Hyves gaat voor goud

7 juni 2006, 18:58

Zoals Polle laatste al uiteen heeft gezet in zijn artikel Hyves voor marketeers biedt deze community site een aantal interessante mogelijkheden voor marketeers om hun doelgroep te bereiken. Dit zou ook het verdienmodel achter Hyves voor Raymond en zijn crew een stuk aantrekkelijker maken. Inmiddels blijkt Hyves een andere weg te hebben ingeslagen om inkomstenbronnen aan te boren: het Hyves Goldmembership.

Voor een luttele 25 euro per jaar (de prijs van een biertje per maand volgens de heren zelf) krijgt een lid van Hyves meer analysemogelijkheden voor zijn profiel site dan de gemiddelde site van menig MKB bedrijf. Natuurlijk wordt een gedeelte van dit geld, net zoals het geld van de advertenties, ook gebruikt om Hyves verder te ontwikkelen. Of zoals Floris het heel mooi verwoorde op de Spinawards: “We kunnen er een paar servers bijzetten en een keertje met z’n allen van uit eten gaan maar dan is het ook op”.

In principe gaan mijn nekharen automatisch omhoog staan van dit soort verdienconstructies (denk even terug aan een jaar of vijf a zes geleden) maar toch wil ik dit initiatief van Hyves niet per definitie gelijk afschieten. Ik sta er telkens weer van verbaast hoe groot de aantrekkingskracht is van Hyves op heel veel mensen en ik denk dat een redelijk deel van de hyves leden (zelf schat ik zo’n 10 tot 15%) best bereidt is om dit bedrag te betalen. Met 2 miljoen leden en 900.000 actieve leden zou ik zeggen: do the math. Volgens mij kan er dan wel weer een server bij daar in Amsterdam. Ik ben in ieder geval wel enorm benieuwd hoe dit gaat aflopen omdat dit hele interessante informatie is omtrent dergelijke communities. Alhoewel ik zelf waarschijnlijk een andere keuze zou hebben gemaakt wens ik de mensen bij Hyves enorm veel succes en keep us posted zou ik zeggen!

Marcel van der Heijden
Interactief Strateeg bij Stormkracht 9

Marcel studeerd bedrijfskunde/ marketing management aan de RSM Erasmus Universiteit te Rotterdam. Daarvoor volgde hij de bachelor studie marketing management aan de Hogeschool Inholland. Tijdens zijn stage bij KPMG Accountants raakte hij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe site en online identiteit en was zijn liefde voor online marketing geboren. Naast zijn studie is hij initiatiefnemer en voorzitter van Generation Next en werkt hij als freelance interactief marketeer voor diverse MKB bedrijven. Zijn interesses liggen op het snijvlak tussen marketing en technologie.

Categorie
Tags

22 Reacties

    Jan-Willem

    Het is ook een vrij zekere inkomstenbron waarmee je een soort van lock-in in je community krijgt. Immers de mensen die betalen zullen minder snel ergens anders hun heil gaan zoeken. Mocht er een goede Hyves concurrent komen dan zullen de betalende mensen waarschijnlijk in iedergeval langer gebruik blijven maken van Hyves.


    7 juni 2006 om 19:45
    Polle

    Had het Goldmembership in de comments van de Hyves voor marketeers al even genoemd.

    Ik deel je Pavlov-reactie 🙂


    8 juni 2006 om 01:44
    Hans Maarten

    Ah! Eindelijk! Het moment waarop ik gewacht heb!

    Zoals in alle gevallen waarin succesvolle community’s ineens geld uit de zakken van hun leden trekken, kan ik als concurrent mooi gebruik maken van deze rampzalige miskleun van de Hyves heren: op mijn nieuwe online community kun je hetzelfde als Hyves, GRATIS!


    8 juni 2006 om 03:20
    Wouter Neyndorff

    Hyves is door hun profieldatabase interessant voor adverteerders. Ik denk dan ook dat dat de grootste bron van inkomsten is (hoeveel zouden ze hier mee omzetten eigenlijk?). Een Goldmembership dat aangeboden wordt aan leden zal volgens mij best een leuk bedrag opleveren maar zal het advertentiebedrag niet overstijgen denk ik.

