarnaast past de acquisitie in het streven van KPN om zijn positie in de zorg verder te versterken en sluit aan op eerdere initiatieven in de zorg van KPN, zoals E-Zorg, ZorgConnect en Zorg op Afstand. Één van de eerste stappen, die KPN zal gaan zetten, is het via PharmaPhone toegankelijk maken van de E-Zorg applicaties.

    ————————————————————————————————————–


    6 september 2006 om 12:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!