Banners, advertorials, sponsoring of productplacement op weblogs?

Banners, advertorials, sponsoring of productplacement op weblogs?

Een eerdere discussie over waarde creeren rondom netwerken, heeft mij ook weer eens op gedachten gezet rondom de invloed die advertenties op weblogs op mij hebben. Een geheel persoonlijke noot van mij dus, geredeneerd vanuit mijn eigen beleving. Ben benieuwd naar jullie eigen ervaringen.

Het product: de blogger en de content
Het karakteristieke rond een weblog is de opinierende (gefundeerd of niet) mening van de blogger(s). De mate waarin deze opinies een bepaald publiek aanspreekt, bepaalt de populariteit en uiteindelijk de waarde van het blog. Tot zo ver niets nieuws.

De schrijvers en de content op het blog zijn dus feitelijk de producten waarvoor ik daadwerkelijk kom. In die zin was de al of niet bewuste keuze van GeenStijl om een bepaald imago rond de bloggers te creeren, helemaal nog niet zo slecht (ongeacht of je nou goed vindt of niet).
Kortom het bezoekmotief voor mij is zeer gericht en wordt nog eens versterkt doordat ik vrijwel alleen via RSS een weblog bezoek en direct het betreffende artikel induik.

Invloed van de opinie
De mate waarin de door de blogger geschreven content (en het weblog) invloed kan uitoefenen op mijn perceptie en gedrag en de mate waarop adverteerders hier op kunnen aansluiten is mijns inziens dus een essentieel uitgangspunt voor adverteerders. Het gaat hier dus om de invloed van de opinie.

Vanuit dit kader geredeneerd, geloof ik minder sterk in de effectiviteit van traditionele bannervormen op weblogs (wellicht spreken de cijfers mij tegen). Deze staan voor mij in vorm te ver afwijkend van de inhoud en dat is toch waar ik voor kom. Ik neem ze feitelijk nauwelijks meer bewust waar.

Dit verklaart wellicht dan ook de reden waarom editorials tussen postings bij mij meer effect hebben. Ze sluiten qua kleur en beeldgebruik nauw aan bij de postings en gevoelsmatig lees die je toch even snel mee.

Sponsoring?
Ja, maar dan vooral gericht op het creeren van bekendheid. Directe actie, neen…want daar kom ik niet voor, dus de bereidheid om te klikken is in die zin beperkt.

Productplacement?
Het gaat een stap verder dan sponsoring en vergt voor een weblog toch wel een heel andere benadering van vanuit bijvoorbeeld een game, waarin een speler bijvoorbeeld even snel Burger King binnen moet lopen voor het verkrijgen van een nieuwe opdracht.
Bij een weblog zal toch vooral de mening van de blogger de grootste rol spelen. Werkt dit voor mij? Ja, echter alleen als het vanuit de context van een posting (of het totale blog) wordt aangeboden.

Feitelijk hebben we het dan gewoon over aanbevelingen. Iets wat nu ook al regelmatig gebeurt op Marketingfacts als Marco bijvoorbeeld af en toe eens een relevant marketingboek aanbeveelt die hij recent heeft gelezen. Kijkend naar mijzelf, ben ik dan toch altijd weer nieuwsgierig geworden en klik toch even door.

Het zou anders zijn als Marco bijvoorbeeld een boek over Italiaans koken zou aanbevelen. Want dat sluit niet aan bij de context van MF en ik zie Marco niet als opinieleider in Italiaans eten! Wat niet is kan nog komen, want je weet het maar nooit met hem ;-).

Wellicht zie ik andere vormen van productplacement binnen een weblog over het hoofd, dus reageer zou ik zeggen.


Delen

0
0


Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Je verhaal begon spannend en klonk veelbelovend en je zwengelt wel een paar zaken aan maar uiteindelijk kom je met je voorbeelden toch weer uit op de standaard middelen die op weblogs en websites al tijden, met ongeveer hetzelfde voorspelde effect, ingezet.

    Wederom wordt dus weer veronderstelt dat een weblog iets heel speciaals is of een totaal andere aanpak vereist dan de traditionele websites en fora. Blijkbaar dus nog steeds niet op 1 interessant punt na dan in mijn ogen: je opmerking "invloed van de opinie".

    Helaas kom je hier niet met een duidelijk voorbeeld (of anders gezegd: je houdt het bij product placement) maar als er dan toch iets specifiek bij een weblog (en in mindere mate een forum door haar opbouw) toegepast zou kunnen worden en interactiviteit met het merk, de dienst of product zou kunnen bewerkstelligen dan is dat de interactie met de opinie of anders gezegd een vorm waarbij de adverteerder reageert op de posts/de discussie.