    Voor mijn gevoel werkt zoiets alleen goed op een site als tweakers.net waar er echt een specifiek onderwerp binnen de community heerst, namelijk IT

    Gr.

    Wouter.


    8 juni 2006 om 03:38
    Emanuel

    @ Hans maarten lekker collegiaal ben jij 😉 Ik weet wel zeker dat de heren achter hyves goed hebben nagedacht over de goldmembership. Ik wens raymond en zijn team dan ook heel veel succes.


    8 juni 2006 om 03:52
    Polle

    @Hans Maarten: Welke is dat?


    8 juni 2006 om 04:29
    Raymond Spanjar

    dank allen voor de succes wensen! 🙂 ook ik deel de pavlov reactie in principe, maar er is 1 belangrijk verschil: je kan op hyves nog steeds alles wat je hiervoor ook kon, en dat blijft zo.

    Het gratis deel blijft ook het allerbelangrijkst, en daarvoor komen de komende maanden weer een paar leuke grote uitbreidingen. Ik hoop dat deze inkomsten ook helpen om die te ontwikkelen.


    8 juni 2006 om 05:23
    Jaap

    10 tot 15 procent zou bereid zijn te betalen voor ‘analysemogelijkheden’? Zeg dan gelijk even wat dat precies inhoudt – een uitgebreide bezoekerteller? Zien ze welke Hyves-leden door hun foto’s bladeren, bijvoorbeeld?

    Een beetje jammer dat het centrale argument achter dit stukje – dat van de nekharen – achterwege wordt gelaten. Is het misschien een idee om in dit artikel de moeite te nemen om even te vermelden wat er precies zo stom hieraan is?


    8 juni 2006 om 05:31
    Marcel

    @ Jaap: zoals Marc al zei, complete mogelijkheden vann het goldmembership zijn te bekijken onder de URL. Wat betreft mijn nekharen die overeind gaan staan (ze zijn inmiddels weer naar beneden overigens 🙂 heb ik het over de vele bedrijven die, voordat de roemruchte internetzeepbel knapte, bakken vol met geld binnenhaalde op basis van het aantal mensen dat ze binnen hadden gehaald met allerlei free memberships. Een belangrijk gedeelte van de businessplannen van deze heren waren voornamelijk gebaseerd op het feit dat deze gratis klanten hun service zo onmisbaar zouden gaan vinden dat ze de free memberships in betalende memberships zouden gaan omzetten. Dat deze mooie voorspelling niet is uitgekomen destijds is inmiddels common knowledge. Alleen MSN en Yahoo hebben bij mijn weten met dit model overleeft maar hoeveel mensen maken er echt gebruik van de betaalde diensten van deze bedrijven? Maar we zijn inmiddels een jaar of vijf zes verder en er is een hoop veranderd. Daarom wil ik het idee niet bij voorbaat afschieten en dicht ik Hyves zelfs een voorzichtige kans van slagen toe. Geen harde wetenschap maar noem het maar een fingerspitzegeful. En zoals Raymond al terecht aangaf, alles wat gratis is was blijft ook gratis. So it’s worth a shot voor Hyves.

    @ Hans Maarten: zoals Emanuel al terecht aangeeft wat collegiale reactie. Want over welke met Hyves vergelijkbare community heb jij het dan? IK kan er namelijk maar een bedenken en dat is StayClose.nl. In dat geval zullen de heren bij Hyves zich nog geen zorgen maken denk ik…


    8 juni 2006 om 06:23
    Oof

    Best aardig maar ze zouden nu eindelijk eens die snelheid moeten fixen. Elke keer verhalen van servers bijplaatsen, maar dan is het weer één dag redelijk en dan stort het weer in elkaar. Dat is voor mij de reden waarom ik het niet vaak gebruik, profielen doorsurfen gaat zo langzaam, terwijl dat juist de gein zou moeten zijn. En dat je kan zien wie er op je pagina is geweest had er al vanaf het begin moeten zijn en gratis, nooit begrepen waarom dat er niet meteen inzat. Volgens mij worden de meesten premium omdat ze dan 100 smileys kunnen gaan gebruiken.


