Hyves buigt voor leden

Hyves buigt voor leden

Een deel van het eerder genoemde Goldmembership wordt teruggedraaid door Hyves, naar aanleiding van een hoop klachten en onduidelijkheid. Zo bleek de statistieken-functie (een van dé trekkers voor het Goldmembership) gemengde reacties op te roepen: bezoekers wilden anoniem over Hyves surfen, maar wel zien wie de pagina’s bezochten. Daarnaast bleken de uitgebreidere pimp-mogelijkheden niet de gewenste killer-feature.

Terugkijkend, mijn bedenkingen:
- Eventuele populariteit van het Goldmembership zit meer in de leverage die je als merk hebt (daarom overweeg ik zelf het lidmaatschap) dan in een optimale fit tussen wensen en behoeften. Ik denk dat je hiermee nog niet voldoet aan de latente behoeften;
- Het feit dat nieuwe features ook ten goede zullen blijven komen aan de “normale” Hyvers is denk ik niet zo heel relevant voor de discussie. Ik denk dat het belangrijker is dat er gevoelsmatig (en natuurlijk ook gewoon featurematig) een tweedeling wordt gemaakt, waarin enerzijds mensen zullen worden aangetrokken tot de premium, maar aan de andere kant ook normale zich vervreemd zullen voelen. We hebben per slot met z’n 2-miljoenen samen aan het succes gewerkt en nu krijgen betalende mensen meer rechten. [Out-of-the-box-mode] Wellicht was het logischer (ook in de geest van de Social Networking en Web 2.0 ideologie) op grond van merites (toevoegen content/aantal en aard vrienden, enz) een soort relevantie-ranking op te zetten met eventuele extra features daaraan gekoppeld, eventueel via micro-payment. [/Out-of-the-box-mode];
- Wellicht ligt een deel van het gevoelsmatige probleem (Pavlov reactie) in het feit dat je met je Web 2.0-app een Web 1.0-style betaalsysteem hebt geintroduceerd. Gevoelsmatig geen prettige match;
- Alhoewel de invoering van Hyves abonnementen een logische is, is het m.i. niet het eerst waar de grote winstpunten liggen;

Hopelijk is deze exercitie een wijze les om de 2-miljoen Hyves-fans sterker te betrekken bij de toekomst. Niet alleen omdat ze zich zo het merk Hyves eigen kunnen maken, maar ook zeker omdat er een enorm creatief en technisch potentieel.
Hyves-API? Hyves-modules voor web-log.nl (webloggen a la Vox) ? Hyves-widgets? Audio-features (een van de drijvers onder MySpace)? Meer zaken-gerelateerde toepassingen (LinkedIn-style)? Universeler import/export contacten en profielen? Meer User Generated Content (pod/vod voor mobiel?)? Meer personalisering (ben ook erg fan van het pimpen van je profiel naar doelgroep, zoals nu in het Goldmembership)?

Legio mogelijkheden en er werd aangekondigd dat er op Hyves HQ deze zomer hard wordt gewerkt aan nieuwe features. Ik kan niet wachten ...

Zie ook:
- Hyves gaat voor goud
- Hyves voor marketeers
- Social Networking 2.0


Delen



Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Ja, ik schrijf vaak over Hyves, maar heb (nog) geen aandelen :) Mooi merk, mooi concept en een enorm potentieel, maar wel relevant om de juiste keuzes te maken.

    geplaatst op
  • ha polle, je bent er snel bij! Bij deze een snelle reactie. Het goldmembership zorgde voor gemengde gevoelens: Aan de ene kant ging het erg goed: veel meer Goldmembers dan we hadden verwacht, en bijna allen heel enthousiast.

    Aan de andere kant was er bij sommige Hyvers een ongemakkelijk gevoel over de statistieken. Deels omdat niet duidelijk was dat het kon worden uitgeschakeld, en deels omdat het toch een open zenuw is.

    En als het zo gevoelig ligt, buigen we inderdaad graag! :-) Zoals we altijd hebben gezegd is en blijft hyven altijd gratis en blijft dat het belangrijkste deel van de site, met nog veel uitbreidingen.

    De reacties van Goldmembers en andere Hyvers zijn gelukkig erg enthousiast, dus ik hoop dat iedereen hier tevreden uit komt: De hyvers omdat het commentaar snel is verwerkt, de Goldmembers omdat er nog wat leuke dingen aan komen, en jij omdat al je suggesties de komende maanden worden live gezet... ;-)

    geplaatst op
  • Het probleem is natuurlijk dat iedereen wel wil zien wie zijn profiel bezoekt terwijl de persoon zelf liever niet heeft dat zijn eigen bezoek door anderen wordt gezien. Tsja..

    geplaatst op
  • Raymond, als je toch bezig bent, een advertentie systeem waar ik zelf kan inboeken en op keywords in profielen kan targetten is ook zeer gewenst ;)

    geplaatst op
  • Ik begrijp de link tussen het gevoelsmatige probleem en de Pavlov reactie niet helemaal. Of worden Hyvers stiekem geconditioneerd?

    geplaatst op
  • @Michel: sorry, inderdaad mijn fout. In het artikel "Hyves gaat voor goud" van Marcel heeft hij het over "In principe gaan mijn nekharen automatisch omhoog staan van dit soort verdienconstructies". In de comments gaf ik aan deze "Pavlov-reactie" te delen. Je hebt gelijk dat dit in essentie niet echt een Pavlov-reactie is.