    Vormen als AdWords, textads op basis van een keyword, zijn dan nog te algemeen en te riskant qua pijnlijke missers/toch niet zo relevant zijn als dat het op basis van het keyword leek.

    Wellicht zou je het pas echt goed doen wanneer de adverteerder/het bureau ook echt zelf deelneemt of het dus in ieder geval gemonitord wordt en de boodschap persoonlijk of iig op de persoon gericht is.
    Een soort uitgebreide vorm van profile targeting dus.

    Een voorbeeld zou bijv. kunnen zijn een politieke discussie met 'linkse' en 'rechste' deelnemers waarbij 'deelnemer links' en 'deelnemer rechts' beide posten waardoor hun standpunt en politieke voorkeur doorschemert. Wanneer bijv. 'deelnemer links' nogmaals post of de discussie op een later tijdstip nogmaals bezoekt wordt hij toegesproken door Femke met de woorden 'bedankt voor je visie en laat dit aub ook tot uiting komen bij het uitbrengen van je stem".

    geplaatst op
  • Banner is imho interruptiemarketing en dus per definitie niet de oplossing. Editorials vind ik, hoe meer ze op normale artikelen lijken, de objectiviteit en dus de geloofwaardigheid en waarde van het blog aantasten.
    Ik ben meer voor de Stormhoek/Bloggers-in-Amsterdam-approach (maak een buzzable product en laat de bloggers eerlijk aangeven wat ze er van vinden).
    Meer nog, geloof ik in bredere online-campaigning, los van individuele blogs. Dus: op basis van internetgebruikersprofielen middels de ideale momenten, media en op de juiste toon en in de juiste setting de gebruiker met relevante producten aanspreken. Bijvoorbeeld: binnen de juiste Hyves, of middels een inhoudelijke reactie op een post.

    geplaatst op
  • @Kasper: wat overlap, doordat we simultaan aan het tikken waren, maar blijkbaar zijn we het best eens :)

    geplaatst op
  • Ik zie inderdaad ook duidelijke raakvlakken (hersenspinsels in dezelfde richting) ;-)

    geplaatst op
  • Productplacement binnen een weblog met niet relevante, als content "vermomde" producten moet je nooit doen. Als een product relevant en dus interessant genoeg is hoef je het de blogger alleen maar aan te reiken. Zo schreef ik bijvoorbeeld twee keer over een product van Matrixstream op Copypaste.nl, mijn weblog over interactieve TV. Zonder betaling, gewoon op basis van relevantie.

    Ik ben weliswaar door Matrixstream benaderd met de productinfo, maar vraag daar geen betaling voor, ook al begrijp ik dat de exposure geld waard is. Als Matrixstream een me-too product had gehad zou ik er niet over geschreven hebben. Onafhankelijk van de vorm; het uiitgangspunt moet zijn dat commerciele content duidelijk als zodanig herkenbaar is, anders gelooft niemand je meer.

    Ook daarin zijn blogs niet zo verschillend van andere media...

    geplaatst op
  • @Jeroen: goed punt. Maar zie je daarin ook schemergebieden? Wat doe je bijvoorbeeld als je trips worden aangeboden? Of je als je een MatrixStream had gekregen? Of als vrienden je vragen wat te schrijven?

    Vind het zelf moeilijk. Niet alleen omdat ik zelf niet precies zou weten wat ik zou doen, maar meer nog omdat ik niet weet hoe de overweging voor anderen ligt :)

    geplaatst op
  • In de tijd dat ik een Flash- en DTP portal beheerde kreeg ik altijd allerlei software en boeken om te reviewen en extra exemplaren om te verloten en vervolgens bij een boek- of software review ook nog een link incl. affiliatecode naar Amazon.com: iedereen blij.

    geplaatst op
  • @Kasper, je geeft zelf eigenlijk al het grootste verschil aan tussen product placement op 'normale' websites en op weblogs en fora, op die laatste blijft het niet alleen bij de content zoals aangedragen door de adverteerder of de blogger maar kan de lezer de content aanvullen met zijn eigen mening. Een slimme adverteerder blijft betrokken, doet ook mee met de discussie en gebruikt het resultaat in het verder verbeteren van zijn product of dienst.