    8 juni 2006 om 08:53
    Patrick

    In Nederland loopt men voor dit soort betalingsconstructies misschien nog niet zo warm. Maar kijk naar het Flickr PRO model. Het is hartstikke gaaf als je PRO member bent en daar betaal je graag voor.

    Hyves heeft de kracht en de creatieviteit om diezelfde coolness ook te creeeren bij haar community. Ik wens ze veel sterkte en ben ervan overtuigd dat dit een prima vaste inkomstenstroom zal opleveren.

    Op z’n minst 1 keer per maand met z’n allen uit eten lijkt me:)

    @Raymond: Ik mag aannemen dat je ons over een maandje in je Showcase wel verteld hoeveel ‘gouden’ leden er zijn, toch? 🙂 Succes


    8 juni 2006 om 09:07
    Timdc

    @Hans Maarten : ooit ga je met dezelfde situatie te maken krijgen als je community blijft groeien, en ga je harde keuzes moeten maken ivm financiële opbrengsten die je nodig hebt. Een variant op zulks vip/goldmembership gaat dan bijna onvermijdelijk zijn. Als je meer leden krijgt dankzij deze actie van hyves, dan betekent het vooral dat dit moment voor jou sneller naderbij zal komen dan anders.


    8 juni 2006 om 09:16
    Raymond Spanjar

    Het is inderdaad meer het model van Flickr of Last FM: iedereen kan bijna alles gebruiken, premium is een extraatje.

    En Oof helemaal gelijk van die servers! het frustrerende is, we hebben al 3 weken 70 gloednieuwe servers klaar staan, maar we kunnen ze niet bijschakelen omdat ons hostingbedrijf geen stroom meer kan leveren. Maandag gaat eindelijk hun nieuwe hostinglocatie open – na veel vertraging, wij hoorden in eerste instantie dat dit al een maand geleden het geval zou zijn…

    Is om gek van te worden, maar ik hoop dus dat dit in de loop van volgende week wordt opgelost!

    @patrick: 🙂

    @marcel: blij dat je nekharen zijn gaan liggen! 🙂

    @marc: wat had jij willen zien?


    8 juni 2006 om 10:25
    Petra de Boevere

    Hm, ik ben gelijk goldmember geworden en dat vooral voor mijn statistieken en wat schetste mijn verbazing? Na de eerste kritieken werd ijlings ingesteld dat elke hyver. ook niet-goldmember, anoniem kan surfen binnen hyves, dus weg statistieken, profielanalyses en goldmembervoordeel. De rest is louter speelgoed. Ik heb er nu dan ook spijt van dat ik dinsdag gelijk die creditcard gebruikt heb. Ik vraag me af of daarvoor in de plaats dan een lijst met ip-nummers in de statistieken voor goldmembers wordt opgenomen, waardoor in ieder geval de terugkerende bezoekers kunnen worden bijgehouden.


    8 juni 2006 om 12:12
    Oof

    @Raymond: Ik hoop echt dat het nu eens gaat lukken, maar ja als je zo blijft groeien heb ik er een hard hoofd in.

    Dat verhaal over Friendster op Hyped … daar moest ik ook meteen aan denken en is zeker iets waar rekening mee gehouden moet worden.


    9 juni 2006 om 07:43
    William

    Mijn nekharen gaan overeind staan van die verschrikkelijke basisschool D/T-fouten…!


    12 juni 2006 om 17:14
    hap

    Slecht, veel mensen trappen erin daar door ontstaan ruzie’s ect. Niet iedereen hoeft te weten wat jij allemaal bekijkt op zo’n hyves site. Mij is het ookal gebeurd dat ik reacties krijg van mensen dat ik hun hyves pagina bezoek, (b00s) raar dat mensen zo’n recht kunnen krijgen omdat allemaal te zien


    22 oktober 2008 om 08:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!