    @Raymond: Ik twijfel er niet aan datt jullie weer een grote groep users gelukkig gaan maken. Denk ook dat dit een mooie les is in de ontwikkeling van Hyves.

    geplaatst op
  • Raymond, zie nu ook dat je ALLE Hyvers persoonlijk gekrabbeld hebt, dat moet een hels karwei zijn geweest ;)

    geplaatst op
  • dat kan je wel zeggen, ik doe net de laatste! ;-)

    geplaatst op
  • Jeetje, zelfs ik heb een nieuwe krabbel, eindelijk eens poplulair op Hyves ;)

    Zeer jammer dat er al zo snel een einde is gekomen aan de statistieken tool. Vond het echt leuk om te zien wie mij nou bezocht en ook geen probleem dat anderen zagen wie ik bezocht. Maar kan begrijpen dat niet iedereen zo werkt... Helaas.

    geplaatst op
  • Heb zelf nog steeds niet de behoefte om me in te schrijven. Wat is het nut? Ik zie het niet...
    Wel heeft onze site sinds kort 'een hyve': http://debaasjes.hyves.nl maar ik vraag me af of de leden daar ook de vaste bezoekers van de site zijn.
    Voor mijn gevoel schrijven veel mensen zich in, selecteren 'vrienden' en doen er dan nog nauwelijks iets meer mee.

    geplaatst op
  • @Slagers: Voor ideeën wat marketeers er mee zouden kunnen doen: lees "Hyves voor marketeers". Voor "jongeren" is het een manier om een reputatie te bouwen (met elke krabbel en foto, met elke vriend wordt je reputatie meer waard) en om in contact te blijven. Ik denk dat doordat ook steeds meer "volwassenen" Hyves gaan gebruiken, je meer en meer ook zakelijke toepassingen zult gaan zien. De exacte invulling van dat laatste is natuurlijk leuk speculeren (cv's, gekoppeld aan banensites, online meetings etc etc).

    geplaatst op
  • Ik zie voor mij persoonlijk nog niet echt een reden om me in te schrijven. Voor 'contacten' heb ik mail en telefoon. Maar ik ben wel nieuwsgierig, dus zal wel ff een account aanmaken. Eens kijken of we er wat zieltjes kunnen winnen voor ons weblog.

    geplaatst op
  • @Raymond: Mischien de volgende keer eerst naar je klanten/bezoekers luisteren/onderzoekje doen en dan pas doen. Er waren ook al cases bekend die met dit bijltje gehalt hadden. Meen me iets te herinneren van Friendster. Maar het siert jullie dat er zo snel actie wordt ondernomen als iets niet helemaal gaat. Bedoel ik maak vaak genoeg mee dat er halsstarrig wordt volgehouden aan het idee omdat het fantastisch is.

    geplaatst op
  • @Slagers: Wanneer zou een social networking tool voor jou interessant zijn? Wat mis je met name?

    geplaatst op
  • Ik weet niet of ik wat mis. De toegevoegde waarde is voor mij nog altijd onduidelijk. Heb me een jaar (of twee) terug ook ingeschreven voor orkut.com. Was hetzelfde verhaal. Paar dagen leuk om mensen aan je lijstje bekenden toe te voegen en dan houdt het op.
    Mijn vrienden zie ik regelmatig en de vrienden die ik niet zie mail of bel ik. Daar is geen site voor nodig. Voor contact met mensen van sport of andere groepen waar ik in mijn vrije tijd mee omga bestaan al sites van die groeperingen zelf. Met daarbij behorende gastenboeken en fora. Die allemaal actiever zijn dan de vergelijkbare 'hyves' waar ik mij ondertussen aangemeld heb.

    Misschien ben ik ook wel gewoon hopeloos ouderwetsch en bang voor nieuwe dingen. Maar ik geef nog niet op en zal nog wel een tijdje blijven rondneuzen.

    geplaatst op
  • Vriendjes sparen is wel leuk. Voelt ook wel een beetje desperate maar iedereen die mijn vriendje wil zijn mag me toevoegen . ;-)
    Ik was gelijk zelf goldmember geworden, vooral voor die statistieken, maar ik begrijp wel dat dat voor de gemidelde hyver niet zo fantastisch voelde.
    Volgens mij kan zo'n hyves profiel en community ook deels werken als een soort van PR instrument voor een klein MKB-ertje..hoe? Dat ben ik nog even aan het uitvogelen

    geplaatst op
  • Ook DM vakvereniging DeMeter heeft vanaf vandaag een eigen hyve. Als marketeers van de toekomst konden we natuurlijk niet achterblijven! :)

    geplaatst op
  • Haha ... scherp!
    Zelfs marketingfacts heeft een eigen (bijzonder goed bezochte :S) Hyves: http://marketingfacts.hyves.nl/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.