    @Jeroen: het alleen maar aanreiken van een product of dienst is vaak niet voldoende. Soms moet je de blogger stimuleren; dat kan zijn door betaling of door het gratis beschikbaar stellen van een product of dienst. Hierin zijn weblogs echter niet verschillend met andere media.

    Voor degenen die het hebben gemist, lees ook Adverteren op weblogs anders dan op gewone sites?

    Goed je weer te zien hier Edwin!

    geplaatst op
  • Waar het eerst om ging was dat er werd gedaan alsof adverteren op weblogs per definitie anders was of moest dan op traditionele sites en/of fora.

    Maar ik geloof dat we het er allemaal nu toch wel over eens zijn dat banners, tekstlinks, sponsoring, etc. op beide kunnen en er dus in principe niet noodzakelijk naar een nieuwe oplossing gezocht hoefde te worden.

    Door de interactiviteit zijn er dus wel nieuwe, aangepaste of uitgebreidere mogelijkheden. Maar hoeveel adverteerders zijn er nu eigenlijk momenteel bereid om 1 op 1 te gaan? Het merendeel heeft het juist uit handen gegeven aan advertentienetwerken om zo veel mogelijk in 1x weg te zetten op meerdere sites.

    En nu kunnen weblogs nog even profiteren van de hype waardoor een enkele adverteerder toch bereid is te experimenteren maar ik zie de aandacht al langzaam aan verschuiven naar de sociale netwerken.

    Maar goed, laten we niet op de zaken vooruit lopen en afdwalen maar kijken wat er nu specifiek m.b.v. weblogs gerealiseerd kan worden.

    geplaatst op
  • @Kasper: wat is het verschil tussen sociale netwerken en een netwerk van weblogs? Neem als voorbeeld het netwerk van businessbloggers die elkaar zowel online als offline ontmoet.

    geplaatst op
  • Ik probeer hier zsm op terug te komen maar ik moet nu echt ff 'nachtrust' gaan pakken voordat ik onzamenhangende dingen begin uit te kramen ;-)

    geplaatst op
  • Een netwerk van blogs is de 'sesamstraat-versie' van een sociaal netwerk in de zin van MySpace of Hyves en helemaal van initaitieven als People Aggregator of Mugshot. Bij dergelijke sociale netwerken is bloggen een onderdeel van je presence in het netwerk. Dat betekent m.i. dus ook dat adverteren in een sociaal netwerk per definitie uitgebreidere mogelijkheden biedt om persoonlijker en relevanter zaken aan te bieden.

    Las overigens dat MT met een nieuwe versie komt, waarin social networks meer geintegreerd zijn in haar blogtools (kan helaas de post niet terugvinden zo direct)

    geplaatst op
  • @Polle: nu ben ik wel benieuwd naar je definitie van een 'sesamstraat-versie'. In mijn ogen ligt het niveau van een netwerk van blogs namelijk hoger dan de gecentraliseerde social networks zoals MySpace en Hyves. People Aggregator en Mugshot komen weer in de buurt van het gedecentraliseerde (en daardoor persoonlijkere) netwerk van blogs.

    @Kasper: 16:14 uur en dan beginnen aan je nachtrust? Je lijkt Anders Floor wel in zijn aktieve dagen!

    geplaatst op
  • @Marco: No offense, ben het grotendeels met je eens. Al denk ik dat het aantal inhoudelijk kwalitatieve netwerken (ik neem aan dat je daar op doelt) van blogs nog bijzonder laag ligt. Ik kan me voorstellen dat er binnen MySpace minimaal net zoveel inhoudelijk kwalitatieve netwerken van vrienden liggen.
    Bedoelde:
    Blogs = blogs
    Social Netwerk = blogs + flickr-toepassingen + youtube-toepassingen + marktplaats-toepassingen
    Ik zie blogs niet als het eindstation van permission-marketing-initiatieven (want per slot ging deze post eigenlijk over adverteren :) ), maar als een tussenvorm. De veelheid aan data die wordt gegenereerd binnen een social network biedt daar m.i. veel betere aanknopingspunten en ontwikkelingsmogelijkheden in.

    geplaatst op
  • @Polle: ah, wordt me nu wat duidelijker. Toch denk ik dat je je vergist. Het aantal kwalitatieve blognetwerken is groot alleen onvoldoende zichtbaar voor de buitenwereld (lees: adverteerders). Denk aan het netwerk van marketingbloggers, het netwerk van techbloggers, het netwerk van foodbloggers, het netwerk van autobloggers, het netwerk van edubloggers, etc. Binnen deze netwerken vind je gepassioneerde bloggers die gebruik maken van een weblogtool maar ook van flickr, youtube en andere tools om over hun passie te vertellen. Op de blogs zelf vind je ook links naar relaties (zowel binnen als buiten het netwerk). Als je dit soort netwerken inzichtelijk kunt maken dan heb je goud in handen.

    Het voordeel van MySpace en Hyves is dat je de (sub)netwerken sneller inzichtelijk kunt maken en dat het daardoor op dit moment wellicht interessanter is voor adverteerder. Bovendien, je hebt maar één loket en dat is altijd handig voor een adverteerder (of bureau). Maar ik ben er van overtuigd dat de betrokkenheid (en betrouwbaarheid) van mensen in de netwerken van weblogs vele malen hoger ligt en dat daardoor campagnes (in vorm van blogvertorials) effectiever zijn.

    geplaatst op
  • @Kasper: 16:14 uur en dan beginnen aan je nachtrust? Je lijkt Anders Floor wel in zijn aktieve dagen!


    "Slapen is voor mietjes" zei hij terwijl hij bijna instortte :-P

    Jullie hebben in principe beide gelijk maar wanneer we over een social network praten in de zin van grote community om binnen te adverteren dan valt jouw voorbeeld daar in mijn ogen niet onder Marco.

    Waarom? Omdat het contact tussen weblogs onderling, dan wel offline of online, alleen betrekking heeft op eigenaren/'topbloggers' en niet op de bezoekers, lezers en mensen die reageren. Advertenties richt je in 1e instantie toch op de bezoekers en niet op de eigenaren.

    Wel kan een adverteerder natuurlijk een 'overall' campagne opzetten door afspraken te maken met de eigenaren van het netwerk van weblogs, bijv. via jouw Blogads.

    geplaatst op
  • Bloggers vormen wel een sociaal netwerk, maar hebben een totaal ander platform dan de Internet Social Networkers.

    Ik zou het netwerk van techbloggers, marketingbloggers daar niet onder willen scharen. Vox (zo heet het dus) maakt de combinatie van bloggen en social networks. Wél ben ik het met je eens dat de bloggers en harde kern commenters een interessante groep zijn voor adverteerders. Zie case Stormhoek. Het is daar meer een kwestie van flipping the funnel: de bloggers en commenteers hebben al geweldige tools om hun sympathie voor een merk/product te adverteren, waarbij dat voor Social Networkers wat minder evident is. Ik denk dat bloggers/commenters dan ook meer opinieleiders zijn (zoals Kasper ook aangeeft) en in die zin een totaal andere doelgroep dan de Internet Social Networkers.

    Ook daar heb je natuurlijk opinieleiders (zoals ik schets in mijn artikel over Hyves), die elkaar vaak erg goed kennen, elkaar vaak spreken en nieuwigheden uitwisselen. Ik denk dat de vergelijking tussen die beide groepen wel opgaat. Blijft dat Social Networks naast het netwerk tussen de hardcore opinieleiders nog heel veel mensen hebben die actief met elkaar in contact staan en elkaar beinvloeden, meer dan in tussen de minder fanatieke bloggers. Internet Social Networkers zijn een beetje de Grootste Familie van Nederland, terwijl bloggen op dit moment toch nog veel incrowd is.

    geplaatst op
  • @Kasper: ga slapen, jongen :) Dan hebben we morgen wederom een frissen Kasper met frisse ideeën en comments :)

    geplaatst op
  • Het geluid van een niet-marketeer,

    Een eerdere discussie over waarde creeren rondom netwerken, heeft mij ook weer eens op gedachten gezet rondom de invloed die advertenties op weblogs op mij hebben. Een geheel persoonlijke noot van mij dus, geredeneerd vanuit mijn eigen beleving. Ben benieuwd naar jullie eigen ervaringen?

    Geen ervaring, maar wel een mening. Deze luidt:
    Tegen de tijd dat er banners op mijn log worden geplaatst, zal ik (zoals dat nu het geval is) van de mogelijkheid gebruik maken om tegen betaling (ik geloof 2,50 per maand) om ervoor te zorgen dat er geen reclame op mijn weblog wordt gemaakt.

    Het oogt "vervuilend".

    Het wordt anders, zodra een bedrijf actief mee gaat doen met de discussie.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Ook op een site/weblog als deze zou prima een 'tijdschrift' of 'boek van de week' kunnen. Korte recentie erbij en een affiliatelink naar een proefabonnement.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.